Sisif
modern, Sisif etern condamnat de nu se mai ştie care zei să-şi
poarte în scurta trecere pe puntea - cărare îngustă cu numele
de viaţă - pietroiul - stâncă, spre vârful înşelător
al muntelui de brume străluminat de sori, omul este poate un zeu căzut
care-şi aminteşte de ceruri când munţii, şi mările,
şi pământul tot sunt prea mărunte pentru sufletul său
cel fără de măsură.
Înconjurat
de mistere - latente, deschise, atenuate, potenţate, permanentizate,
el va căuta mereu să le dezlege prin cunoaştere. Numai că
de fiecare dată, ceva ca o umbră a luminii (dacă lumina ar
avea umbră), verbul a iubi îşi aşterne ecoul cu gust de
paradis peste lucifericul a cunoaşte.
Blestem
sau binecuvântare ? Şi, venite de unde ? Mister. Mister, desigur, pe
care Blaga, filosoful-poet, s-a străduit să-1 ridice “la
demnitatea de noţiune”.
La
misterul latent al trecerii din lirica lui Blaga spre puntea împletită
din Ultimele - versuri de Marin Sorescu, aş vrea să întârzii
puţin, nu cât să încerc a-l dezlega din ţesătura lui
de nevăzute fire, ci, mai curând spre a-l spori întru al tainei cânt-descânt-tăcere.
Corola de
minuni a lumii e o aureolă de limpezi ne-nţelesuri străluminând
în jurul sâmburelui de taină nicicând deschis de gând de muritor,
mereu râvnit şi veşnic refuzat, pe lângă care fructul
interzis rămâne doar un joc de-a v-aţi ascunselea a cărui
miză nu e decât moartea.
|

|
Precara măreţie
a omului - trestie gânditoare - să fie doar aceea de a şti de o
plecare de unde-ntoarceri nu-s ? Dar cine hotărăşte când,
unde şi de ce ? Şi stopul de lumină, cel din urmă, rămas
din „lumina creată în ziua dintâi” să-i fie de ajuns în
viaţa de o clipă cât pentru-a spune „sunt” ?
Ciudată
temniţă, trupul, în veşmintele sale de lut, pentru
sufletul vajnic şi totuşi infim în mişcarea imobilă a
veşnicei treceri...
Să
fie lumea cealaltă o temniţă mohorâtă de dincolo de o
vamă a văzduhului neinventariată de teologi, se întreabă
Marin Sorescu, cel care ştia de o punte de versuri care ar aduce cu
poezia / dacă n-ar fi atât de disperat de adevărate ? O, nu, răspunde
Blaga, „că-n vreme, la capăt, ne-aşteaptă / nu
moartea ci altă poveste... “ Aşa o fi, dar în această
altă poveste, vor mai fi şi goruni, şi copaci curgători,
şi braţe care să cuprindă, şi ochi, şi
flori, şi buze, în lumea de cuvinte din care punţi lipsesc ?
Gorunul cu
frunza jucăuşă este la Blaga îmbiere, învingere de pace
cu aripi moi, şi dezmierdare este, ca o promisiune latentă de
linişte ce creşte-n trupul-trunchi cu fiecare clipă care
trece...
La Sorescu,
stejarul, şi ulmul, şi fagul, şi bradul, salcâmii şi
carpenii, sunt ştiutoare entităţi pentru care problema
frunzelor căzânde se rezolvă prin firească ordine a
regenerării, pe când omul rămâne o sălbăticiune a
codrului, rătăcită pe străzi şi dezorientată,
mereu cu simţurile de veghe ca un foşnet duios cât să facă
să i se umple inima de bucuria firii.
Călugărul
orb care aude trecând prin iarba schitului său pas tânăr, ar
vrea să ştie de-a mai rămas mult până apune soarele.
Să ştie, nu să vadă că de-ar fi să dăm
crezare Micului Prinţ de Antoine de Saint-Exupery, personaj uluitor
din cel mai limpede roman filosofic al secolului al XX-lea (limpede doar
pentru că se adresează, lăsându-se înţeles la toţi
cei care n-au uitat să rămână copii : „on ne voit bien
qu’avec le coeur, l'essentiel est invisible pour Ies yeux” (doar cu
sufletul putem vedea cu-adevărat, esenţialul rămâne
invizibil privirii).
Da, călugărul
(la Blaga) ar vrea să ştie, pe când Sorescu îşi simte
vina de a fi văzut , fără voie, ceva ce nu trebuia văzut,
un fel de nuntă - ritual în abur de mascaradă cosmică în
care se vor fi topit şi brazi, şi păltinaşi, şi
stelele, şi luna, iar, în locul chipului zâmbitor, iradiind de
fericire, tot mireasă - dar cu alt semn... care îi face semn spre o
punte... a semn de rău.
