Un Festival este o lume, care se încheagă
încet, încet precum primăvara în muguri pentru a da în floare,
şi floarea în fruct. Abia fructul are gust de sămânţă
mirabilă întors sub glie cer aparte, rădăcină a sevei
viitoare.
Aşa se poate spune şi
despre Festivalul – iniţial – interjudeţean de poezie
„Lucian Blaga”, aflat astăzi la admirabila vârstă de 30
ani. A rezistat prin timp, prin averse morale şi ideologice, unii
dorindu-i sfârşit mărinimos, alţii, să se înece la
mal, să rămână un vreasc al amintirii. Numai că
Festivalul n-a sucombat, s-a scuturat doar de „beţe-n roate”, de
incapacitatea centrelor universitare, a Uniunii Scriitorilor şi
filiale ale acesteia de-a se apropia cu inima de cel ce devenise un
„fenomen” al culturii şi spiritualităţii româneşti,
poetul, filosoful, dramaturgul, prozatorul Lucian Blaga. Aşa se
explică şi faptul că, deşi după
anul 1970, chingile puterii s-au mai restrâns pe planul naţionalismului,
unii, şi mai ales tagma secretarilor de partid, îl ţineau încă
pe lista neagră bine închisă în sertare intangibile, şi
acest lucru le dădea siguranţă, stabilitate în gândire,
şarm al îngâmfării.
Şi peste aceste sertare s-a
suprapus ambiţia noastră, albaiuliană, sebeşeană
de-a iniţia şi organiza un Festival care să-i poarte
numele, să-l onoreze, şi mai ales să fie liantul ordonator
de promovare a valorilor patrimoniale ale românităţii. Începutul
a fost greu, aprobările au trebuit adunate cu înţelepciune din
mai multe direcţii sus-puse: guverne – ministere – partidiste,
şi, să fim foarte sinceri, am avut un atuu: organele de cultură,
de partid Alba nu s-au opus unui asemenea demers, deşi n-au văzut
o certitudine în el şi mai mult să scape „de gura poetului,
care îşi va pierde carnetul de scriitor”. Dumnezeu a luminat
deschiderea acestei manifestări culturale, unice, de amploare pentru
începutul anilor optzeci, ne-a ajutat să luăm legătura cu
filialele scriitorilor din Sibiu (de care subsemnatul aparţinea ca
membru) Cluj-Napoca, Bucureşti, Braşov, Timişoara, cu
istoricii şi criticii literari de marcă, cu poeţi,
scriitori, dascăli universitari, traducători, printre ei excelând
Mircea Tomuş, Ion Horea, Mircea Braga, Ion Mircea, Mircea Ivănescu,
Negoiţă Irimie, Mircea Popa, Constantin Cubleşan, Aurel Câmpean,
Vasile Rebreanu, Vasile Sălăjan, Ovidiu Drimba, Dimitrie
Vatamaniuc, Bazil Gruia, George Gană, Achim Mihu, Călina Mare,
Constantin Noica, Pompiliu Teodor, Aurel Codoban, Al. Tănase,
Constantin Ţoiu, Mircea Eliade, Ioan Stroe, Gavril Istrate, Daniel Drăgan,
Liviu Zăpărţan,

|

|
Casa natala din
Lancram a filosofului LUCIAN BLAGA |
Ion Rahoveanu, Horia Stanca,
Nicolae Mariş, Greta Tartler, Olga Caba, Antonie Plămădeală,
Teodor Tanco, Vasile Muşcă, Tudor Cătineanu, Alexandru
Surdu, şi-atâţia alţii care au urmat, ajungându-se ca la
un deceniu de Festival – 1981-1990 – să fie prezentă
la Sebeş
, Lancrăm aproape întreaga exegeză blagiană din
ţară şi Europa. Era unul din marile câştiguri ale
Festivalului, care devenise o stare de spirit, un amfiteatru al ideilor,
recuperării şi promovării valorilor. Festivalul a impus o
atmosferă de încredere, de reciprocitate a înţelepciunii
şi responsabilităţii, de
atragere de noi şi noi generaţii de critici exegeţi
şi tineri, în impunerea unor criterii benefice de discutare a operei
blagiene, a valorii ei în context naţional şi european. Tot mai
mulţi invitaţi din multe ţări ale lumii, astăzi
aproape 100 la număr, au răspuns invitaţiei noastre. Şi
pentru ca lucrurile să aibă şi o altă finalitate,
organizatorii – din Sebeş, Lancrăm, şi, mai târziu
şi din Alba Iulia, au purces la cumpărarea Casei în care s-a născut
Lucian Blaga, după multe intervenţii, memorii
la Bucureşti
şi Judeţ. Era una dintre marile realizări ale Festivalului
alăturându-se ingenioasei idei de-a dezvolta în Festival
Concursurile naţionale de creaţie literară, artă
plastică, muzicală, ex-libris, de interpretare (recitare amatori
şi profesionişti) a poeziei blagiene, canalizându-se colective
de teatre profesioniste din Sibiu, Cluj, Oradea, Timişoara, Arad, Braşov,
Baia Mare, Iaşi, Craiova, Bucureşti, Tg. Mureş, Bacău,
Constanţa etc. ce-au impus profesionalism, o altă abordare a
apropierii de marele Blaga, dar şi Muzeul Literaturii Române şi
Academia Română.
