Prezentul material documentar cuprinde
referiri la principalele obiective religioase şi culturale care au
aparţinut comunităţilor româneşti din Sudul Dunării,
şi care au fost achiziţionate sau construite de domnitori români,
de Statul Român sau de comunităţile româneşti din
ţările balcanice. Acest inventar este alcătuit pe baza mărturiilor
scrise, iar proprietăţile pot fi revendicate pe cale juridică
sau politică de către proprietarii de drept ai acestora.
Documentarul are la bază datele existente în arhiva Secretariatului
de Stat pentru Culte, precum şi cercetările efectuate de Asociaţia
“Astra Română” din Timişoara.
Vă prezentăm mai jos datele pe care le socotim
utile pentru valorificarea lor în interes naţional românesc:
MACEDONIA
1. Bitola-Monastir, biserică românească,
târnosită la 10 mai 1905, subvenţionată de Statul Român până
în 1916. În 1946 la biserica din Bitola păstorea părintele
Stoica din Bucureşti; întrucât a făcut o vizită călugărilor
de la mânăstirea din Gopeş, a fost expulzat în 1946, sub
pretextul că a încălcat legile ţării, vizitând o mănăstire
fără autorizaţie.
Intervenţia ambasadorului Tudor Vianu, de la Ambasada
României de la Belgrad pe lângă Ministerul de Externe al
Yugoslaviei pentru a se anula decizia sus menţionată nu a avut
nici un succes.
2. Cimitir românesc Bitola, cu capelă, înfiinţat
în 1903 cu banii Guvernului României, subvenţionat până în
1916 de Statul Român.
Terenul intravilan a fost cumpărat în 1903, la
cererea Primului Ministru Ion I.C. Brătianu pentru înhumarea lui,
Apostol Mărgărit, primul inspector general al şcolilor româneşti
din Macedonia.
3. Liceul românesc cu internat Bitola-Monastir, înfiinţat
în 1880, subvenţionat de Statul Român până în 1916.
4. Şcoala normală profesională românească
de fete cu internat Bitola-Monastir, înfiinţată în 1899 de
localinici aromâni, întreţinută de Statul Român până în
1916.
5. Biserica Sf. Dimitrie din Bitola-Monastir, zidită
de comunitatea aromână la 1830.
6. Mânăstirea Gopes (Gopişte), cu
biserica Schimbarea la Faţă, zidită de comunitatea aromânească
în secolul al XIX-lea, subvenţionată de Statul Român până
în 1916, pictată de Maria Erca, cu inscripţie în limba română.
7. Cruşevo-biserica Sf. Ioan Botezătorul,
construită cu banii Statului Român la 1896 şi subvenţionată
până în anul 1938.
8. Cimitirul românesc din Magrovo, înfiinţat
cu sprijinul financiar al României în 1906 şi dezafectat de sârbi
în 1912.
BANATUL SÂRBESC - SERBIA
1. Clădirea Băncii “Luceafărul”,
cu un etaj în centrul oraşului Vârşeţ, cuprinde un imobil
în formă de patrulater care se prelungeşte din strada fostă
Kralja Petra Trg nr, 33, până în Calea Timişorii, în spatele
internatului liceului de băieţi.
Clădirea a fost a Comunităţii Româneşti
din Vârşeţ, unde a funcţionat Banca “Luceafărul”
până în octombrie 1944, când au venit partizanii comunişti
şi a şters orice urmă reprezentativă pentru cultura
românească.
Deşi s-au înaintat cereri pentru revendicare, până
în prezent autorităţile sârbeşti nu le-au soluţionat
în nici un fel.
2. Mânăstirea Mesici, aşezământ
cultural din secolul XIV, ctitorie realizată de călugări
români (sursa: I.G. Suciu în “Românii din Banat”, Noi dovezi
privitoare la românitatea mânăstirilor Mesiciu şi De la
Chilii).
3. Biserica românească din Vârşeţ,
situată în centrul oraşului de o mărime impunătoare
aparţine parohiei româneşti.
4. Există proprietăţi româneşti care
trebuie revendicate în zona oraşului Biserica Albă. Date despre
aceste proprietăţi se află în studiu de către domnul
prof. dr. Gligor Popi.
5. Biserică ctitorită la 1808 de negustorul
Alexici sfinţită la 1812.
