ACTUALITATEA CLASICILOR
ADEVĂRUL ASUPRA
TRECUTULUI ŞI PREZENTULUI BASARABIEI1
De
NICOLAE IORGA
(Traducere de D-na
DORINA FLORIAN, profesoară, Bucureşti,
Tipografia
Ziarului „Universul", 1940, 78 p.)
- Cu Consideraţii
finale de Gh. Buzatu -
- I -
ISTORIA BASARABIEI PÂNĂ LA
ŞTEFAN CEL MARE, DOMNUL MOLDOVEI
(SECOLUL XIV PÂNĂ LA ANUL 1457)
Basarabia,
anexată de Rusia în 1812, ca urmare a unui război contra
Turcilor şi fără ca Moldavia autonomă să fi avut
datoria de a plăti dezastrul suzeranilor ei, poartă încă
numele dinastiei valahe a Basarabilor, al căror nume acoperea
altădată numai partea inferioară a acestei provincii, de-a
lungul malului stâng al Dunării inferioare, teritoriu care le
aparţinea din al XIV-lea secol. Această noţiune
preliminară exclude toată vechea dominaţie
străină asupra fâşiei de teritoriu care se întinde între
Prut la Apus, Nistru la Răsărit şi la Sud cu gurile
dunărene.
*
Din cea mai veche
epocă colonia greacă din Tyras, situată la îmbucutătura
Nistrului, servea de debuşeu unei regiuni destul de întinsă,
care producea grâul necesar aprovizionării acestei întregi lumi
elenice riverană a Pontului Euxin. Aşezarea Tyras-ului era
aşa de potrivit pentru acest comerţ că, mai târziu, în
epoca bizantină, un castel imperial a fost zidit pe ruinele lui, care
n-au fost încă explorate, şi acest „Maurokastron” („Castelul
negru”) se menţine în timp de secole cu o oarecare garnizoană
şi un port destul de frecventat.
În ce priveşte interiorul
viitoarei Basarabii, partea meridională, destul de puţin
productivă, acoperită în mare parte de lacuri, servea de
trecere hoardelor scitice, mai târziu triburilor altaice (bulgăreşti)
sau finougrice (maghiare) care s-au stabilit acolo pentru câtăva
vreme, înainte de a găsi o patrie mai înfloritoare şi mai
bogată.
Deasupra acestei prelungiri a stepei
ruseşti, întinsele câmpii nu prezentau decât rar păduri mici;
cursuri de apă de mic debit le traversau, şi nicăieri până
la marginea râului care formează graniţa orientală a
ţării, nu se constată în documente, aglomerări mai
importante de populaţie. Cât despre punctele unde au fost concentrări
omeneşti, trebuie să admitem că locuitorii nu erau
deosebiţi de ţăranii români care locuiau Moldova între
Prut şi Carpaţi.
*
La începutul sec. al XIV-lea încep să
apară însemnări istorice. În 1330 un guvernator tătar se
găsea la Maurokastron, pe care românii o numeau deja Cetatea Albă.
Sf. Ion, negustor din Trebizonda, a suferit acolo martiragiul. Viaţa
sa, povestită la aceeaşi epocă constată, de asemenea,
şi prezenţa unei populaţii jidoveşti, şi
fără îndoială grecii erau de asemenea foarte
numeroşi.
Stabilirea
genovezilor la Cetatea Albă şi la Licostomo, aşezată
într-o insulă de la gurile Dunării, purtând acelaşi nume,
adică, Gură de Lup – în acest Licostomo pe care grecii
şi după aceea românii au botezat-o Chilia (de Călugări)
– sau mai mult, pentru că vechea formă grecească este
Kellia – „Chiliile”, deci mănăstirea – a trebuit să
urmeze ceva mai târziu.
Pe la mijlocul acestui secol al XIV-lea,
corăbii veneţiene acostară aici ca să-şi procure
grâul adus din regiunile interioare. Un lung conflict izbucneşte
între cele două republici italiene, pentru posesiunea acestui punct
de sprijin de unde influenţa lor economică putea să radieze
pe teritoriul la nord de fluviu.
Când viitoarea Dobroge, vechea Scytie
Minoră, intră sub dominaţia unui Şef balcanic cu nume
românesc, deşi, având legături cu prinţii care-şi
împărţeau imperiul bulgar, Dobrotici, acest potentat care a
transmis puterea fiului său Ivanco, de apariţiune foarte
trecătoare, intră în conflict cu Genovezii pentru aceeaşi
posesiune a gurilor Dunării, înainte de sfârşitul secolului al
XIV-lea.
*
Aceştia rămăseseră
totuşi în cele două centre ale ţării, la Cetatea
Albă, ca şi la Licostomo-Chilia, nu fără oarecare
dependenţă politică faţă de prinţul
tătar al stepei, dincolo mult un episcop, păzitor al mormântului
Sf. Ion Martirul, peste anul 1400.
Tot ceea ce am
spus cuprinde, precum se vede, această singură fâşie
danubiană formând ca un teritoriu aparte, ale cărei interese
şi legături trebuiau să fie cu totul deosebite de
districtele rurale care se întindeau spre nord.
O civilizaţie foarte
importanţă, justiţie, bizantină şi jumătate
italiană, cu o foarte puternică nuanţă de Levant, s-a
dezvoltat aici: se găseau consuli, soldaţi genovezi, negustori
de diferite naţionalităţi: greci, ovrei, armeni şi
chiar, la Moncastro – Cetatea Albă, pe care grecii o numeau şi
Asprokastron, un episcop, păzitor al mormântului Sf. Ion Martirul.
Când, în munţii Ţării
Româneşti, la Argeş, o dinastie reuşi să strângă
fragmentele, care duseseră până atunci o viaţă
liberă, ale organizaţiei politice române şi când acest
Principat „a toată Ţara Românească” se întinse
curând până pe malul stâng al Dunării, înglobând portul Brăila,
foarte frecventat, şi împrumutând Vicinei, aşezată pe
malul drept al Dunării, în Dobrogea actuală, primul său
episcop canonic – ceea ce presupune cel puţin o influenţă
politică a Ţării Româneşti asupra acestor regiuni a
vechii Scytii Minore – Chilia a fost supusă şi ea acestui
regim.
Este foarte
posibil ca Genovezii să fi rămas câtăva vreme sub
această autoritate românească, care înlocuia suzeranitatea tătară
ce se regăseşte de asemenea la Caffa, şi în toate
posesiunile Republicii în Crimeea. În 1410 Genovezii treceau Moncastro
între posesiunile lor, dar acum posesia teritorială aparţinea
vechii Moldove născânde care organiza spre Nord forţele
naţionale române.
Acestei Moldove a
lui Alexandru cel Bun îi vor aparţine întâile fundaţiuni
politice în teritoriul rural de la Nord de Chilia şi Moncastro,
teritoriu care nu va purta decât după anexiunea arbitrară din
1812 făcută de Ruşi, numele tot atât de arbitrar sub
raport geografic, de Basarabia.
O menţiune, în cronicile ruseşti
ale Lituaniei din secolul al XIV-lea vorbeşte de un prinţ Iurg
Coriatovici, aparţinând dinastiilor rutene, pe care Moldovenii l-au
chemat ca să ocupe, pentru puţină vreme tronul
principatului lor fundat cu zece ani înainte de un emigrat al comitatului
unguresc de Maramureş, Bogdan.
Acest cneaz ar fi avut sub ordinele sale
toată ţara până la malurile Nistrului, deoarece ar fi avut
un conflict cu Tătarii, care încetaseră să mai fie
stăpâni acestor ţinuturi din chiar vecinătatea fluviului.
Nu s-a găsit însă niciodată originalul documentului
conţinând o donaţie în legătură cu acest eveniment.
Avem a face cu un grosolan falsificat.
*
În orice caz, urmaşul
său, aparţinând vechii dinastii, Roman, se intitula: Domn
al întregii ţări „de la munţi până la
malurile Mării (Negre)”, astfel că posesiunea de
către Moldoveni a acestor ţinuturi este absolut
incontestabilă.
În această epocă, spre
1390 se aflau pe Nistru două cetăţi: aceea de la
Hotin, la Nord aceea de la Tighina, Tehyn, pentru Podolienii vecini,
mai spre sudul Moldovei, pe această graniţă. Originea
acestor castele este obscură: este sigur că dezvoltarea
lor era datorită exclusiv existenţii unui comerţ
internaţional a cărui creştere începe cu creaţiunea
Principatului românesc.
Ceva mai târziu Alexandru cel Bun
a chemat de la Cetatea Albă pe mitropolitul canonic al
Moldovei, tot aşa precum Alexandru, Domnul Ţării Româneşti
a cerut cetăţii Vicina pe cel dintâi mitropolit al
ţării sale.
Aceste fapte singure ar ajunge ca
să dovedească strânsa dependenţă în care
aceste porturi dunărene se găseau faţă de
formaţiile politice născânde ale naţiunii româneşti.
|

|
Acest mitropolit îşi făcu
intrarea în Suceava, capitala Ţărei, cu un mic număr de
soldaţi şi tot acolo a fost fixat locul de aşezare al
supremei autorităţi ecleziastice. Călătorii ruşi,
ale căror scurte însemnări privind calea urmată de ei –
însemnări traduse şi publicate de d-na Hitrovo – arată
că pe atunci, Cetatea Albă continua să fie debuşeul
către Marea Neagră a regiunilor din interior, de o parte şi
de alta a Nistrului; dar ele vădesc, de altă parte, că
oraşul nu întreţinea nici o legătură politică cu
aceste teritorii podolene care căzuseră din mâinile marelui
prinţ al Kievului în ale regelui lituan al Poloniei.
Un călător francez, Guillebert
de Lannoy, care a trecut prin teritoriul dintre Prut şi Nistru pe
timpul domniei lui Alexandru cel Bun, ajungând până la „Bellegrade”
– Bialogradul Polonezilor – această Cetate Albă, a aflat pe
reprezentanţii regelui vecin, aliat al numitului prinţ
moldovean, lucrând ca să fortifice această cetate
importantă care era destinată să reziste vreme de trei
sferturi de veac a repetatelor atacuri ale turcilor.
Planurile lui Sigismund, împărat
şi rege al Ungariei, privind o parte a Moldovei, şi tratatul
încheiat de acest prinţ cu regele Poloniei pentru împărţirea
întregului teritoriu moldovenesc n-au avut nicio urmare practică.
Alexandru şi-a păstrat numai Cetatea Albă – silit să
părăsească pentru moment Chilia vecinului său muntean
– dar a început, zidind mănăstirea Căpriana, dincolo de
Prut, marea operă de colonizare care a dat acestei părţi
orientale a Statelor sale o populaţie mai numeroasă şi a
deschis calea unei civilizaţii superioare celor dintâi începuturi
ale vieţii patriarhale.