Greu e
totul, drumul, pasul, grea-i purcederea, popasul... îşi îngăduie
poetul-filosoful răgazul de-a cântul-plânsul, pentru că el
simte că până la capătul de cale timp ar mai fi -măcar
cât pentru cântecul de vatră al greeruşei ; în vreme ce
Sorescu simte ca pe o platoşă pentru turnir, haina prea grea
şi încălţările care parcă târăsc după
ele tot pământul colindat cândva...
Mai uşoară
decât viaţa / e cenuşa, e cenuşa... Şi, ca un ecou de
clopot din străfunduri, strigătul celuilalt: O, ce grele sunt
toate / O, ce greu, ce greul
Ştiu
rămâne că unde nu e moarte, nu e nici iubire dar nu cumva
ceasornicul cu care ni se măsură destrămarea nu mai poate
fi oprit nici de Acela Carele Toate le-a făcut ? Nu cumva liniştea
aceea, în care parcă se aude cum se izbesc de geam razele de lună
în nopţi de necuvânt, e doar un strop din marea de tăcere
sinonimă cu lumina / şi ea de nepătruns care astupă o
gură învinsă ?
O fată
frumoasă e lutul ce-şi umple tiparele întru desăvârşire,
spune Blaga şi, peste timp, Sorescu: Cândva arheologii vor descoperi
pe teritoriul trupului meu un vas de lut în formă de inimă...
Aproape că
nu-i nevoie de comentariu. E de-ajuns să asculţi acest cântec fără
sfârşit care este marea poezie a lumii în care mari creatori de cuvânt
de limbă română şi-au împletit propriile acorduri cu viaţa
pre moarte călcând.
Satul românesc,
plaiul, spaţiul mioritic ca matrice stilistică, fabulosul
folclor, totul se regăseşte în lirica celor doi poeţi atât
de diferiţi şi totuşi asemănători cu lumina, cu
brumele, cu seminţele, cu munţii, cu mările, cu lutul...
Nu munţilor
şi mărilor le cerea Blaga alt trup cât să-i fie măsură
pentru straşnicu-i suflet - semn de dumnezeire în omul pieritor ?
Nu recunoştea
Sorescu - de-a fi stat prea multă vreme în intimitatea minunii - pe
Dumnezeu (din spate) în câte-un munte semeţ, în curgerea
fluviului, într-un deal, într-o pădure, pretutindeni - Cel ce nu-Şi
arată faţa / Marele Anonim ?
Vedeţi,
nici nume n-are Cel care pretutindeni este ! Doar aşa, pentru
simplificare, oamenii îi dau nume sinonime cu minunile sfintele ~ cu
pietre, cu ape, cu dealuri ori copaci punând în fiecare ceva din acest
suflet bun la toate pentru miraculoasa comunicare cu lumea când vorbele-s
tăcere şi gândurile dor.
Amare
foarte sunt cuvintele când pentru marea trecere prea şubredă rămâne
puntea, ca o părelnică zidire de fum dincolo de care începe
marea spovedanie a celui ce-şi va fi pus veşminte de pământ:
Am trăit
şi eu printre făpturile Tale. Am făcut rău ?
Şi,
nu ştiu cum, poate de uimire, ceru-şi deschide un ochi în pământ.
Mistere
latente - puntea şi trecerea sunt mereu prezente, mereu bănuite
în creaţia blagiană şi soresciană, traversând şi
însemnând parcă prin carate de lumină cu umbră împletită,
dorul pământului de-a fi mai lângă cer.
La Blaga
întâlnim şi cuvântul sicriu pe care-1 simte crescând în chiar
trunchiul gorunului în umbra căruia fără griji se odihneşte
într-o aşteptare ce seamănă cu viaţa - poate a
vreunei fete frumoase din cele ce sunt cerului cer şi, inelului
podoabă.
La Sorescu,
misterul copacilor ţine de speranţa într-o sponsorizare cu viaţă,
când braţele lui de om cuprind trunchiul vegetelelor zeităţi
ca pentru o secretă înţelegere care să eludeze şi
trecere, şi punte într-o sfâşietoare ne-odihnă care tot aşteptare
este, de n-ar fi rugă-cânt-descânt, surâs amar şi lacrimă,
sudoare a privighetorii care cântă toată viaţa şi
toată moartea în vreme ce stelele ne fac semn de tăcere.
Paula Romanescu
|
|