6. Biserica Înălţarea Domnului, zidită
între 1910-1912, subvenţionată de Statul Român până în
1945.
7. Catedrala Sf. Nicolae, biserică construită
de români la sfârşitul secolului XVIII (I.G. Suciu, Ibdem, p. 531).
8. Vicariatul Bisericii Ortodoxe Române.
PROPRIETĂŢI ÎN TIMOC - SERBIA DE RĂSĂRIT
1. Mânăstirea Buco (Bucovo) de lângă
Negotin. Nu există o dată cu privire la zidirea sfântului
locaş, însă după istoriografii sârbi ar putea fi ctitorită
în timpul regelui Milutin din secolul al XIII-lea.
Există în memoria populaţiei autohtone româneşti
ideea că mânăstirea Buco-Bucovo era zidită de Sf. Nicodin
în secolul al XIV-lea Sf. Nicodin era din aceste părţi, era
vlaho-român şi a construit biserici numai din considerente creştine.
Partea materială o susţineau domnitorii români sau vlahi atât
în stânga Dunării, cât şi-n dreapta Dunării.
Mânăstirea de la Buco-Bucovo 5 km de Negotin spre
sud, are lungimea de 18,8m/8,55m şi înălţimea 6,90m
construită din piatră.
Cea mai veche inscripţie datează din 1731 iar
cea mai nouă din 1865.
2. Mânăstirea Vracna-Vraţna.
Bibliografia sârbească presupune că este opera regelui Milutin
secolul al XIV-lea.
După istoriografia românească mânăstirea
Vraţna este opera Sf. Nicodin şi a domnitorului Radu I Basarab, (C. G. Giurescu, Istoria
Românilor, vol. I, Bucureşti, 1941, p. 428)
În jurul mânăstirii nu există monumente
istorice în afară de piatra de mormânt a părintelui Ion Tăiculiţă.
În prezent mânăstirea nu are călugări români
şi este îngrijită de maici sârbe. Este în stare bună, aşezată
nu departe de un ponor natural în munţii Carpaţii Timoceni,
peste care se călătoreşte uşor.
3. Mânăstirea Crepicevaci, este zidită
de Radu cel Mare şi soţia Zora, cu feciorul Manoilă, iar
pictura este refăcută la 1679 cu lucrări de conservare
1968-1974 împreună cu alte 10 mânăstiri, ctitorite între
1495-1507 de Radu cel Mare printre care menţionăm: Loziţa,
Lăpuşnic, Lucova, Padina şi încă două mănăstiri
sub muntele Artani (Rtani).
După unele izvoare biserica a fost ctitorită din
ordinul lui Radu cel Mare, de jupânul Gheorghe,
4. Mănăstirea Mănăstiriţa,
este ctitoria domnitorului român Radu I Basarab şi se păstrează
renovată şi azi în satul Mănăstiriţa din faţa
Severinului.
Biserica a fost ctitorită de „Radulberg” (posibil
Radu I Basarab), potrivit unei inscripţii de pe uşile altarului.
5. Mânăstirea Cruşedol, nu departe de
Sremski Karlovici (Episcopia sârbă pentru românii din Banat) cu
biserica Buna Vestire zidită de Neagoe Basarab în secolul al
XVI-lea. După pomelnicele mănăstirii aceasta a supravieţuit
cu sprijinul donaţiilor făcute de domnitorii din Valahia (sau
Ţara Românească).
6. Mânăstirea Lăpuşna, cu
biserica Sf. Nicolae
ctitorită de Radu cel Mare şi de unchiul său Gherghina, pârcălab
de Poienari. A suportat lucrări de conservare a ruinelor şi
fragmentelor de pictură murală, între 1969-1970.
7. Mânăstirea Racoviţa, biserica Sf. Mihail
şi Gavril la 15 km vest de Belgrad, biserică construită de
Radu I Basarab, după unii între 1377-1383. Mănăstirea a
fost sprijinită prin danii de domnitorii Ţării Româneşti,
printre care Constantin Brâncoveanu.
8. Pancevo, biserica Adormirea Maicii Domnului,
biserica românească „Vlaska Crva”, ctitorită la 1807-1811
de doi fraţi aromâni, folosită de români şi ulterior
preluată de comunitatea sârbească, „cf. Pericle Papahagi”,
„COLONIILE AROMÂNE (MACEDO ROMÂNE) DIN FOSTA AUSTRO UGARIE”, revista
TRANSILVANIA, 1923, nr. 4-5, p. 190-192.