Moldovenii erau
atât de bine înfipţi în Basarabia, până la limitele ei
extreme de Sud, încât, atunci când, după moartea lui Alexandru cel
Bun, fiii acestuia se certară pe moştenirea lui şi-şi
împărţiră veniturile Ţării; Ştefan, fiul al
doilea, capătă astfel posesiunea vechii Basarabii româneşti,
cu Chilia, o nouă cetate pe malul stâng al fluviului, în faţa
insulei pe care se găsea Chilia genoveză, Licostomul din secolul
al XIV-lea.
Cetatea Albă îi aparţinea, de
asemenea, şi un document veneţian din 1435 menţionează
pe „călugărul” care comanda în această ultimă
fortăreaţă pe care Polonii mai nădăjduiau încă
să o poată alipi teritoriului lor. Această nădejde fu
mai înrădăcinată în momentul când urmaşul lui
Ştefan, nepotul său, tânărul Alexandru, stăpânea
această Moldovă de Sud-Est, supt tutela rudelor sale polone
şi a nobililor care aparţineau partidului puternicului rege
vecin. Acestea se petreceau în timpul când, Mahomed al II-lea,
cuceritorul Constantinopolului, devenind stăpânul Mării Negre,
principalul scop al Turcilor trebuia să fie de acum încolo să-şi
întindă puterea peste Caffa genoveză şi peste amândouă
porturile moldovene.
Cetatea Albă şi Chilia îi
rezistară; lucrările de fortificaţie continuau
fără încetare de la o domnie la alta. S-a găsit, sunt câţiva
ani, piatra scoasă din zidurile primei cetăţi, care
menţionează că lucrările au fost terminate în anul
1440 de către comandantul moldovean al cetăţii.
Inscripţiunea este redactată în greceşte. Pentru fiecare
din aceste fortăreţe erau câte doi şefi aleşi dintre
cei mai energici boieri moldoveni, care aveau legături particulare cu
dinastia domnitoare.
Chilia fusese câtăva vreme în
mâinile puternicului apărător al
creştinătăţii, în aceste regiuni româneşti, ca
şi în cele de dincolo de Dunăre, în pământ slav, Ioan
Huniade, român din Transilvania. El a aşezat aici o garnizoană,
şi se găsiră la sfârşitul secolului al XVI-lea, în
oraşul recucerit de la Turci, tunurile care purtau emblema corbului
cu crucea în cioc, blazonul acestei familii. Aceasta nu împiedica
proprietatea teoretică a prinţilor români, susţinuţi
şi tutelaţi de Huniade, asupra Chiliei, şi această
posesiune ţinu până în momentul când Ştefan cel Mare,
îndată după moartea lui Huniade, un Român înlocuind pe celălalt
în sarcina de a continua opera de cruciadă şi de apărare a
creştinătăţii împotriva invaziei otomane, puse stăpânire
pe această moştenire moldovenească împotriva unui
uzurpator şi începu o domnie cu caracter regal, care pentru tot
Orientul însemna o rezistenţă dârză de aproape o
jumătate de secol faţă de cucerirea musulmană.
- II
-
BASARABIA SUB ŞTEFAN CEL MARE,
URMAŞII SĂI PÂNĂ LA SFÂRŞITUL VEACULUI AL XVI-LEA
În ceasul când
începu această mare domnie, organizaţia Basarabiei progresase
foarte mult. Hotinul, ocupat pentru scurtă vreme de Poloni, care
adăposteau aici pe uzurpatorul izgonit de Ştefan, era una din
principalele vămi ale acestui principat, al cărui comerţ
era într-o continuă creştere, către Caffa din Crimeea,
de-o parte, şi către Cetatea Albă, de altă parte.
Tighina devenise şi ea un oraş destul de important prin
numărul călătorilor care se îndreptau chiar către
această „Tatarie”, adică spre posesiunile genoveze din Marea
Neagră. Călătorii care, ca Jean de Wavrin, în 1445, se
ocupă, în legătura cu cruciada Papei şi a Ducelui de
Burgundia pe Dunăre, de vechiul Moncastro, aflară aici o
populaţie de caracter internaţional, numeroasă,
liberă, trăind din comerţul cu Orientul grec şi
musulman. Nici un vestigiu al drepturilor Genovezilor nu se păstrase;
pârcălabii moldoveni ai cetăţii nu mai aveau rivali.
Ici şi colo, izvoare contemporane,
ca Guillebert de Lannoy, menţionează sate de-a lungul drumului
urmat de călători. Pescăriile de pe Dunărea
inferioară, furnizând cantităţi enorme de morun, erau
arendate străinilor bogaţi, mai ales Greci; viitoarea Basarabie
era străbătută de carele ţăranilor moldoveni,
care transportau acest produs foarte căutat din cauza posturilor
prelungite, către oraşele înfloritoare ale Galiţiei;
Lemberg mai ales şi Cracovia.
Se găseau de asemenea pescării
foarte importante chiar şi pe Nistru, şi documente
moldoveneşti din a doua jumătate a secolului al XVI-lea vorbesc
de ele; aparţineau Domnului ţării, ca şi cele de la
gurile Dunării, de care am vorbit. Sunt semnalate de asemenea
stupării, mori, hanuri, stabilimente rurale cu vaste păşuni
şi tot ceea ce poate să mai facă dovada unei
colonizări foarte intensive.
Se găseau ici şi colo şi
unele aşezări religioase; cu toate acestea marile
mănăstiri se aflau în Moldova occidentală, pe când
dincolo de Prut erau numai case de rugăciune mai sărace şi
care în cea mai mare parte trebuiau să ţină de cele dintâi.
Este interesant de notat că printre stupăriile menţionate
în aceste documente era una care aparţinea unui „Ecibee”, care
aminteşte numele pe care-l purta înainte oraşul Odessa.
Aceste acte ale
domnilor moldoveni vorbesc de asemenea de multe donaţiuni de pământuri
basarabene. Erau mai ales războinicii care căpătau ca
răsplată a vitejiei lor moşii în această regiune abia
deschisă culturii. Aceste donaţiuni privesc bunuri aşezate
chiar pe malul marelui fluviu oriental, Nistrul. Nu se găseşte
nici un nume străin, căci Coman de la Bezin, Vâlcea, Luc
Ecobescu şi nepoata sa, fiica lui Lazăr Prodănescu, nepoata
lui Vârnav, şi Ivancu Mihăilaş, Dima, Ivaşcu, fiul
lui Balaşin, Ion Cauteş, care a dat numele său satului
Căutăşeni, Petru Durnea, Nicolae Matostat, Grigoraş
Melciul, Căuş, care a fost fără îndoială
strămoşul locuitorilor din Căuşani, bătrâna Gănguroaia,
nevasta lui Gangur, ca şi Vâlcu, fiul Popii Zaharia care capătă
un pământ la Vâlcov, lângă Dunăre, sunt desigur Români
de viţă veche. Moldoveni aparţinând rasei celei mai
autentice, şi, aceste nume, de origine aşa de curat românească,
sunt singurele pe care le întâlnim în aceste acte de danie ale
Domnilor.
Printre boierii
moldoveni, se găseşte în 1435 un Vâlcea, de fel din Lipnic.
Dar acest sat Lipnic, unde Ştefan
cel Mare a câştigat o izbândă împotriva Tătarilor care
i-au fost atacat principatul, se afla în Basarabia, lângă Hotin.
Marele negustor Mihu, logofăt al
Moldovei, avea o moşie pe râul Răut, la Procopeni, „cu mori
şi cu stupi”. Această proprietate îi venea, şi
documentul o spune precis, de la „strămoşii săi”. Chiar
pe Nistru, la Raşcov, care se numea pe atunci Raşcovţi, el
a cumpărat şi altă proprietate.
În aceeaşi epocă sunt
menţionate aşezări mai vechi de şefi ţărani
care stăpâneau un centru rural, şi ei se numeau în curată
limbă onomastică românească, Dănilă şi
Budul. Până foarte târziu, în documentele veacului al XVIII-lea,
ţăranii proprietari obţin confirmarea drepturilor lor ca
venind din vremuri foarte vechi, asupra cărora nu se mai păstrau
actele de proprietate.
Întâia faptă a lui Ştefan
cel Mare în aceste regiuni orientale ale principatului său, a fost
aceea de a încerca să recâştige cetatea sa de la Hotin. Curând,
conducătorul cetăţii, Goian, apoi Vlaicu, propriul unchi
după mamă al Domnului, comandară pe Nistrul superior. Câţiva
ani mai târziu, o invazie tătărească a fost respinsă,
după cum spuneam, la Lipnic, unde Eminec, fratele Hanului Crimeii, a
căzut în mâinile învingătorilor moldoveni.
Ca să apere de-acum încolo această
regiune din ce în ce mai înfloritoare, împotriva devastărilor de
acelaşi fel, din partea unui vecin rău pe care nicio
forţă nu-l putea stăpâni, Ştefan ridică o
nouă cetate, aşezată chiar în mijlocul provinciei, la
Orhei (numele nu are în el nimic slav; el vine de la ungurescul „varhély”
– regiune întărită –, termen care trecuse de mult în
vorbirea curentă a Românilor).
Cel dintâi comandant al cetăţii
a fost un locuitor din chiar această regiune: fiul „jupânesei
Gânguroaia” dintre ganguri, care aveau proprietăţi pe râul
Botna, la Puhoiul; unchiul lui Ştefan cel Mare urmă după
Gangua, care după scurtă vreme se întoarse ca să ocupe
iarăşi locul său.
Se cunosc chiar numele soldaţilor
care opuneau în acest loc rezistenţă creştină
împotriva hoardelor Hanului. Lângă un Moluşca, ce putea fi de
fel din Padolia, e un Neicea, un Cosma Răzan şi un
Drăguş, toţi Români, căci Domnii aveau obiceiul
să colonizeze cu soldaţii lor pământurile vecine cu graniţa.
Din 1462,
Ştefan a căutat să tragă foloase de pe urma
greutăţilor în care se găsea Domnul Ţărei Româneşti,
Vlad Ţepeş, atacat de Sultanul Mahomed II în persoană,
pentru a stăpâni întreaga graniţă a Moldovei pe
Dunăre, prin cucerirea Chiliei.
Ştefan fu rănit şi silit
să părăsească lupta.
Trei ani mai târziu, aproape fără
să verse sânge, el ajunse să stăpânească vechea
colonie genoveză.
De altfel, Ştefan cel Mare era în
legătură de familie cu prinţii creştini ai Crimeii.
Comneni imigraţi, care locuiau într-un castel stâncos la Mangup,
fortăreaţă a Sfinţilor Teodori (Tiron şi
Stratilat). Maria, soţia Domnului moldovean, era însăşi
sora acelui prinţ grec al Crimeii.