Aşa se face că prin
concursurile respective, s-a promovat creaţia tânără,
care, în anul 2010 se poate mândri că a dat ţării peste
100 de membri ai Uniunii Scriitorilor, dar şi ai Uniunii Artiştilor
Plastici, ai Muzicologilor.
Festivalul a trecut graniţa
revoluţiei din 1989, n-a putut fi oprit, gâtuit, cu toată demenţa
unei maculaturi verbale, afişate pe unele garduri ale imoralităţii.
Cei ce deveniseră cunoscători de Blaga „peste noapte” erau,
de fapt, tristeţi intelectuale, aurolaci ai falsului patriotism:
Festivalul a rămas stăpân pe dimensionalitatea ce şi-o
crease, lărgindu-şi chemarea în sfera românităţii.
Au curs spre Festival mari români şi nu numai din Serbia, Macedonia,
Italia, Spania, Franţa, Austria, Germania, Rusia, R. Moldova,
Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia, Anglia, dar şi din Japonia,
India, Coreea de Sud, China, Thailanda, Australia, Estonia, Lituania,
Albania, America, Canada etc. Cu noi a rămas cotidianul Unirea, Anca
Dinică, Ioan Bâscă, Gheorghe Ciul, dar şi - mai târziu -
Ulpia Jurnal, Informaţia de Alba, Monitorul, Discobolul, Dacoromania,
Alba Iulia, şi alte publicaţii, de asemenea radio şi
televiziunea, deputaţi şi senatori, Arhiepiscopi şi
protopopi, universitari. Acestora li s-au alăturat propriile tipărituri
ale Festivalului: „Paşii Profetului”, „Caietele Blaga”,
„Sebeşul”, publicaţii ale Bibliotecii Judeţene
„Lucian Blaga”. Influenţa Festivalului s-a concretizat în
atribuirea numelui de „Lucian Blaga” unor instituţii de cultură,
biblioteci, librării, şcoli, societăţi culturale. După
1990, şi mai ales începând cu anul 2000, s-a simţit puternic
spiritul albaiulian financiar prin Consiliul Judeţean, Prefectură
şi Primăria municipiului Alba Iulia. dezvelindu-se
la Alba Iulia
în parcul de jos „Lucian Blaga”
la Centenarul
Blaga
, bustul Fiului Albastrului Lancrăm, opera lui C. Popovici, căruia
i-a urmat Aleea Scriitorilor din parcul „Eminescu”, Goga, Eminescu,
Rebreanu, Iorga, Coşbuc, Agărbiceanu, Caragiale, Lancrănjan,
şi Grigore Vieru. Cele 30 de Ediţii sunt tot atâtea trepte spre
lumina Blaga, ele au devenit patrimoniu naţional şi european.
Valoarea operei blagiene se revărsase hrănitor spre Europa.