9. Seminarul teologic român înfiinţat la 1824
a funcţionat până la 1865 în curtea Catedralei Sf. Nicolae
şi a avut ca profesori pe Nicolae Tincu Velea şi Ignatie Vuia.
10. Felix Romuliana-Gamzigrad Băi, cetate
vestită la 15 km V de Zaicear. Aici s-a născut împăratul
roman Galerius. Mama lui, Romuliana se considera de origine „dacă”.
Zidurile erau înalte de 12 m, lungimea de 300 m, lăţimea de 213
m, deoparte şi 230 de altă parte. Fiecare
latură avea câte 6 turnuri, iar fiecare turn era înalt de 20 m.
Din 1953 au început lucrările de renovare. Cetatea a
fost renovată după 1953. Aici s-au găsit obiecte preţioase,
statui, mozaicuri, apeducte, etc. o parte din obiectele găsite au
fost prezentate la o expoziţie la Paris.
Au fost prezentate şi obiectele preţioase găsite
în săpăturile de la Lepenivir lângă Dunăre.
Toate aceste obiecte, fie neolitice, fie antice sau
medievale sunt prezentate de aşa natură încât persoane
neavizate să rămână cu impresia că sârbii au avut nişte
înaintaşi de o cultură deosebită.
11. Cladovo-Fetislam, cetate medievală
turcească construită în cadrul obligaţiilor faţă
de înalta Poartă după 1689 prin contribuţia Ţării
Româneşti şi a lui Constantin Brâncoveanu, care reînnoieşte
toate cetăţile.
Cetatea este aşezată pe temeliile fostei cetăţi,
construită în perioada în care împăratul Traian a zidit podul
de peste Dunăre (106).
12. Biserica Zanevac, Zvezdan lângă Zaicear,
construită în secolul XII-XIII din piatră şi ţiglă
cu picturi din care foarte puţine se mai păstrează. De fapt
din biserică a mai rămas arcul de la intrarea în biserică.
Nu se ştie ctitorul, dar din documente sârbeşti
rezultă că face parte din salba celor zece mânăstiri ale
lui Radu cel Mare; data zidirii este în secolul al XV-lea, iar sârbii au
venit în acest sat între 1690-1725.
13. Mânăstirea Crivivir de pe Morava regiunea
Timoc - Serbia, este ctitoria lui Radu cel Mare, secolul XV-XVI
şi se păstrează destul de bine în satul sârbesc Crivivir
nu departe de munţii Artani.
14. Mânăstirea de la Coroglaş, din Gevrin,
Timoc-Serbia, aflată în ruină între satele româneşti
Geanova-Coroglaşi-Sanmarinovaţ, nu departe de Negotin. Este
izolată într-un câmp şi uitată. Din când în când,
locuitorii vin şi dau pomeni pentru morţii necunoscuţi care
aveau pietrele funerare în jurul mânăstirii. Mânăstirea este
mică, făcută din piatră cu ferestre înguste fără
geam, prin care să nu poată intra nici copii. Deasupra pe arcadă
se pot vedea şi azi gâturile de ulcioare împlântate în zidul mânăstirii
care dădeau mai multe note, încât, când bătea vântul din
Valahia sau Ţara Românească, atunci mânăstirea plângea,
iar cântecul se auzea ca un cor. De
aceea s-a numit Coroglaşi şi satul din apropiere.
Se spune că a „zburat într-o noapte din Ţara
Românească”, ca să apere sufletul eroilor căzuţi în
lupta cu turcii în cel de-al doilea război de la Rovine. Dealul de deasupra avea o cetate care se numea
„Rovine” unde se cultivă viţa de vie (1395).
În 1937 în jurul mânăstirii se întindea un
cimitir domnesc în care pietrele funerare erau de 2,50 m, pe l m, pe care
scrierea slavonă era ştearsă. Se vedea că asemenea
pietre funerare nu se puneau oamenilor de rând.