Munteni ca şi Moldoveni,
apărară Caffa împotriva Turcilor lui Mahomed.
De asemenea, la
Lerici, în locul unde Niprul se varsă în Marea Neagră,
Ştefan cel Mare a ales un prilej bun ca să-şi instaleze
ostaşii acolo.
Turcii erau cu totul hotărâţi
să pună capăt posesiunilor creştine de pe malul nordic
al Mării Negre, devenită domeniul lor maritim. În 1475 ei somară
pe Ştefan cel Mare să plătească tributul rămas
în urmă şi să cedeze aceste două cetăţi.
Caffa fu cucerită de ieniceri, dar Moldovenii erau în măsură
de a rezista. Duşmanul, a cărui apariţie era
anunţată pentru aceeaşi dată în faţa Chiliei
şi a Cetăţii Albe, nu apăru. Noi lucrări de
fortificaţie fură îndeplinite sub conducerea pârcălabilor
Cetăţii Albe, Luca şi Hrăman. Şi în 1476,
porturile moldovene se menţinură, cu toate că în cursul
acestui an Voievodul moldovean, care învinsese pe beglerbegul Rumeliei
în luna ianuarie a anului precedent, fu la rândul său strivit de
către soldaţii de elită şi artileria sultanului însuşi,
în pădurile Carpaţilor din judeţul Neamţ. În 1479 se
făceau noi lucrări la Chilia şi se termina un zid în
incinta Cetăţii Albe, foarte frumos, împreunând elemente
bizantine şi italiene.
Dar în 1484, tocmai când Ştefan
se putea crede garantat prin tratatul de pace încheiat între prietenul
şi suzeranul său Mateiaş Corvinul, regele Ungariei şi
noul sultan, Baiazid II, Turcii şi Tătarii căzură pe
neprevăzute asupra porturilor Moldovei de sud, întrebuinţând
şi trupele conduse de Vlad, domnul Munteniei, duşmanul
Moldoveanului. Nu fără o rezistenţă înverşunată
a pârcălabilor, care pieiră în luptă, ienicerii se
instalară pe crenelele ambelor porturi. Majoritatea locuitorilor
trebuia să emigreze la Constantinopol, pentru a contribui la
repopularea capitalei Imperiului otoman. Numai din Cetatea Albă
fură transportate „200 de familii de pescari români”. O lată
fâşie de teritoriu a fost dezlipită din Moldova pentru a servi
drept ţinut la întreţinerea, ca raia, a acestor noi posesiuni
ale „împăratului” turc.
În cursul mai multor ani, Ştefan
îşi întrebuinţă toate sforţările pentru a recâştiga
posesiunea acestor porturi pierdute, absolut necesară pentru
existenţa însăşi a unui mare comerţ de-a lungul
Moldovei. În 1485, el se lupta lângă lacul Catalpug împotriva lui
Balibeg, fiul lui Malcoci, comandantul turc al Dunării de jos. El se
duse chiar să presteze jurământul de credinţă, mult
timp întârziat nu atât de către sentimentul propriei sale
demnităţi şi al importanţei politice, către
regele Poloniei, Ioan Albert, fiul lui Cazimir. Acesta, după
încoronare, urmă sfaturile unui aventurier italian, şi,
lăsând să se creadă că vine în ajutorul Domnului
moldovean pentru a-l ajuta să alunge pe Turcii stabiliţi pe
teritoriul său, începu asediul capitalei Ţării, căci
spera să-l poată înlocui pe Ştefan prin propriul său
frate, Sigismund, un „fără ţară”. Învins, regele
pierdu la întoarcere cea mai mare parte a armatei sale în pădurile
Moldovei de Nord, şi Turcii rămaseră ca mai înainte la
Chilia şi Cetatea Albă. Ştefan nu se mai gândi să-i
scoată, protestând cu tărie în faţa
creştinătăţii occidentale, la Veneţia, pentru
faptul că era constrâns să încheie o alianţă cu
Turcii care pe Ştefan îl dezgusta: el trebui să accepte ca
prieteni pe acei pe care nu-i vroise ca stăpâni.
De atunci înainte Moldova, devenită
de fapt vasala Imperiului otoman, care îi deţinea principalele
porturi, se oprea cu mult înainte de linia Dunării, pe o
frontieră vagă, greu de apărat împotriva vecinilor atât
de întreprinzători şi puţin dispuşi să-şi
supuie poftele exigenţelor tratatelor. Mari hotare fură
stabilite la Ciubărciu, pe Nistrul de jos, centru de emigranţi
unguri, aparţinând eresiei husite. Întâlnim aici, în 1526, doi
pârcălabi: Fătul şi Tomşa.
Pe cursul superior al fluviului, la
Soroca, cetate menţionată pentru prima dată în 1510, un
alt comandant moldovean veghea asupra mişcărilor Turcilor care
rătăceau prin stepă.
Totuşi, dacă marele avânt
comercial al Moldovei a fost oprit, dacă autonomia sa a fost de acum
înainte supusă la multe uzurpări din partea puternicului vecin
şi suzeran, viaţa românească a continuat să se
organizeze în marea parte a teritoriului rămas liber între Prut
şi Nistru, unde nici o altă naţiune nu cerea întâietate
asupra indigenilor moldoveni. Fără a întrerupe continuitatea,
în teritoriile insuficient populate, pe care documentele le numesc „pustii”,
voievozii dădeau pământuri războinicilor lor, sfetnicilor
lor. Numele acestor proprietari sunt cu totul româneşti: Radu
Drăculea, Bilăi, Dan Bolea, Starostescu, Roman, Ciurea,
Dragotă, Săcuianul; boieri puternici şi bogaţi, ca
Vistiernicul Iuga, Logofătul Tăutu, ţin să aibă
pământuri în această regiune orientală. Tot aşa Luca
Arbore, regentul principatului sub nepotul omonim al lui Ştefan.
Vedem chiar logofeţi ai Domniei, ca Nicoară şi Cârceiu,
care se stabilesc acolo. Sunt date şi proprietăţi cu
condiţia de a servi ca soldaţi în cetatea vecină, ca de
pildă Soroca. Ici şi colo apar vechii proprietari, judeţii
satelor, mereu Români, reprezentându-şi comunităţile:
Căliman, Ioachim, Lucaciu. Până către jumătatea
secolului al XVI-lea se găsesc cu proprietari de pământuri în
Basarabia principalii boieri ai ţării: Şerpe, capul
răscoalei împotriva lui Ştefăniţă, vistiernicul
Sima, stabilit la Cobile, Vitold, sfetnicul lui Petru Rareş, fiul
nelegitim al lui Ştefan, Fătul, pârcălabul
Ciubărciului, noua cetate menţionată mai sus, un urmaş
al bogatului negustor grec Calian sau Kaloiani care trăia sub
Ştefan cel Mare, logofătul Teodor, amestecat în cariera
dramatică a lui Petru Rareş, pârcălabul Frăţian,
paharnicul Doamnei Sârboaice Ecaterina-Elena, soţia lui Petru
Rareş, Nicoară, apoi Cosma Gheanghea, pârcălabul
Romanului.
Erau proprietăţi foarte
întinse şi documentele precizează că ele „începeau de
la Prut şi mergeau până la râul Cahul” sau „începeau de
la lacul Ialpug pentru a se întinde până la Cahul”.
Prin pustiu erau săpate
puţuri, ale căror nume sunt întâlnite în aceleaşi acte,
şi, de fiecare dată, acel care plăteşte săparea
puţului este un Român: femeia lui Chichiţă, Ştefan
Bujac etc.
Mănăstirile Moldovei apusene
continuau să-şi păstreze şi chiar să-şi
sporească domeniile de peste Prut. Căpriana, ctitoria lui
Ştefan cel Mare, închinată mai târziu Muntelui Athos, avea sub
dependinţa stareţului unsprezece sate, situate, fără
excepţie, în aceeaşi regiune, şi numele lor, ca şi
cea mai mare parte a numelor din Basarabia, indicau întotdeauna pe străbunii
rasei româneşti: Onea, Băltea, Luca, Glăvaş, Duma,
Vornicul, Scorca, Şendrea, Todor, Popa.
Petru Rareş începuse un război
înverşunat împotriva regelui Poloniei pentru posesiunea Pocuţiei,
care i-ar fi completat la Nord voievodatul şi pe care, încă din
epoca lui Alexandru cel Bun, sub forma ipocrită a unui zălog de
împrumut, Domnii moldoveni o administrau şi o transmiteau
urmaşilor lor. Bogdan, fiul lui Ştefan, visând o căsătorie
regală în Polonia, renunţase la drepturile sale, dar fratele
său bastard, Petru, tindea să redeschidă procesul. Dar
aceste duşmănii cu regele vecin aduseră o intervenţie
a Turcilor, cerută expres de către ambasadorul polon la
Constantinopol; părăsind ţara, Soliman Magnificul
transformase biserica din Tighina în moschee şi stabili pe ienicerii
săi în cetăţuie, care se numi de atunci cu numele turc
Bender, adică „poartă”. Raiaua acestei noi cetăţi
turceşti era foarte întinsă, şi Basarabia se împărţi
de atunci în două părţi aproape egale. Numai Nordul, de la
râul Bâc, aparţinea Domnului; restul era ţinut împărătesc,
supus direct administraţiunii turceşti.
Era o pierdere atât de dureroasă
pentru Moldova, al cărei hotar devenea inform, fără a mai
socoti pierderea anterioară a porturilor indispensabile, încât
chiar Domnul improvizat de către Turci, Ştefan – pretins fiu
al lui Ştefan cel Mare şi care era de fapt nepotul lui,
născut dint-un tată care a murit ostatec la Constantinopol –,
făcu tot posibilul pentru a recupera ţinutul pierdut.
Nereuşind în misiunea pe care i-o impunea toată boierimea
ţării, el fu omorât, şi înlocuitorul său, boierul
Cornea, care luă numele marelui şi „bunului” Alexandru,
începu imediat lupta pentru a alunga pe Turci de pe ţinutul cucerit
de Soliman. Atunci Sultanul reînscăună pe Petru, care se
prezentase la Constantinopol pentru a cere iertare, şi, dacă
vechiul Domn întors în principatul său, a tăiat capul
uzurpatorului, el nu a abdicat pentru aceasta la idealul pe care îl
reprezentase ridicarea tragică a lui Cornea. El merse până la a
încheia un tratat cu Electorul de Brandeburg, şeful unei ultime
tentative de cruciadă pentru recâştigarea Budei, ocupată
recent de către Turci. Îi trimise vite, îi făcu un împrumut,
dar moartea îl surprinse fără a fi putut transmite
moştenitorilor săi Moldova întreagă, în afară de
porturi, pe care o moştenise de la înaintaşi. Şi Hotinul
fusese asediat de către Poloni la 1538, în momentul apariţiei
Sultanului. Poate că acest fapt a împiedicat pe Soliman să
stabilească acolo o garnizoană ca la Tighina.
