La 11 aprilie 1805 se stingea din viaţă
protopopul Nicolae Raţiu, figură remarcabilă a Alba Iuliei
de atunci, a cărui personalitate a depăşit limitele
locului, memoria istoriei înveşnicindu-l cu apelativul de
"duhovnicul lui Horea şi Cloşca". Protopopul bălgrădean
s-a remarcat între contemporanii săi atât pe tărâm
bisericesc, cât şi în plan cultural şi social-patriotic,
multiplele direcţii ale activităţii sale definindu-i
statura de om al Bisericii, dar şi aceea de iubitor de carte şi
de neam.
Urmaşii săi de peste veacuri nu i-au
uitat meritele, omagiindu-l la comemorarea a 200 de ani de la trecerea la
cele veşnice. Astfel, în data de 27 martie 2005, ÎPS Părinte
Andrei, Arhiepiscopul Alba Iuliei, aflându-se în mijlocul comunităţii
parohiale la biserica "Buna Vestire" din Centru, a oficiat
slujba parastasului la mormântul lui N. Raţiu, evocându-i totodată
viaţa şi realizările, de asemenea, s-a oficiat parastasul
de pomenire şi în data de 10 aprilie 2005 la biserica "Sf.
Treime" din Maieri I, de către P.C. Protopop Pascu Niculiţă.
La ambele momente comemorative au fost prezenţi membri ai fundaţiei
"Alba Iulia 1918, pentru unitate şi integritatea României",
organizatorii acestui moment istorico-religios.
Activitatea protopopului bălgrădean a
fost orientată în mai multe direcţii, de la cea bisericească
până la cea culturală şi naţional-social. În Bălgradul
de la sfârşitul secolului al 18-lea era extrem de necesară
implicarea lui Nicolae Raţiu pe plan organizatoric, fiind singurul
preot ortodox din oraş, slujind la o modestă bisericuţă
din lemn din cartierul Maieri, unica rămasă ortodocşilor,
după ce bisericile acestora fuseseră luate de greco-catolici.
Astfel, susţinut financiar de negustorii macedoromâni, a reuşit
să ridice între 1783-1787 biserica cu hramul "Buna
Vestire" (azi parohia Centru), unde a slujit până la moarte. De
asemenea, a condus şi lucrările de zidire la bisericile din
Oarda de Jos (1796) şi din Maieri I - Alba Iulia (1794-1795), în
pronaosul celei din urmă, fiind zugrăvite figurile eroilor răscoalei
din 1784, Horea, Cloşca şi Crişan, primind în celulă
asistenţă religioasă de la preotul de atunci al acestei
parohii, Nicolae Raţiu.
Faptul că într-un timp relativ scurt şi
în condiţii istorice dificile N. Raţiu a ridicat trei biserici
dovedeşte nu doar un dezvoltat simţ practic, ci şi o
preocupare pentru bunul mers al comunităţii ortodoxe bălgrădene,
care, în contextul uniatismului din secolul al 18-lea, fusese despuiată
de locaşurile sfinte.
În plan cultural, N. Raţiu s-a manifestat ca
iubitor de carte, ctitorind în parohia Centru nu numai un edificiu
bisericesc, ci, se pare, şi o bibliotecă, prin colecţia de
carte românească veche achiziţionată în timpul păstoririi
sale. Tot prin intermediul lui, au ajuns aici în 1797 cele 12 Mineie,
primele cărţi de slujbă de acest fel traduse în româneşte.
De remarcat faptul că o colecţie completă de Mineie, cum
este cea de la biserica din centru, este un lucru rar întâlnit într-o
singură parohie.
Protopopul Nicolae Raţiu nu a rămas străin
nici de problemele naţional-sociale ale vremii, cu atât mai mult cu
cât a fost contemporanul unor momente de maximă importanţă
pentru istoria neamului românesc - răscoala de la 1784 a iobagilor
români din Transilvania sau "Răscoala lui Horea". Actul de
nobleţe sufletească şi curaj de care N. Raţiu a dat
dovadă, şi anume asistenţa religioasă acordată
celor doi conducători ai mişcării înainte de execuţie,
i-a înveşnicit memoria cu preţiosul apelativ de "duhovnic
al lui Horea şi Cloşca". Cu puţin timp înainte de
ceasul execuţiei, N. Raţiu i-a căutat în celule pe Horea
şi Cloşca, le-a scris testamentele şi, după ce i-a
spovedit, i-a împărtăşit creştineşte pe amândoi.