După cercetările făcute până în
prezent, este aproape sigur că aici a avut loc războiul de la
1395, de la Rovine II. Mai există două argumente care dovedesc
această ipoteză. Pe dealul din jur se găsesc multe vii, iar
la săparea acestora s-au găsit o mulţime de oseminte. Morţii
din jurul mânăstirii, posibil comandanţi de armate, au fost înmormântaţi
în gropi cu lespezi făcute din pământ ars.
15. Mânăstirea Gorneac, de pe Mlava-Homole,
Serbia, construită în secolul al XlV-lea cu turnuri în stil
gotic, construită pe stânci în trecătoarea râului Mlava. Sârbii
cred că este o biserică sârbească, dar nu există nici
o probă, pentru că în secolul al XlV-lea sârbii nu ajunseseră
în Timoc, de aceea este posibil să fie construită de domnitorii
români cu ajutorul localnicilor din împrejurimi.
16. Mânăstirea Donje Kamenita, se află
la izvoarele Timocului nu departe de oraşul Gurgusovac azi Kneajevac.
Este una dintre cele mai vechi biserici, datând din secolul al XlV-lea
(ctitorul nu este identificat).
17. Mânăstirea Manasia, situată pe râul
Reasava - Serbia, construită în secolul al XV-lea din marmură,
de jur împrejur, este înconjurată cu ziduri înalte de apărare.
Zidurile au 11 turnuri. Are cele mai frumoase fresce în care se poate
distinge chipul despotului sârb Ştefan.
18. Cetatea Pontes, se află lângă satul
românesc Costol din Faţa Severinului la aproximativ 5 Km de Cladova;
nu departe de această cetate s-a construit de Apolodor din Damasc
renumitul pod al împăratului Traian. Săpăturile executate
în ultimul timp au scos la iveală obiecte preţioase din aur,
argint, monede, arme şi masca feţei împăratului Traian.
A mai fost dezgropat şi capul împăratului
Traian în bronz, foarte bine conservat, care acum se găseşte în
muzeul din Belgrad.
19. Podul împăratului Traian - Costol-Pontes,
Timoc - Serbia, puntea lui Traian, a fost construită din ordinul
împăratului Traian între Pontes şi Drobeta Turnu Severin
pentru a servi legiunilor romane care atacau Dacia din flancul drept, început
pe la anul 102 s-a terminat în anul 106 prin abaterea cursului Dunării,
prin spatele oraşului Cladova şi Pontes până la Vârbiţa
Mică.
20. Mormintele românilor disperaţi, Timoc,
Serbia de răsărit, 1944-1989. Există două cimitire
identificate în dreapta Dunării în spaţiul din faţa Orşovei:
la Techia un cimitir, iar în capul Hidrocentralei Porţile de Fier I
al doilea cimitir, al românilor disperaţi care au luptat cu valurile
Dunării să treacă în lumea libertăţii, însă
mulţi au fost împuşcaţi de grănicierii români la ieşirea
din apă în partea sârbească.
Locuitorii români din satul Techia i-au îngropat ca pe
nişte fraţi creştini după legea românească
şi le-au făcut pomeniri. Pomana se numeşte Pomana Albă
pentru că aceasta se pune acelora, care mor în cataclisme şi
cazuri fortuite, fără a putea fi identificaţi.
Recent, la cimitirul din Sip au început să se facă
săpături pentru a se pune în ordine mormintele românilor
transfugi („fugari”, „tufari”).
S-ar putea avea în vedere cinstirea memoriei celor care
au căzut victimele epocii staliniste prin: construirea unei capele în
satul de la capătul Hidrocentralei Porţile de Fier I în care
preotul din Turnu Severin să slujească săptămânal în
limba română. La slujbe ar veni şi români din satele Sip,
Degeraţi, Cladoştiţa, Cladovo - construirea unei bisericuţe
pentru românii răposaţi la Techia şi slujirea în limba
română pentru românii timoceni din Techia şi satele învecinate.
ALBANIA
1. Corcea (Coriţa aromână), biserică
românească ctitorită înainte de 1914 şi subvenţionată
de Statul Român până în 1941.
Biserica a fost reclădită pe aceleaşi
temelii cu sprijinul total al Guvernului României între 1992-2003.
Pe lângă biserică există o clădire
pentru şcoala primară unde ar putea funcţiona două
clase.