În 1562, un aventurier grec, fost
caligraf şi poet laureat al lui Carol Quintul, protestantul socinian
Iacob Basilikos, zis „eraclidul” şi căruia amintirea
poporului nu i-a păstrat decât calitatea sa de despot al anumitor
insule din Arhipelag, asigurându-se de sprijinul unui nobil polon, din
aceeaşi speţă aventurieră, Albert Laski, îi lăsă
zălog Hotinul. Puţin după aceea, cetatea reveni Moldovei,
dar Alexandru Lăpuşneanu, fiul lui Bogdan şi reprezentantul
politicii loiale faţă de Turci, primi propunerea suzeranului
său de a dărâma zidurile Hotinului ca şi ale celorlalte
cetăţi. Aceste centre continuară totuşi să fie
puncte de vamă şi ştim, după nişte socoteli
păstrate până la sfârşitul secolului al XVI-lea, că
afluenţa negustorilor greci şi levantini, venind de la Sud,
şi a negustorilor poloni îndreptându-se spre Constantinopol, era
foarte importantă.
Totuşi
politica aceasta creştină mai găsi încă
reprezentanţi. Ioan, zis cel Cumplit, fost bijutier la Constantinopol,
dar descendent autentic din neamul lui Ştefan cel Mare, refuză
să plătească un bir mai ridicat şi în 1574 el
reîncepu atacul împotriva comandanţilor turci ai Dunării de
Jos. Învins şi împresurat de Turci, cu toată vitejia Cazacilor
veniţi în ajutorul său, el nu avu satisfacţia de a
păstra cuceririle trecătoare. După el, nu o dată
aceste ţinuturi basarabene au fost încălcate de Cazaci, strânsură
de indivizi aparţinând mai multor rase, care, scăpând mai ales
de tirania seniorilor poloni, se stabiliseră la cataractele Niprului
şi înţelegeau să facă împotriva Tătarilor
meseria pe care o practicau aceşti tâlhari musulmani ai stepelor. De
nenumărate ori, escortând hatmani de o descendenţă mai
mult sau mai puţin verificabilă, ei străbăteau
teritoriul dintre Nistru şi Prut şi jefuiau pe negustorii
adunaţi la bâlciurile de pe frontieră, ca la Orheiu, sau riscau
chiar să asedieze pe Turci la Bender.
Mai târziu, când războiul lui
Rudolf II, împăratul Germaniei, împotriva Turcilor, susţinut
de Sfântul Scaun, luă caracterul unei cruciade, înglobând şi
pe creştinii din Orient, Aron, Domnul Moldovei, fiul lui Alexandru
Lăpuşneanu, ajunse să pună mâna pe Ismail (în
româneşte Smil), noua cetate turcească aşezată la est
de Chilia, iar soldaţii răzbunării creştine
apărură şi în faţa Cetăţii Albe. Şi de
această dată erau amestecaţi Cazacii, dar, după cum am
spus, era vorba numai de o bandă de exilaţi pe hotare,
soldaţi-bandiţi, care se întorceau totdeauna la adăpostul
lor de pe Nipru şi a căror apariţie nu avea nici un
caracter naţional.
*
Cu toate aceste evenimente, regiunea
basarabeană îşi păstra prosperitatea pe care şi-o
datora numai regimului Domnilor Moldovei şi iniţiativei
colonizatoare a boierilor şi călugărilor acelei Moldove
occidentale. Statistici, datând de la sfârşitul secolului al
XVI-lea, vorbesc de marele număr de turme care serveau la
aprovizionarea Constantinopolului. Marii proprietari ai ţării îşi
măreau fără încetare posesiunile de peste Prut; astfel
Ureche, sfetnic al mai multor Domni timp de 30 ani, care obţinu de la
unul din aceşti potentaţi, Ieremia, o moşie lângă
lacul Ialpug şi cumpără alte moşii de la vechile
familii Puică şi Grecul. Vodă Ieremia însuşi,
aparţinând familiei Movilă, care se sprijinea pe Poloni –
garda moldoveană fiind compusă din soldaţii regelui vecin
şi moneda polonă fiind bătută şi pentru
principat, cu un semn distinctiv –, avea o mare parte din bunurile sale
în această Moldovă Orientală.
Viaţa românească era acolo atât
de profund înrădăcinată, încât Turcii de la Bender
întrebuinţau limba română în corespondenţa lor cu
starostele vecin de la Raşcov, în Polonia, şi trebuie să
notăm că în această corespondenţă, din care s-a
păstrat o singură bucată, begul otoman nu numeşte „Bender”
cetatea, ci păstrează vechiul nume românesc: „Tighina”.
Viitoarea Basarabie era la această
epocă – sfârşitul sec. XVI şi începutul sec. XVII –
un teritoriu solid organizat pentru a servi drept zid de apărare
restului ţărilor româneşti. Toate cetăţile se
menţineau: se găsesc pârcălabi de Ciubărciu până
la sfârşitul acestei epoci. Către anul 1580 era la Orhei un
comandant destul de energic pentru a putea urmări bandele de Cazaci până
la Pereiaslave, foarte departe de fluviul-hotar. Dacă deci Chilia
şi Cetatea Albă rămaseră în mâinile Turcilor, Galaţii,
pe malul drept al Prutului, câştiga o importanţă crescândă,
iar pe malul celălalt, Tomarova sau Renii, pe pământul
basarabean, devenea un loc important pentru comerţ, Hotin apare ca o
cetate de mâna întâia, soldaţii Domnului Moldoveanu protejând
acolo un comerţ înfloritor. Alungat de Mihai Viteazul, Ieremia Movilă
şi familia sa căutară un refugiu la Hotin. Chiar pe linia
Prutului, la Lăpuşna, de unde era originară mama lui
Alexandru Lăpuşneanu, se formase o viaţă
municipală şi s-au păstrat acte datând de la această
comunitate, după cum există altele de la Hotin.
Cât despre interiorul Basarabiei, avem
în 1584 o mărturie care corespunde, după un interval de un
secol şi jumătate, cu aceea a lui Guillebert de Lannoy.
Iată de fapt ce ne povesteşte un călător, Francisc de
Pavie, seigneur de Fourquevaux, care vorbeşte şi despre
pescuitul de pe Dunărea de jos, despre Cetatea Albă, Akkermanul
Turcilor, cu „mahalalele mult mai mari decât oraşul şi casele
construite în întregime, din lemn” locuite bineînţeles de
Moldoveni. „Pe aceste drumuri întâlneam adesea câte 20-30 de căruţe
care mergeau împreună; pe fiecare din ele era o fată,
întorcându-se de la târgul din satele din apropiere, extrem de frumoase
şi nesulemenite, cu o cunună de flori pe cap, pentru a
arăta că sunt încă de măritat. Trecând, cumpăram
de la ele lapte, prepeliţe (pe care ele le numeau în limba lor aşa)
şi ouă, de care multe din aceste fete aveau căruţele
pline până sus, şi orânduite în aşa fel, încât mergeau
pe ele şi se susţineau fără să le spargă”.
Este vorba de ţinutul Hotinului, unde în urma stabilirii Turcilor la
Cameniţa, ţăranii ruşi de pe malul stâng al Nistrului
se refugiaseră sub protecţia Paşei de Hotin, formând
această insulă ruteană pe un teritoriu care, după cum
se vede, la epoca în care fetele românce vindeau prepeliţe, era
locuit de vechea populaţie băştinaşă.
- III -
SECOLELE AL XVII-LEA ŞI AL XVIII-LEA
La începutul
sec. XVII, un fapt istoric de mare importanţă intervenit pentru
a schimba condiţiunile în care trăia populaţia românească
dintre Prut şi Nistru. Iată-l:
Răspunzând unui atac, mult timp
victorios, al coaliţiei creştine împotriva Imperiului otoman,
Turcii s-au gândit să stabilească, nu numai în Dobrogea, pe
care o străbătea o cale militară spre Nord, împotriva
Poloniei şi, mai târziu, împotriva Moscoviţilor, dar chiar în
această Basarabie de Sud, unde ienicerii ţineau garnizoană
în cele trei cetăţi Ismail, Chilia şi Cetatea Albă,
Tătari Nogai, importaţi din Crimeea, cărora li s-au dat
locuinţe în mijlocul Moldovenilor, până la Căuşani
şi chiar mai departe.
Aceasta a fost de atunci un continuu
subiect de preocupare pentru Domnii moldoveni, care, pe de altă
parte, trebuiau să reziste incursiunilor repetate ale Cazacilor de la
Nipru. Izbucnind războiul dintre Sultan şi regele Poloniei, ne
închipuim starea în care au fost aduse acele ţinuturi înfloritoare
până atunci şi pe care Domnul Moldovei, stăpânul lor, nu
mai era în măsură să le apere.
Din fericire, populaţia de la hotar
avea o putere de rezistenţă cu totul extraordinară. Trebuie
să mai adăugăm un spirit de independenţă
puţin obişnuit, care, încă de la sfârşitul sec. XVI,
făcea ca locuitorii ţinuturilor Orheiu, Soroca şi
Lăpuşna, soldaţi din generaţie în generaţie,
să profite de primul prilej pentru a aduce, împotriva Domnului înscăunat
la Iaşi, pretendenţi aparţinând castei militare a
aventurierilor. O întreagă serie din aceşti Domni tineri, din
care cei mai mulţi sfârşiră în mod nenorocit, fură
ridicaţi pe scut de către această populaţie, ale
cărei tendinţe la răscoală deveniră proverbiale.
La Prut, unde se afla marele codru al Chigheciului, se întindea, pe
ambele maluri ale râului, un alt centru de rezistenţă
împotriva Nogailor din Bugeac, din această Basarabie sudică;
timp de două secole aceşti locuitori ai pădurii,
aceşti „Codreni”, dădură, nu numai de furcă
vecinilor lor musulmani, dar şi materiale de legendă cântecului
popular.
*
Dar, după încheierea unei păci
durabile între Polonia şi Imperiul otoman, lunga Domnie a
Voievodului Moldovei Vasile Lupu reprezintă pentru Basarabia una din
perioadele cele mai fericite ale istoriei sale. În momentul când obţinu
tronul Moldovei, Logofătul Teodor Ianovici constată că „între
Nistru şi Prut nici o casă nu rămăsese în picioare”;
douăzeci de ani mai târziu, vechea situaţie înfloritoare era
complet restabilită, cel puţin până la năvălirea
combinată a Tătarilor şi a Cazacilor lui Bogdan
Hmelniţchi, care reprezenta o răscoală a
ţăranilor împotriva marilor proprietari poloni şi
tentativa de a întemeia un Stat al Ucrainei, care, sub toate raporturile,
avu datorii de recunoştinţă către Moldova,
ţară de o civilizaţie cu mult superioară.