Date despre derularea execuţiei ne oferă
scrisoarea trimisă la Roma în 2 martie 1785 de către Iosif
Gabri, profesor la Alba Iulia, martor ocular al evenimentelor, care
relatează că în dimineaţa zilei de 28 februarie, pe la
ceasurile 9 şi jumătate, Horea şi Cloşca au fost aşezaţi
separaţi pe câte un car special, fiind însoţiţi pe drumul
de la celulă până la locul execuţiei de către preotul
Nicolae raţiu. Pe Dealul Furcilor a urmat scena barbară a execuţiei
lui Cloşca, "ce dură vreun ceas", timp în care acesta
a primit vreo douăzeci de lovituri. În tot acest răstimp, N. Raţiu
se afla lângă Horea, susţinându-l moral: "Preotul Nicolae
Raţ se afla şi el acolo, lângă Horea, îl ţinea cu o
mână de după cap rostind cuvinte de îmbărbătare..."
Înainte ca Horea să fie tras pe roată, popii Nicolae "nu
i-a fost silă a săruta obrazul batjocorit şi disfigurat al
lui Horea zicând: «Prin mine te sărută un neam întreg». la
execuţia acestuia din urmă însă, Nicolae Raţiu, cu
tot curajul dovedit până atunci n-a mai putut suporta cruzimea
scenei şi a leşinat. Iată o mărturie consemnată
de istoricul N. Densuşianu: "când au dus la moarte pe Horea
şi Cloşca, i-a însoţit preotul de atunci din Alba Iulia,
Niculae Raţ. Dânsul, până a frânt roata pe unul, a ţinut
pe celălalt cu mâna pe după cap, dar când au început să
frângă cu roata şi pe al doilea, Popa Niculae Raţ a căzut
jos leşinat şi a trebuit să-l ducă cu carul acasă".
Lucrurile nu s-au liniştit însă nici după
execuţia căpeteniilor răscoalei. Merită menţionat un episod care a zguduit în
acel timp Alba Iulia. Este vorba de o evadare în masă a 31 de prizonieri (20 dintre ei erau
condamnaţi la moarte) care, în noaptea de 6/7 august 1785, săpând
zidul cetăţii, au fugit din închisoare. Aceştia plănuiseră
evadarea cu căteva zile înainte, iar în dimineaţa zilei de 6
august unul dintre ei a trimis "o mică ţidulă... Popii
Nicolae din oraş", prin care îl ruga să vină la închisoare
să-i cerceteze într-o problemă foarte importantă. Popa
Nicolae a dat curs chemării deţinuţilor şi, pricepând
intenţia lor de a evada, "i-a mângîiat să fie numai cu răbdare,
să se roage sârguincios şi Dumnezeu îi va ajuta", după
care a părăsit cazemata şi s-a întors în oraş, fără
a-i denunţa.
Iată că protopopul Nicolae Raţiu s-a
implicat încă o dată în problemele naţional-sociale ale
vremii, consimţind tacit măsura extremă a evadării
condamnaţilor la moarte, de fapt conaţionali răsculaţi
pentru drepturi răpite. Toate aceste atitudini, de la asistenţa
religioasă acordată lui Horea şi Cloşca, până la
complicitatea în chestiunea evadării, reliefează înţelegerea
profundă de către N. Raţiu a statutului preotului transilvănean,
care se identifică total cu năzuinţele şi durerile
iobagului român.
Am schiţat în câteva cuvinte portretul
protopopului bălgrădean, conştienţi fiind de faptul că
toate demersurile sale în plan bisericesc şi naţional, amintite
aici extrem de sumar, reprezintă repere în istoria locală
şi naţională, dar şi mărturii de înţelegere
şi împlinire a vocaţiei româneşti, mărturii
transmise peste veacuri nouă, celor de astăzi, care avem datoria
morală de a ne cinsti înaintaşii şi de a le urma
vrednicile pilde.
asist.
univ. Alin ALBU
|
|