2. Sarande (Saranda), clădirea fostului
Institut Român din Albania, construit în 1937 după planurile
arhitectului Petre Antonescu pe terenul dăruit de statul albanez lui
Nicolae lorga, iar acesta l-a donat Statului Român.
Institutul din Saranda a funcţionat între 1937-1940
şi 1942-1944 sub conducerea prof. Dumitru Berciu.
3. Moscopole, ansamblu mânăstiresc impunător,
construit de aromâni, distrus de greci şi turci, în prezent mai
funcţionează trei-patru biserici, în care se slujeşte în
limba greacă, şi română.
PRAGA
1. Hanul „Utripstroşu” la „trei struţi”,
este vorba despre hanul unde a locuit Mihai Viteazul la Praga în timpul călătoriei
sale la împăratul Germaniei, la data de 23 februarie - 3 aprilie
1601, situat în apropierea podului Carol. S-ar putea avea în vedere montarea unei plăci
comemorative şi conservarea imobilului.
CROAŢIA
1. Raguzza-Dubrovnic-Catedrala Mitropolitană-Relicvele
Sf. Vlahu (316 d. Hr.). Aici se păstrează o parte dintr-o mână
şi din capul Sf. Vlahu, zis Vlasie sărbătorit la 11
februarie, după calendarul creştin, episcop al creştinilor
din Sevastia - Asia Mică, martirizat din ordinul împăratului
Licinius la anul 316 d. Hr. împreună cu cei 40 de mucenici, pentru
activităţile creştine ilegale.
GRECIA
1. Domnitorii români, din cele mai vechi timpuri
şi până în perioada domnitorului Alexandru Ioan Cuza, au
subvenţionat anual cel puţin 104 mânăstiri şi
biserici greceşti de la muntele Athos. Donaţiile
erau în bani, sare, cereale, construcţii de biserici, reparaţiile
şi înzestrarea acestora cu importante surse de venit din
Ţările Române.
2. Biserica din Avdela Pind, biserică aromânească
zidită la 1914 pentru păstorii transhumanţi, subvenţionată
de Statul Român până la 1949. Preotul român slujea alternativ la
Grebena, şi la Avdela, unde şcoala primară s-a înfiinţat
la 1866 şi a fost subvenţionată de Statul Român până
la 1945. În perioada otomană Avdela şi alte zone geografice din
Pind s-au bucurat de asemenea privilegii de a avea mici ţărişoare
independente administrativ.
3. Arcul lui Constantin cel mare, Săruna-Salonic,
monument impozant din marmură de 20,50 m lungime şi 7,70 m înălţime.
Pe latura sudică a bazoreliefului este reprezentat împăratul
Traian cu un grup de prizonieri daci, împreună cu regele Decebal.
Pe alte două laturi, pe coloanele corintice se află
8 statui, cu prizonieri daci provenind de la forumul lui Traian.
Având în vedere că monumentul se află pe
teritoriul grecesc este greu de revendicat patrimoniul, însă trebuie
apărat interesul istoric al românilor pentru bazoreliefurile care-i
reprezintă pe strămoşii noştri daci şi pe regele
Decebal. Socotim că există motive obiective care justifică
interesul nostru istoric asupra acestui patrimoniu pentru care trebuie
doar identificat cadrul juridic care să rezolve chestiunea în fond.
MUNTENEGRU
1. Cetine - „Biserica vlahilor”, construită
de voievozii vlahi din Muntenegru pentru populaţia vlahă sau românească,
având centru la Cetine.
În secolul al XV-lea istoria sârbească îl pomeneşte
pe „Radule Voievod”, care avea moşii de la Cetine până la
lacul Doiran din nordul Albaniei.
Aici sunt pomenite câteva clanuri sau ginţi ale
vlahilor sau românilor, care aveau voievozi şi biserici proprii, cum
sunt: Cătunarii, Cucii, Drobniaci, etc.
La 1492 este pomenit de cronici un celnic român, care
aflat în transhumantă spre Marea Adriatică spre Perast, a
poposit într-o toamnă sub muntele Durmitor. Aici tâlhari sârbi
i-au atacat pe vlahi şi i-au omorât pe toţi (bărbaţii,
femeile şi copiii), punând stăpânire pe 10.000 de oi din turma
lui Radule Vlah, cu peste 100 de cară, căruţe, încărcate
cu bunuri pentru iernat, sute de cai, asini, câini, etc.