Vasile Lupu se ocupă personal de
oraşul Orheiu, unde el clădi o frumoasă biserică de
piatră care se păstrează încă; apăru el însuşi
în această ctitorie a sa, cu prilejul expediţiei turceşti
împotriva oraşului Azov. Chiar la Chilia, cu toată
dominaţiunea turcească, el clădi o altă biserică.
Au fost reparate zidurile vechilor cetăţi Soroca şi Orheiu.
După marele rol al proprietarilor
de pământ pe care îl avuse în Moldova Orientală familia
domnească a Movileştilor şi familia aliată Barnovschi
(de fapt boieri din Bârnova, lângă Iaşi, care, după ce
obţinuseră dreptul de cetăţenie polon au adăugat
numelui lor acest sufix polon), ca şi mai înainte familia Gole sau
Golia, dintre care unul, Ieremia, pârcălab de Hotin sau staroste de
Cernăuţi, a părăsit cauza Domnului său Ioan,
rebel contra Sultanului, curtenii lui Vasile Lupu crescură, prin
cumpărări, domeniul marii boierimi moldoveneşti, peste
Prut. De această dată numărul documentelor este foarte
mare, şi o cercetare atentă printre coborâtorii acestor mari
familii, sărăcite astăzi, ar face şi mai bogată
recolta de acte de donaţiune, cumpărări şi schimburi,
pentru această epocă. Astfel, cronicarul Miron Costin poseda în
Basarabia 23 sate; fiica sa Elisabeta avea lângă Prut zece, dintre
care unul, Cărăimăneşti, aminteşte numele lui
Cărăiman, unul din principalii boieri ai epocii lui Ieremia
Movilă, care trebuie să fi fost noul său întemeietor. Prin
moştenirea lui Miron Costin, o nouă mare familie, originară
din Constantinopol, unde se continua din epoca împăraţilor
creştini, Cantacuzinii, avu posesiuni însemnate în Basarabia, până
la Budele, lângă Soroca, şi în faţa târgului Mohilău,
unde se ţinea unul din bâlciurile cele mai importante al acestor
ţinuturi.
Să amintim şi pe Grigorcea
Crăciun, încă un cetăţean al regatului Poloniei, pe
logofătul Gheanghea, a cărui soţie era înrudită cu
familia lui Luca Stroici, boier foarte învăţat care
căpătase în Polonia, înaintea lui Miron Costin, o spoială
de educaţie în spiritul Renaşterii, apoi pe Nicolae
Prăjescu, a cărui familie era originară din satul
Prăjeşti, lângă Lăpuşna, familia Donici, care a
rămas în Basarabia sub dominaţiunea rusească, familia
Ciogolea, care făcea parte din boierimea războinică, pe
bogatul boier Bucioc, care muri tăiat de Turci, pentru a fi
susţinut răscoala Domnului moldovean, de origine morlacă,
Gaşpar Graziani, şi a cărui fiică, Tudosca, a fost
prima soţie a lui Vasile Lupu.
Sturzeştii, Buhuşii îşi
cumpărară şi ei proprietăţi în această
regiune.
Urmaşul lui Vasile Lupu, fostul
său logofăt, Gheorghe Ştefan, ale cărui
proprietăţi erau spre Carpaţi, se ocupă şi el
să-şi aşeze oamenii de credinţă peste Prut. Se
pare chiar că tendinţele colonizatoare, expansiunea,
datorită vitalităţii Românilor din Moldova, se întindeau
la această epocă mai ales spre Sud-Est. Proba ne este dată
chiar de faptul că unul din urmaşii lui Vasile Lupu şi ai
lui Gheorghe Ştefan, Duca, simplu ţăran din Rumelia, care,
prin inteligenţa şi bogăţiile sale, obţinuse
succesiunea Domnilor războinici ai Moldovei, se grăbi să
ceară turcilor, deveniţi stăpânii Ucrainei occidentale,
acel ţinut, conţinând Ţiganovca, Nimirov şi alte
locuri şi obţinu de fapt la Constantinopol, cu un nou tug
(coadă de cal servind ca emblemă de înfeudare), această
Ucraină al cărei Hatman se intitula. El clădi un palat pe
malul drept al Nistrului, unde de altfel Raşcovul era acum
proprietatea Ruxandrei, fiica lui Vasile Lupu şi văduva lui
Timuş, fiul lui Bogdan Hmelniţchi. Un secretar grec reprezenta
pe Domn în acest nou ţinut supus jurisdicţiei sale şi lui
i se datoreşte punerea în valoare a pământurilor, până
atunci nedesţelenite, ale acestei bande occidentale a Micii Rusii.
Era un negustor bogat, care stabilise acolo o parte din turmele sale de
boi, pe care ţi-i exporta până la Danzig şi, prin acest
port polon, până în Anglia.
Este remarcabil faptul că, încă
din sec. XVI, preoţii ruşi de religie ortodoxă,
persecutaţi de politica religioasă a regilor Poloniei, veneau
în Moldova pentru a fi hirotonisiţi de către episcopii români,
iar cărţile bisericeşti erau trimise, în sec. XVII, în
mare parte de către acest principat vecin în care, încă din
epoca lui Vasile Lupu, tipografiile funcţionau fără
întrerupere. Aceasta, fără a mai socoti numeroşii
ţărani ruşi, care căutau adăpost în Moldova de
Nord, dar totuşi aproape niciodată în acest ţinut
basarabean care trebuia să fie mai târziu prada Ţarilor.
Comerţul în acest mediu basarabean
era în plină dezvoltare, ceea ce era foarte natural la un moment când
schimbul între Orient şi Occident nu putea să se facă pe
altă cale, când Caffa, căzută în mâinile Turcilor,
devenise un simplu sat şi când, pe vechiul pământ moldovenesc,
Chilia şi Cetatea Albă înseşi se găseau într-o stare
de profundă decădere, astfel încât prin Reni şi prin
Galaţi se făcea comerţul între Peninsula Balcanică,
administrată direct de către Turci, şi provinciile
creştine vecine cu Nistrul. Documentele mai amintesc şi un „drum
al pescarilor”, prin care se transporta nisetrul de la Dunăre, ca
în secolul XVI.
Totuşi nu
trebuie să credem că instituţia marii proprietăţi
ar fi secat această energie populară, atât de însemnată,
la începutul sec. XVII, şi capabilă, după cum am
văzut, să-şi impună voinţa Domnului sau să-i
ridice un rival. Vedem pe cutare preot din Hotin cumpărând, pentru o
sumă foarte însemnată, în acel timp, mai multe moşii din
împrejurimi. Foşti ţărani liberi şi, câteodată,
foşti soldaţi, ajung la o situaţiune mai însemnată
Staroşti de Hotin reuşesc să ia loc printre marii
proprietari de moşii întinse din acele ţinuturi. Târgurile
prosperau: un călător sirian, Pavel de Alep, care întovărăşea
pe patriarhul Macarie, vizitând Orheiul, vorbeşte de străzile
acoperite cu lemn, ca la Iaşi, de mori, de iazul vecin,
străbătut de un pod durabil şi raportând 3 000 de galbeni
pe an; Chişinăul, pe care l-am menţionat, după ce a
depins mult timp de o biserică din Iaşi, tindea să
devină liber. Dacă nu avem informaţii despre celelalte
centre urbane, trebuie să admitem şi acolo o situaţie
analoagă. Să nu uităm pe marele vameş al lui Duca
Vodă, Păun, un ţăran probabil, care căuta şi
el să aibă o proprietate în acele ţinuturi.
Asemenea negustori, al căror
număr sporeşte la Hotin, ca şi în acest nou centru, Chişinăul,
a cărui nume vine fără îndoială de la numele vulgar
al cascadei, îşi împart dominaţia bogatelor câmpii ale
Basarabiei. De-a lungul Nistrului erau sate care prosperau prin
bâlciurile lor periodice despre care am vorbit mai sus, sau prin trecerea
negustorilor pe malul fluviului. Actualul port Dubăsari nu înseamnă
altceva decât „satul trecătorilor pe dubase, băşici”.
Caracterul
militar al acestei margini orientale a ţării – şi în
acea epocă nimeni n-ar fi crezut vreodată că acel
ţinut ar fi putut fi desemnat sub numele de Basarabia, fiind o
Moldovă ca oricare alt ţinut al principatului –, se
păstra foarte bine, aceasta ca urmare a pericolului
tătăresc, pe de o parte şi pe de alta, ca urmarea
războaielor neîncetate întreprinse de Turci sub impulsiunea Marilor
Viziri din energica familie a Chiupruliilor, împotriva vecinilor lor creştini
din Polonia şi din Moscova.
Se ivi o serie întreagă de
soldaţi basarabeni ca acei din familia Hâjdău, înrudiţi
cu familia Domnului trecător – care i-a urmat lui Duca, Ştefan
Petriceicu, şi mulţi alţii, care, de altfel ca atâţia
tineri Moldoveni de la sfârşitul sec. XVII, îşi ofereau
serviciile, fără deosebire, regelui Poloniei Ioan Sobieski,
Ţarului Petru cel Mare, sau chiar lui Carol XII; astfel acel Sandu
Colţea, care cerea, după moartea acestui rege, la Stockholm,
permisiunea de a părăsi o ţară unde el nu găsea
biserici de ritul său.
Sub domnia lui Duca, locuitorii din
Orhei şi Lăpuşna se răsculară din nou, având în
fruntea lor pe un boier băştinaş bogat, Hâncul, care avea
proprietăţi în părţile Chişinăului, unde a
clădit o biserică şi o mănăstire de maici. Domnul
a fost chiar obligat să se refugieze în dosul fortificaţiilor
palatului său din Iaşi şi fu necesară intervenţia
Turcilor, pentru a aduce pe rebel să cedeze. De atunci, proverbul
moldovenesc continuă să fie aplicat la diferite situaţiuni
istorice asemănătoare cu aceea din 1671: „Vodă vrea
şi Hâncu ba”.
După răscoală, acest Hâncu
„şi alţi boieri din acel ţinut care se găseau la
Iaşi” oferă să supuie Moldova regelui Poloniei. Mai târziu,
după încheierea păcii de la Zurawna, în 1676, şi
după insuccesul celor două campanii prin care Sobieskki credea
să poată supune Moldova întreagă, în fine după pacea
de la 1699, prin care Polonia nu obţinea decât restituirea cetăţii
Kamieniec-Podolski, în faţa Hotinului, influenţa lui Petru cel
Mare începe a se exercita, dar numai pentru a câştiga armatei sale
cadeţi din familiile moldoveneşti, dornici de solde şi
glorie.