Şi o parte a acestei revărsări o datorăm şi unor
traducători de excepţie a unor lucrări blagiene şi de
sinteză ca Ion Miloş, Adam Puslojic, Brenda Walker, Stelian
Apostolescu, Mircea Borcilă, Paula Romanescu etc. Nu se poate
concluziona că Festivalul Internaţional „Lucian Blaga” nu a
avut şi poate are anumite „umbre”, datorate în special
imposibilităţii de-a susţine Premii la nivelul unor ambiţii
nu ieşite din comun, de-a tipări întreaga operă blagiană
într-o ediţie de lux, aşa cum, încearcă pe facsimile –
Biblioteca Judeţeană, împreună cu Edituri din Iaşi,
Tg. Mureş, Alba Iulia, la iniţiativa şi sprijinul dezinvolt
al Consiliului Judeţean Alba, preşedinte: Ion Dumitrel, şi
nu doar opera lui Blaga, ci şi a lui Agârbiceanu, Radu Stanca, Ion Lăncrănjan,
a corifeiilor blagieni, a unor istorici, oameni de ştiinţe,
inventatori, savanţi născuţi pe arealul judeţului
Alba. Faptul că
la
Festival
s-a închegat
o colectivitate, o anumită ştachetă a valorificării
operei blagiene, că ea a fortificat un nucleu forte: Drimba, Mircea
Tomuş, Vatamaniuc, Eugen Simion, Grigurcu, Mircea Popa, Constantin
Cubleşan, Achim Mihu, G. Piscoci Dănescu, Ion Miloş, Ion
Brad, Ion Horea, Ion Buzaşi, Lucia Mureşan, Constantin Chiriac,
Adela Mărculescu, Iuliu Moldovan, Marius Bodochi, Ileana Negru, Dorel
Vişan, Dan Grossu, Mihai Bica, Eugeiu Nistor, Aurel Pantea, Radu Cărpinişianu,
Doru Munteanu, Mihai Cimpoi, Nicolae Dabija, Zenovie Cârlugea, Diana Câmpan,
Marica, Elena Deju, Vanghea Mihangi Sergiu, Radu Rotaru, Ilinca, Mircea
Braga,. Ilie Moise, V. Tărâţeanu, Arcadie Suceveanu, şi atâţia
alţii, care e normal să dorească să se revadă
anual
la Sebeş
, Lancrăm,
unde Casa Memorială „Lucian Blaga” a devenit nu Complex Cultural,
expoziţional. Eseurile, comunicările, referatele, cărţile
acestora au devenit segmente dintr-un Portret al valorii universale:
Lucian Blaga. Prezentate în Festival, apărute în pagini, expuse în
expoziţii ele au înfrumuseţat şi înfrumuseţează
statornicia şi complexitatea Festivalului. Pentru ca Festivalul să
meargă mai departe, este necesară consolidarea colaborării
pe toate fronturile, a încrederii în faptul că această
manifestare culturală a devenit un brand naţional, respectabil,
ce aşteaptă noi atitudini, unghiuri de cercetare şi
valorificare. Personajele principale trebuie să rămână forţele
din Sebeş şi Consiliul Judeţean Alba, intelectualitatea,
Universitatea “1 Decembrie
1918”
, iubitorii de Blaga, de literatura română, de frumuseţea
universală a virtuţilor românităţii. Finalul este
deschis. Seninătatea Blaga aşteaptă şi alte crâmpeie
de adevăr, de trudă şi jertfă, de modestitate şi
moralitate colectivă, de atragere a forţelor tinere într-un
complex valoric, devenit fenomen cultural universal: Lucian Blaga.
Ne oprim aici îmbrăţişându-i,
ca râu şi ram, pe toţi organizatorii ştiuţi şi
neştiuţi ce au stat neabătuţi pe tranşeele
Festivalului şi stau încă alături de noile conduceri ale
instituţiilor culturale, pe toţi cei ce gândesc pozitiv în legătură
cu Festivalul, pe cei ce au salvat financiar şi anul acesta, pe
participanţii de toate vârstele. Nu vă depărtaţi de
valori, dacă nu vreţi să rămâneţi singuri!
Mulţumesc
Sebeş – Alba Iulia!
Ion MĂRGINEANU
|
|