Chiar şi soarta voievodului „Radu Voievod al
Vlahilor” de la Cetine, a depins tot de sârbi (familia Cernoevici
secolul al XV-lea) care l-au ucis pe el şi familia sa punând mâna
pe palatele sale, biserica şi toate moşiile până la Doiran
în nordul Albaniei.
Cu toate acestea, avem probe din cronicile şi
documentele sârbeşti, că în Evul Mediu după căderea
Serbiei în robie otomană la (1389 şi până la 1833), toate
mânăstirile şi bisericile sârbeşti au fost ocrotite
şi ajutate cu danii anuale, de către domnitorii români sau
vlahi.
Există documente pentru 31 mânăstiri sârbeşti,
întreţinute cu donaţii consistente în bani, sare, etc. de
domnitorii din Ţara Românească.
În ultimele două secole puţini istorici sârbi,
au recunoscut binefacerile pe care le-a adus naţiunea românească
pentru a nu dispare cultura sârbească, care după eliberare, în
1833 ne-au făcut şi ne fac cele mai inexplicabile dificultăţi
în Timoc, Macedonia, Banatul de vest.
Ei sunt convinşi că românii în Balcani, au apărut
după slavi, încât românovlahii sunt trataţi ca nişte
toleraţi venetici în casa lor, de aceea nu ar mai trebui să
pretindă drepturi. Sub Miloşevici apăruse teoria că
„dacii” sunt sârbi. A fost avansată şi teoria că românii
sunt venetici în Dacia, veniţi din Siberia şi Asia peste „Slavini
adică sârbi”, iar dacii au fost sârbi.
BULGARIA
1. Basarabovo, mânăstirea Sf. Dimitrie
zona Nicopole a fost în trecut românească şi posedă
icoane pe lemn cu inscripţie în română şi greacă.
2. Giumaia de Sus, şcoala primară românească
mixtă înfiinţată de Statul Român la 1896 şi subvenţionată
până la al doilea război mondial.
3. Sofia, gimnaziu mixt românesc, în prezent
liceul românesc sau institutul român din Sofia înfiinţat în 1934
la stăruinţele ambasadorului de la Sofia, Vasile Stoica, desfiinţat
în 1946 şi reînfiinţat acum câţiva ani.
4. Biserica românească din Sofia, singura
instituţie culturală existentă în cele 5 ţări
balcanice „prietene”!
5. Şcoala primară românească, înfiinţată
la 1895, cu sprijinul societăţii „Unirea” şi al
statului român, subvenţionată de statul român.
6. Târnovo, biserica „Sf. Constantin
şi Elena”, construită în 1894. Este importantă
deoarece păstrează o statuie în marmură a unui filantrop
bulgar, statuie executată la comanda bancherului bucureştean
Evloghie Gheoghiev şi executată de Ion Gheorghiu. E vorba de
statuia mitropolitului Tanaret Raşev.
La Târnovo, fosta capitală a Imperiului româno-bulgar
1186-1280, a existat biserica Sf. Dumitru construită de principii
vlahi Petru şi Asan, iar de la 1864 s-a construit prima şcoală
românească pentru românii din Bulgaria de către aromânul
Anastasescu.
7. Biserica cea mai veche de la Albotina, construită
la începutul creştinismului, când strămoşii noştri
se rugau în catacombe; se află la 15 Km sud-vest de Vidin, săpată
în inima unui deal de calcar care a avut unii pereţi sculptaţi.
Astăzi este un monument de patrimoniu universal din epoca preistorică
sau a primilor creştini,
Localitatea Măgura-preistorică. În regiunea de
sud a Timocului spre munţii Măgura, la 16 Km vest de oraşul
Dimovo lângă satul Rabişa la o înălţime de
aproximativ 461 m se află peştera Măgura şi lacul Rabiş.
Peştera conţine cele mai valoroase urme
preistorice, cu o vechime de 4 milenii. Are o peşteră de
aproximativ 2,5 km cu stalactite şi stalagmite splendide. Desenele în
piatră se află la urmele creştinilor din secolul al III-lea
şi al IV-lea în Moesia Superioară, pe care francezii o numesc
în secolul al IX-lea „Timoceania” şi „Timoceani”, iar pe
locuitori Mizi.