Petru, nereuşind să
menţină în Moldova pe prietenul şi aliatul său,
Dimitrie Cantemir, binecunoscutul istoric al Imperiului Otoman, ca suveran
al unei ţări căreia i s-ar fi înapoiat teritoriile smulse
de către Turci, aceştia din urmă crezură de
cuviinţă să se asigure împotriva a noi atacuri din partea
Polonezilor şi a Ruşilor, luând Hotinul.
De la 1713 un Paşă înlocui pe
căpitanul moldovean care avea reşedinţa acolo încă
în luna iunie a anului precedent, şi, imediat, o nouă raia, un
nou ţinut de administraţie directă otomană a fost
format în jurul Hotinului, atrăgând acolo pe ţăranii care
preferau să aibă libertăţi mai întinse pe acest pământ
privilegiat, decât să mai trăiască sub dubla împilare a
unui Domn de o fiscalitate excesivă şi a boierilor ale
căror pretenţii creşteau odată cu scăderea
veniturilor.
Moldova nu mai
avea deci decât partea centrală a Basarabiei, fără să
poată atinge Nistrul în partea Benderului. În acest teritoriu
mutilat, energia populară continuă totuşi să
producă fenomene de revoltă; astfel Ilişcu din Orhei care,
în 1740, chemă pe Ruşi şi veni să susţină,
cu ocazia celei de a doua ocupaţii moscovite în Moldova, cauza lui
Constantin Cantemir, general al Ţarului, care venea să
ceară, cu armele în mână, moştenirea tatălui
său. Musulmanii nu vroiau totuşi să se oprească la
ultima limită a cuceriri şi a uzurpării lor. Tătarii
năvăliră, încă din 1712, un nou ţinut
moldovenesc, de o întindere de două ore în larg şi de treizeci
şi două ore în lung. Ei fură alungaţi de acolo de un
Domn moldovean, care dispunea de o influenţă mai mare decât
predecesorii săi. Totuşi nomazii perseverară şi
cronicarul Neculce asigură că unii boieri le permiteau
să-şi întindă încă stăpânirea. Cu toate
acestea, către 1780, hotarele nu întrecuseră o linie care, plecând
de la Bender, urma drumul lui Traian până la Beştiman,
tăia pe acea care se îndrepta spre pădurea Chigheciu şi se
oprea la Prut. Harta stabilită de Rhigas, poetul revoluţiei
greceşti, pe atunci în serviciul unui Domn român, în 1797, arată,
cu toată preciziunea necesară, care era hotarul între
teritoriul turc şi teritoriul Domnului, la acea epocă. La
Căuşani, sat nenorocit, unde colibele de lut înconjurau
bisericuţa moldovenească depinzând, de episcopul de Brăila
şi Basarabia – un alt episcop fusese numit de către Patriarhul
de Constantinopol pentru ţinutul Hotin şi episcopii moldoveni îşi
întindeau şi ei jurisdicţiunea asupra judeţelor situate pe
malul stâng al Prutului, acolo, la Căuşani, Hanul Crimeii îşi
avea reşedinţa câteva luni pe an.
S-a păstrat totuşi, din acest
secol nenorocit, statistici de o limpezime perfectă, care ne permit
să constatăm modul în care erau repartizate proprietăţile
de pământ din Basarabia. Unele grupuri de ţărani liberi
păstrau moştenirea strămoşilor lor – dar în cele
mai multe cazuri marii boieri moldoveni ajunseseră să-şi
împartă ţinuturile cele mai fertile ale provinciei.
Într-o carte pe care am publicat-o în
1912 pentru a afirma drepturile naţiunii noastre asupra Basarabiei
anexată de către Ruşi, „Basarabia noastră”, am
reprodus aceste informaţii, a căror importanţă pentru
a dovedi caracterul naţional al provinciei nu poate scăpa
nimănui. Niciodată, în aceste statistici, nu se constată o
infiltraţiune străină şi niciodată nu se face o
deosebire între o parte a populaţiei, care ar fi compusă din
Români şi o alta, având un caracter deosebit. Sunt desigur Tătarii,
în Sudul provinciei; războaiele ruso-turce, începând cu acel care
se termină în 1774, îi constrânseră totuşi
să-şi părăsească vechile locuinţe. Ei
reveniră, dar în număr mult mai scăzut. Harta lui Rhigas
are, pentru Basarabia de sud, un mare număr de nume
tătăreşti; cu toate acestea, ici şi colo, vechiul nume
românesc se păstrează. În ţinutul Hotinului satele
ruseşti se menţin, dar locuitorii adoptaseră costumul
caracteristic al Românilor şi întregul lor fel de a trăi: ei
n-ar fi putut gândi niciodată că prezenţa lor va servi
să furnizeze argumente unei dominaţiuni străine asupra
întregii provincii, unde ei nu erau decât oaspeţi, şi încă
de dată destul de recentă.
Oraşele prosperau, cu toată
tendinţa Domnilor şi a boierilor de a supune pe locuitorii lor
aceluiaşi regim ca al ţăranilor. O parte a populaţiei
continua să îndeplinească funcţiuni militare: mai erau
meşteşugari şi negustori; în parte foştii
privilegiaţi domneşti se menţineau în favoarea lor. Această
mică burghezie a sec. XVII poartă în mare parte nume româneşti
şi, pe lângă ea, Armenii, Grecii, mai târziu Evreii, joacă
încă mult timp un rol secundar. Astfel, la Chişinău, erau
în 1750 familiile: Hâncu Costin, Budul, Palade, Borilă, Jimbecu,
Gratia, Filotie, Băţ, Spânul, Popa, Bocan, Sârbul, Batcu.
Scriitorul oraşului era Vasile, fiul lui Băţ. Erau oameni
energici, în stare să apere pe creştii scăpaţi robiei
tătăreşti şi să închidă pe Turcii care
îndrăzneau să le insulte fiicele. Majoritatea Evreilor care se
stabiliră în acel secol în Basarabia veneau din Polonia.
- IV -
ANEXIUNEA DIN 1812, REGIMUL RUSESC DE UN
SECOL ŞI ELIBERAREA
În 1774 Ruşii, la sfârşitul
unui lung război împotriva Imperiului Otoman, se mărginiseră
să ceară dreptul unei vagi protecţiuni asupra „Bisericii”
ortodoxe din Turcia. În 1793, părăsind marele proiect al
Caterinei II, care sperase să poată împărţi cu împăratul
Iosif provinciile creştine ale Sultanului, ei trebuiră să
se oprească pe Nistru. În 1806, profitând de nestabilitatea graniţelor
în epoca napoleoniană, plină de năvăliri şi de
schimbări brusce, fără să ţie seamă de
sentimentul însuşi al populaţiilor, ei luau primul pretext
venit – o schimbare a Domnilor hotărâtă de către
Poartă împotriva tratatelor în vigoare, pentru a nu avea trădători
pe graniţele Imperiului vecin – şi năvăleau întâi
în Moldova, apoi în Muntenia. Hotinul fu ocupat fără
rezistenţă şi trupele ruseşti îşi
făcură, în luna Decembrie, intrarea lor triumfală în Iaşi.
De această dată ele erau bine
hotărâte să nu mai iasă din această provincie, de atâtea
ori năvălită şi apoi părăsită. Astfel,
pe când la început ei vorbeau de libertăţi şi de
integritatea teritoriului moldovean, iar mai târziu căutară
să-şi câştige un partid printre indigeni – în timpul
celui de-al doilea război căutaseră, după cum am spus,
să profite de numele lui Cantemir, promiţând ţării un
Domn nou de veche origine moldovnească – în 1809 ei neglijară
tot ce ar fi putut să le câştige simpatiile, fiind siguri de a
deveni în curând stăpânii. O mărturie contemporană
spune: „Nu se poate exprima prin cuvinte modul în care se poartă
trupele cu locuitorii ţării. Jaful lor este aşa de
groaznic, încât nimeni nu e sigur de averea lui. Ţara este
obligată de a furniza proviziunile necesare, dar comandanţii le
vând şi locuitorii trebuie să le înlocuiască din nou”.
Cine nu era favorabil proiectelor Ruşilor era executat „ca
trădător ţării” şi se căuta un
călău care să vrea să execute pedeapsa capitală.
Cei mai mari boieri fură insultaţi, bătuţi, târâţi
de barbă până în camera Consiliului, urmăriţi în
justiţie, pentru că trăsura lor a izbit un ofiţer
beat. Mitropolitul însuşi, un prelat venerabil considerat ca un sfânt,
Veniamin, fu supus cercetărilor. Acuma, ofiţerii începeau să
ia cu arendă moşiile moldoveneşti pe care le pofteau,
după cum se vede în părţile Hotinului. În sudul
Basarabiei fură stabiliţi mii de Bulgari, în luna iulie 1811,
cu privilegii cu totul speciale.
În 1811, după ce tabăra
Marelui Vizir Ahmed fu făcută prizonieră, prin surprindere,
într-o insulă a Dunării, lângă Giurgiu, începură
negocierile de pace cu delegatul Sultanului. Ambasadorul rus la
Constantinopol, Italinschi, secondat de Sabaneev şi de interpretul
Iosif Fonton, ceru posesiunea întregii Moldove orientale, până la
Siret. El fu refuzat. La Constantinopol se aştepta ofensiva, de mult
timp promisă, a lui Napoleon. Cu toate acestea fu oferită
graniţa Prutului. Ruşii se încăpăţânau totuşi
să vrea Siretul. La Constantinopol se dorea să se păstreze
măcar acele cetăţi care rezistaseră atâta timp
expansiunii moscovite: Ismail, Chilia, ca şi gurile Dunării.
Pertractările se lungiră până
la sfârşitul anului şi congresul devenea „indescifrabil”
pentru consulul Franţei la Bucureşti. Cu toate acestea Turcii
vorbeau de intenţiunea lor de a reîncepe războiul, „căci
Dumnezeu este mare”. Dar Ruşii fură acei care reluaseră
ofensiva pentru a forţa mâna adversarilor lor. Din partea Turcilor
se aştepta mereu intervenţia franceză, care trebuia să
se producă fără greş în primăvara anului 1812.
Sultanul era hotărât – după cum o pretinde ambasadorul
regelui Saxoniei – să fie în fruntea armatei sale.
Dar, cum Ţarul trimisese acum,
ultimatumul său lui Napoleon, cerându-i să
părăsească teritoriile ocupate în Germania (25 martie), el
crezu necesar să se supună în faţa necesităţilor
acestei noi atitudini. Consimţi să renunţe la gurile
Dunării, dar voia întregul teritoriu dintre Prut şi Nistru, pe
care îl făcea să treacă sub numele înşelător de
Basarabia, nume aplicabil numai, după cum am mai spus-o, de mai multe
ori, regiunii sudice a provinciei. Cum ambasadorul Franţei, de mult
timp aşteptat, generalul Andréeossy, nu sosea încă, fu necesar
ca aceste condiţii să fie acceptate. Amiralul Ciceagov veni la
Bucureşti pentru a cere un răspuns prompt, sub ameninţarea
de a face să înainteze flota Mării Negre şi de a
răscula pe Greci şi pe alţi ortodocşi.
Alexandru I era cu atât mai hotărât
să isprăvească, cu cât i se raporta despre „ororile”
purtării trupelor ruseşti în provinciile ocupate. Pentru a nu lăsa
noului rival meritul de a smulge Turcilor pacea voită de Ţar,
Cutuzov, comandantul şef al armatei de la Dunăre, se grăbi
s-o încheie. El ceru plenipotenţiarului turc să semneze
preliminariile, ceea ce fu admis.
Prin tratatul de
la 28 mai 1812 Turcii cedau, fără să cunoască
măcar limitele exacte, un teritoriu care nu le aparţinea şi
care făcea parte dintr-o ţară a cărei integritate
teritorială se angajaseră s-o respecte.
Este singura raţiune a
dominaţiunii ruseşti asupra părţii orientale a
Moldovei, căci din partea Românilor nu se adusese nici o cerere
Ţarului în acest sens. În cursul secolului al XVIII-lea, înaintea
dezvoltării conştiinţei naţionale, unii boieri
crezuseră, de fapt, să poată schimba condiţiunile
detestabile ale regimului turcesc, dublat de o împilare fiscală
fanariotă, printr-o autonomie sub sceptrul Ecaterinei II.
Evenimentele însă îi dezamăgiră. Pe de-o parte,
atitudinea generalilor ruşi faţă de ei le inspirase un
profund dezgust. Iar, pe de alta, după ce pătrunseseră
ideile Revoluţiei franceze în Orient, boierimea tânără
ajunsese la convingerea că o naţiune poate trăi prin
mijloacele sale proprii şi pentru propriile sale scopuri.
Astfel anexiunea vastului şi
fertilului teritoriu procopsit cu numele de Basarabia fu primit în
Moldova ca un sentiment general de revoltă. Nobilimea s-a îndreptat
către noul Domn, trimis de Constantinopol, pentru a protesta energic,
în octombrie 1912, amintind că ţara lor fusese împilată
timp de şase ani de către armata rusească, „locuitorii
fiind obligaţi să servească, să muncească cu mâinile
şi cu animalele lor, fiind nedreptăţiţi în tot felul”,
şi în schimbul acestui serviciu făcut creştinilor, se
răpi ţării „cea mai bună parte” şi „sufletul”
chiar al producţiei, puterea sa, mai mult de jumătate din
patrie, într-un cuvânt „tot câmpul hrănitor şi inima
Moldovei”; căci acolo se găsesc păşunile „comoara
ţării”, centrul comerţului cu vite. Şi, ca şi
cum ar fi vrut să îndepărteze chiar din acest moment viitorul
argument pentru stabilirea puterii ruseşti în Basarabia: acela că
s-ar fi luat provincia Tătarilor, ca locuitori, şi Turcilor, ca
stăpânitori, iată felul cum aceşti boieri, care-şi
mai aduceau aminte de istoria ţării lor, vorbeau de partea
meridională pe care Turcii şi Tătarii o uzurpaseră în
virtutea unui mandat otoman la începutul secolului al XVII-lea:
tatarlâcul, ca şi raiaua de Hotin, „cu toate că se
dezlipiseră de mult timp din corpul patriei moldoveneşti,
rămăseseră totuşi sub aceeaşi dominaţie, a
prea puternicei Împărăţii şi ele însemnau un avantaj
şi un adăpost pentru Moldoveni, înlesnindu-le viaţa,
procurându-le bogate provizii şi oferindu-le păşuni pentru
vitele lor”.
Cronicarul moldovean, aproape
contemporan, Manolachi Drăghici, vorbeşte într-un mod mişcător
de momentul dureros, când Prutul despărţea cele două
jumătăţi ale Moldovei mutilate.
Administraţia rusească începu
prin abuzuri. Cu toate că un descendent al boierilor moldoveni,
Scarlat Sturza, un intim al ţarului, obţinuse administraţia
noii provincii, care trebuia să se bucure de o autonomie largă,
să păstreze toate obiceiurile sale şi chiar întrebuinţarea
limbii româneşti în justiţie şi administraţie –
fără a mai vorbi de Biserică: ea trebuia să ducă
mai departe tradiţiile istorice, sperând în administraţia
superioară a unui arhiepiscop la Chişinău şi a unui
episcop la Cetatea Albă, – se ceru proprietarilor de a alege între
a locui în „Moldova turcească sau dreptul de a-şi păstra
pământurile pe care le moşteniseră”. Unele din aceste
pământuri fură cumpărate, în termen legal, de
ţărani români, care se sforţară de a găsi, cu
riscul de a plăti dobânzi exorbitante, bani la negustori greci,
armeni şi evrei – alţii devenind din această cauză
ei înşişi pradă acestor neguţători.
În curând ofiţerii ruşi
căsătorindu-se cu femei din această ţară, îşi
câştigară succesiunea descendenţilor boierimii
moldoveneşti; mulţi aventurieri, aparţinând tuturor naţiunilor
reprezentate în vastul Imperiu al Ţarilor, găsiră mijlocul
de a se stabili ca bogaţi proprietari de moşii în această
ţară, căreia îi dispreţuiau în fiecare moment tradiţiile
sale vechi sub administraţie care putea distruge. Şi, dacă
măcar s-ar fi dat o administraţie creştină
superioară aceleia a Domnului fanariot din Iaşi pentru
aceşti oameni cinstiţi, inspiraţi de o reală dragoste
către un guvern creştin şi de o admiraţie
profundă pentru personalitatea ţarului, stăpânul unui
imperiu aproape fără margini!
Cu toate acestea, raporturi consulare
contemporane, provenind de la persoane care n-aveau nici un interes
să discrediteze regimul rusesc, prezentă pe Sturza ca un om cu
totul incapabil şi pe principalul său acolit Matei Crupenschi,
străbunicul aceluia care, apoi după 1918, la Paris, şi în
alte părţi, alături de un german emigrat, fost primar al
Chişinăului şi mult timp aliat cauzei române, se prezintă
ca reprezentantul autentic al Basarabenilor un om de o aviditate
incomensurabilă: „acel ce plăteşte bine are totdeauna
dreptate”; „acte arbitrare şi contrare păcii ruinează
în întregime pe proprietari (mărturie a consulului Franţei).
Şi, ceea ce este mai important, peste 30 000 ţărani
trecură Prutul pentru a scăpa de brutalităţile noii
administraţiuni. Consulul Austriei constată că „afară
de puţine excepţiuni, toată lumea se supune sceptrului
rusesc cu cea mai mare neplăcere”.
De altfel,
iată termenii în care ţăranii din Basarabia se
exprimă la 1816 cu privire la noua ocârmuire: „În fiecare clipă
dăm tot felul de lucruri şi nimeni nu ne întreabă
dacă ne mai rămâne ce să dăm. Astfel, încât, în
momentul de faţă, cei mai mulţi dintre noi nu au nici ce mânca,
din cauza muncilor la care suntem obligaţi zilnic, pentru a cosi
şi căra fânul, pentru a îndeplini diferitele transporturi de
lemne de foc şi de construcţie, până în Basarabia” –
astfel vorbesc ţăranii din Hotin – „şi la
Chişinău” ceea ce era aşadar deosebit – „înspre
Briceni şi aiurea... Dăm pentru curieri, dijma turmelor şi
a albinăritului şi atâtea alte dări, întreţinem pe
soldaţii de serviciu şi îi hrănim, iar ei ne iau cu
forţa tot ce găsesc în casele noastre şi mănâncă,
ba ne mai şi bat ca să le dăm ceea ce n-avem şi ne
terorizează apoi să le dăm chitanţe... Dăm zilnic
sentinele de hotar. Am fost complet despuiaţi de vitele noastre de
către hoţii care ne fură... Nu ni se dă voie nici
măcar să urmărim pe aceşti hoţi, pe când
înainte eram liberi să o facem şi nu ni le furau ca
astăzi. Şi, când dă Dumnezeu să avem grâne din belşug,
alţii vin să le mănânce, pe când înainte puteam vinde
unde vream grânele, vitele şi tot produsul muncii noastre...
Dacă Sfânta Fecioară ar vrea să ne uşureze de toate
aceste greutăţi şi să ne lase în obiceiurile noastre
moldoveneşti, moştenite de la înaintaşii noştri,
pentru a recâştiga bună stare de care ne bucuram..., şi
să putem trăi sub slujbaşi moldoveni, fii ai acestui
pământ al nostru, după cum suntem noi obicinuiţi şi
să ne putem înţelege în aceeaşi limbă!2".
Abia se scurseseră patru ani de la
anexiune şi un consilier de Curte rus, Svinin, sosea la Iaşi ca
reprezentant al unei comisiuni de organizare a Basarabiei, pentru a se
informa asupra modului în care erau administrate judeţele
moldoveneşti. Al doilea guvernator al Basarabiei, Harting, trebuise
să-şi prezinte demisia. Se recurgea, la indigeni pentru a
scăpa de greutăţile create de către primii
administratori lipsiţi de orice înclinare în acest domeniu, ca
şi de orice sentiment de demnitate şi onoare. Când ţarul
veni în persoană să se informeze cu privire la plângerile care
se ridicau din toate părţile, în 1818, guvernul impuse
ţării o contribuţie de 15 000 de galbeni pentru
serbările de primire. În acel moment, Alexandru I trebui să
acorde Basarabiei, considerată ca „o parte din principatul Moldovei”,
o „aşezare”, o constituţie locală, redactată în
româneşte şi sprijinindu-se pe vechile obiceiuri.
Până către 1830 Românii
îndepliniră în mare parte funcţiunile administrative în
spiritul rasei lor şi întrebuinţând, ca mai înainte, nu numai
limba română, dar şi formulele administraţiunii
moldoveneşti. Mitropolia din Chişinău îşi redacta
jurnalul oficial în amândouă limbile până după 1870.