8. Monumentul Eroilor români de la Raţiaria-Arceri,
Bulgaria, se află la 17 Km est de Vidin având un amfiteatru
deasupra de orăşelul Arceri-Raţiaria, care datează din
epoca romană, pe care se pot găsi vestigii importante.
La intrare în complexul Ratiaria, rămas în paragină
şi fără interes din partea administraţiei, se mai
poate citi pe pietrele rămase printre bălării următoarele:
„Anastasia/Semper floreat/Ratiaria”.
Spre Dunăre, în partea de nord-est, s-a ridicat Monumentul
eroilor Români de la 1877, care în anul 2000 se afla într-o stare
jalnică. Piatra este crăpată, în jur nu se vede un
semn de veneraţie pentru cei care au eliberat cu viaţa lor o
Bulgarie îngenunchiată. Soldaţii români au murit pentru o lume
fără memorie, nerecunoscătoare.
Monumentul iniţial a fost în centrul comunei, însă
din ură faţă de eliberatorii români, „patrioţii
bulgari" l-au demontat şi l-au aşezat pe promontoriul
din colţul de răsărit al amfiteatrului Ratiaria.
Locuitorii bulgari nici nu ştiu că acesta este
monumentul ridicat în memoria eroilor români care i-au eliberat la 1877.
Pe monument scrie: „Eroii români eliberatori".
Locul bisericii episcopale din secolul III-IV înălţat
de creştini la Ratiaria nu este îngrijit, şi nici cunoscut de
localnici, cu semnificaţie religioasă antică.
Unele ghiduri şi cărţi bulgăreşti
arată că în secolul al III-lea Ratiaria aparţinea de
Dacia, fiind o cetate puternică de apărare la Dunăre.
Istoria bulgărească tratează cu indiferenţă
monumentele istorice din nordul Bulgariei, iar ghizii de la Vidin nu
ştiu că acest oraş a fost eliberat de armata română,
în 1877-78 pentru că în şcoli, se învaţă, că a
fost eliberat de armata rusească.
9. Baba Vida, este cetatea sau fortăreaţa
Vidinului, construită de romani, apoi întărită de turci ca
şi de români. Numele iniţial era Bononia, în epoca
Principatului ţarat de Vidin, a lui Stratimir, se numea Bdin, iar românii
localnici îi spun şi astăzi Dii.
Ivan Stratimir în secolul al XIV-lea e pomenit de
localnici ca unul dintre al lor, de neamul lor, căsătorit cu
principesa Ana, nepoata lui Vlaicu Vodă, care a scris cartea „Cronica
Vidinului" 1935, cartea publicată în Bulgaria este scrisă
de o româncă.
Fortăreaţa Vidinului numită de bulgari
„Baba Vida”, este importantă pentru români, deoarece Vlaicu Vodă
„la chemarea locuitorilor” românovlahi, trece cu oştirea şi-i
bate pe turci. Este primul război al creştinilor cu turcii,
pentru apărarea civilizaţiei creştine.
În această cetate erau închişi şi
condamnaţi la moarte toţi patrioţii românilor din
Timoceania - Timoc, dar şi a bulgarilor. Baba Novac, haiduc renumit
timocean născut în insula de lângă Tabula traiană
„Portiţa”, a stat închis în această cetate până la
80 de ani. După ce turcii i-au scos toţi dinţii, l-au
eliberat. De aceea, trece Dunărea înrolându-se în armata lui Mihai
Viteazul chiar la această vârstă.
Se ştie că datorită iniţiativei
acestuia, Mihai Viteazul îi bate pe unguri la Şelimbăr, lângă
Sibiu, unind Transilvania cu Ţara Românească la 1600.
10. Biserica Sf. Paraschiva sau biserica îngropată
din Vidin, este construită de Matei Basarab, aşezată pe
strada Cneaz Boris nr. 15 langă cazarma în formă de cruce.
S-a numit biserica îngropată deoarece în Balcani
bisericile creştine puteau să fie construite numai dacă
erau îngropate.
La intrare se vede piatra pe care stă scris numele
ctitorului, voievodului Matei Basarab. Este cea mai veche biserică
din regiune.
Biserica lui Matei Basarab a fost renovată, s-au păstrat
picturile şi slujeşte în limba bulgară, un preot
„patriot” care în 1995 nu permitea televiziunii române, să
filmeze picturile şi numele ctitorului român.
11. Biserica românească din Cumbair, a fost
zidită de preotul român din Banatul de vest (Vladimirovăţ)
Samoil Dragsin după 1859, împreună cu fiul său Petru.
A fost trimis în Timocul sârbesc de către episcopul
romano catolic Sillaghy din Oradea, pentru a salva bisericile româneşti
dintre Timoc şi Vidin de la „bulgarizare”.
Cu banii primiţi din partea bisericii unite, zideşte
biserica la intrarea în Vidin, nu departe la „Blokuk Kapia”, unde
erau spânzuraţi şi executaţi românii care se răsculau
împotriva puterii turceşti. La început biserica a fost din lemn
şi are meritul că a atras vreo 18 sate la religia unită,
legată de Roma, în care s-a oficiat slujba în limba română până
în anul 1921, în toate bisericile din zona Dii.
În celelalte biserici dintre Timoc-Vidin şi Valea
Dunării până în Dobrogea slujba bisericească s-a făcut
în slavonă până azi.
Biserica din Cumbair a fost zidită cu banii
episcopiei unite de la Oradea şi există şi azi la periferia
Vidinului.
12. Monumentul Eroilor români de la Plevna şi
biserica românească de la Plevna, sunt construite pe cheltuiala
Statului Român şi sunt bunuri de patrimoniu ce aparţin Statului
Român, în memoria eroilor de la 1877.
13. Monumentul de la Ostrov, închinat eroilor români
căzuţi în războiul de la 1877 şi 1917. A fost dărâmat
din iniţiativa unui primar bulgar din Constanţa, după 23
august 1944.
14. Monumentul Eroilor Români de la Smărdan,
a fost construit după vizita regelui Carol I la 1878 la Vidin în
satul bulgăresc Smârdan. Monumentul era de 15 m înălţime,
din marmură, deasupra triumfa zeiţa Victoria, cu o coroană
de lauri în mână.
În apropiere era osuarul celor aproximativ 1.000 soldaţi
români căzuţi în bătălia de la Smârdan-Vidin.
Monumentul a dispărut într-o noapte în 1913 după
ce armata română (400.000 soldaţi) au trecut Dunărea
şi s-au oprit în faţa Sofiei pentru a opri înaintarea armatei
bulgare împotriva Serbiei şi Greciei.
În locul acestui monument din iniţiativa domnului
ing. Ivan Alexandrov, preşedintele Asociaţiei Vlahilor din
Bulgaria s-a înălţat o cruce din fier forjat, de aproximativ 2
m înălţime pe acelaşi loc în satul Smârdan unde a fost
impunătorul monument. Sfinţirea
a avut loc în anul 1995.
TURCIA
1. Biserica Sfânta Parascheva din Istanbul,
construită de domnitorul Constantin Brâncoveanu în anul 1692,
resfinţită la 27 septembrie 1998 de Patriarhul Ecumenic
Bartolomeu I şi Prea Fericitul Părinte Patriarh Teoctist,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe române. Biserica se află în
patrimoniul Statului turc şi în folosinţa Patriarhiei
Ecumenice, care o foloseşte foarte rar, din cauza numărului
foarte mic de enoriaşi greci.
Cu sprijinul statului român, Statul turc a acceptat ca
Biserica să fie preluată în folosinţă de Parohia
ortodoxă română din Istanbul, înfiinţată în
ianuarie 2001,
2. Palatul Cantemir, situat în Cartierul Fanar
din Istanbul, str. Vodina nr. 12, în care a locuit domnitorul Dimitrie
Cantemir în perioada 1688-1710. Palatul dispune de o mare curte exterioară,
în care se află şi o biserică ce a servit marelui voievod.
Se are în vedere întreprinderea de demersuri pentru
amenajarea palatului ca centru de cultură şi spiritualitate românească.
În perioada interbelică România subvenţiona
peste 150 de şcoli româneşti - aromâneşti (primare,
gimnaziale, licee, o şcoală normală, una profesională,
o şcoală superioară de comerţ şi un internat universitar
la Istanbul şi câteva zeci de biserici), acţiune sistată
în 1948.
CONSILIER,
Vasile Surdu-Bob
|