Dar, vreo zece ani mai târziu, un nou mitropolit, Antonie, fu trimis cu
misiunea specială de a deznaţionaliza această
Biserică; un demn succesor al acestui episcop a fost în ultimul
timp, Serafim, din familia Ciciagov, fost colonel de cavalerie, care trată,
bineînţeles, foarte cavalereşte pe clerul român. Trebui mult
curaj câtorva preoţi, printre care părintele Gurie, ajuns supt
noi, Mitropolit al Basarabiei, pentru a continua vechile tradiţii române
şi publicând cărţi religioase, dar fără a se
avea dreptul de a introduce limba naţională în biserici
şi-n şcoli. Se găsea totdeauna, printre renegaţii
naţiei lor, persoane pentru a protesta împotriva ideii, inspirată
de noile curente democratice, de a restabili limba română în învăţământ,
obiectând, că era o limbă cu totul inferioară şi
incapabilă de a furniza elementele înseşi ale unei literaturi.
Abia după războiul nenorocit împotriva Japoniei un grup de
clerici din Chişinău putu să facă să apară
cărţi de Biserică în limba poporului, iar tineri,
încurajaţi de mişcarea „poporanistă” care se răspândise
în întreaga Rusie, se apucară să publice câteva ziare („Basarabia”,
„Cuvântul moldovenesc”, „Moldovanul”), a căror apariţie
fu de altfel suspendată imediat după restabilirea completă
a vechiului regim.
Încă de la 1839 şi până
la 1841 fuseseră prezentate guvernământului provinciei petiţii
formale pentru a cere introducerea limbii române în şcolile
populare, foarte puţin numeroase de altfel, şi al căror
program se reducea la cunoştinţele cele mai elementare şi
mai ales la învăţământul religiei.
Aceşti Moldoveni, care perseverau
în amintirile lor, începuseră, cu mult înaintea acestei date, o
întreagă mişcare literară, care este reprezentată de
Constantin Stamati, imitator, uneori fericit, al poeţilor francezi,
de fabulistul Sârbu, de autori (un nou Hâncu) şi de cetire, care
împrumutau elementele literaturii renaşterii române din Principate,
care trebuiau să formeze în curând România Modernă. Se cerea
chiar guvernatorului din Chişinău să se aducă acolo
cărţi tipărite la Iaşi şi Bucureşti. Era cu
atât mai necesar, cu cât, după cum a arătat-o d. Ion Pelivan,
reprezentantul cauzei române în Basarabia în timpul congresului de
pace, exista cutare judeţ, ca Bălţi de pildă, unde
numai doi preoţi cunoşteau limba rusă. Cât despre naţiunea
însăşi, ea ignora limba oficialităţii în aşa
măsură, încât preoţii puteau ceti versuri din poetul
ucrainean Taras Şevcenco făcând să creadă pe
credincioşi că le prezintă pagini din Evanghelie.
Războiul Crimeii lăsase
să se creadă că trebuie să aducă liberarea
întregii Basarabii. Era un punct de program pentru Austria, care insista
cu tărie asupra acestui punct, sperând, de altfel, să vadă
Principatele înseşi intrând sub sceptrul lui Franz Iosif, pentru a
forma în complexul Statelor austriece o singură şi aceeaşi
formaţiune naţională. Trebui să cedez, şi ceea ce
fu acordat Moldovei se mărgini numai la Basarabia sudică, cu
judeţul Cahul, întinzându-se în lungul Prutului, în faţa
vechiului codru al Chigheciului. Era fără îndoială partea
unde elementul român fusese din cele mai vechi timpuri înlocuit şi
unde valoarea sa era mai mică. Pe lângă coloniile bulgare se
instalaseră sub dominaţia rusă Lipoveni, Armeni,
Occidentali, chiar, Germani în mare parte, cărora li se oferise
privilegii foarte întinse. Oraşele erau cu totul năpustite de
elementul străin, şi, totuşi, câteva luni după
stabilirea noii dominaţiuni române, toată lumea, fără
deosebire de naţionalitate, era mulţumită de a vedea
revenind un regim care permitea o dezvoltare mai liberă, a
populaţiilor. Bulgarii se adresară marelui om de Stat român,
Mihail Kogălniceanu, pentru a-i mărturisi public mulţumirea
lor de a vedea şcolile funcţionând mai bine decât în epoca
rusească. Guvernul lui Cuza-Vodă rămase popular nu numai
în mijlocul românilor din această Basarabie sudică, dar chiar
în mijlocul alogenilor. Episcopul Melchisedec, căruia i se încredinţă
administraţiunea superioară a clerului în această regiune
reanexată, cunoştea limba rusă, fiind elevul şcolilor
din Kiev, astfel încât se putea înţelege direct cu
credincioşii, cărora le permitea întrebuinţarea propriei
lor limbi.
Rusia era cu toate acestea hotărâtă
să facă să dispară această clauză din
tratatul de la Paris, pe care, ea o considera ca o adâncă umilire,
în profitul unei naţiuni pe care o dispreţuia şi a unui
Stat pe care socotea să şi le anexeze într-un viitor mai mult
sau mai puţin apropiat. În 1877, când Ţarul Alexandru II
trebui să înceapă un nou război împotriva Turciei, acest
punct al retrocedării Basarabiei făcea parte dintr-un program pe
care era hotărât să nu-l părăsească. În zadar
Ion Brătianu, care se găsea în fruntea guvernului român,
şi asociatul său, Mihail Kogălniceanu însuşi,
întrebuinţară toate mijloacele pentru a obţine ca
această hotărâre, a cărei existenţă o
bănuiau, să fie părăsită. Se întrebuinţară
toate şireteniile diplomaţiei pentru a introduce în tratatul de
alianţă un termen echivoc, şi, când fu necesar totuşi
să se accepte condiţia integrităţii teritoriale a României,
se rezervară, după cum a fost mărturisit la tratatul din
Berlin, de a o interpreta în sensul că această integritate era
garantată numai din partea duşmanului, dar nu şi din partea
aliatului (!). Când Ruşii se găsiră încolţiţi
în faţa Plevnei, apărată de Osman-Paşa, şi
fură în pericol de a fi aruncaţi spre Dunăre, când armata
română al cărei concurs ţarul îl refuzase, fu chemată
cu desperare în ajutorul lor. Alexandru II se mărgini să
răspundă insistenţelor lui Brătianu că România
nu se va căi de a fi ajutat pe puternica sa vecină.
Cu toate acestea
tratatul de la San-Stefano oferea Românilor Dobrogea turcească, pe
care o refuzarăm ca obiect de schimb, în schimbul Basarabiei de sud,
şi aceasta fără a fi suflat un cuvânt în această
chestiune ministrului român. Opinia publică se emoţiona,
guvernul avu toate dificultăţile pentru a evita o ruptură
între cele două ţări care luptaseră împotriva duşmanului
comun; Brătianu şi Kogălniceanu se duseră la congresul
din Berlin, care trebuia să revizuiască clauzele celui de la
San-Stefano. Dacă trebuia să se supună unei
necesităţi inexorabile, nici un act de cesiune nu fu încheiat.
România se mărgini să-şi retragă funcţionarii
în faţa unei luări în posesie care semăna cu o
năvălire. În acest fel Basarabia de sud reveni Rusiei: ea era
destinată să reintre în domeniul naţional român cu tot
restul provinciei. Şi când aceasta se întâmplă, se găsi
bătrâni care mărturisiseră că nu pierduseră
niciodată speranţa acestei restituiri decât pe compunerea
actuală a populaţiei: 1 890 000 de Români la 300 000 000
locuitori, cât şi pe o tradiţie istorică pe care Rusia a
putut-o face ignorată, dar n-a putut-o distruge.
*
Conştiinţa română în
Basarabia se deşteptase şi încă foarte energic – am
şi văzut-o – cu mult înainte de marele război. Contactul
cu Românii liberi ai regatului se făcea din zi în zi mai frecvent.
Tendinţele naţionale care dominaseră literatura română
cea mai recentă creară în mod necesar în Basarabia o stare de
spirit corespunzătoare. În 1914, când, pentru a se opune planului
austro-german în Peninsula Balcanică, Nicolae II veni la
Constanţa pentru a trece acolo în revistă regimentele române
şi a întinde o mână prietenească regelui Carol, se
găsiră entuziaşti care îşi închipuiră că
această fraternizare trebuie să aducă fără
întârziere întoarcerea Basarabiei la patrie. Cu toate acestea
ţarul se duse de la Constanţa la Chişinău pentru a
asista la inaugurarea unui monument destinat să perpetueze amintirea
anexiunii Basarabiei la Statele Imperiului său.
Dacă România întârzie mult timp
să-şi ia locul lângă Aliaţi, apărători ai
libertăţilor naţionale, trebuie să o atribuim numai neîncrederii
naturale care se întreţinea faţă de intenţiunile
Rusiei. Se văzu legitimaţia, aflându-se existenţa
proiectului Stürmer care consista în a trimite Românilor cât mai
târziu posibil trupe care, odată sosite, refuzau de a se lupta
şi se retrăgeau din faţa duşmanului – Ruşi nu
luptară de fapt decât în Moldova, pentru a apăra, în regiunea
munţilor Transilvaniei, drumul spre Odessa –, apoi să
transforme trupele auxiliare în trupe de ocupaţie, să braveze
sentimentul public şi să-şi bată joc de
autorităţile româneşti, pentru a ajunge în momentul unei
catastrofe pe care îşi vor da silinţa cu toate mijloacele
să o pregătească, la o soluţiune nemaiauzită în
istoria relaţiunilor dintre state şi naţiuni,
soluţiune care ar fi părăsit Muntenia Austriecilor pentru a
putea alipi Rusiei restul Moldovei mutilate în 1812.
Cu toate acestea, printre aceste trupe
duse pe teatrul român de război, erau numeroşi Basarabeni, care
se iniţiau la cunoaşterea trunchiului rămas liber din fosta
lor patrie şi îşi dădeau samă că aceea ce li se
spunea la scoală, aceea ce li se prezintă în ziare despre o
Românie deosebită de „Moldova” lor, conţinând o rasă
deosebită, vorbind o altă limbă şi având o altă
religie, nu erau decât manevre destinate să semene confuziunea în
mijlocul unei naţiuni perfect unitare. Acei dintre soldaţii
şi ofiţerii aceştia, care primiseră o impulsiune
intelectuală, căutară curând să cunoască
literatura romană şi intrară în contact cu cercurile
corespunzătoare ale Regatului. Era pregătirea actului final la
care ajungem.
*
Când Republica rusă, întemeiată
în Februarie 1917, căzu în mâinile agitatorilor comunişti
şi când bandele umplură Basarabia, distrugând casele de la
ţară, maltratând şi omorând uneori pe proprietari, făcând
să dispară, odată cu bogăţii imense, comorile
ireparabile ale bibliotecilor şi ale colecţiunilor
ştiinţifice, când această nenorocită ţară
fu transformată într-o imensă tabără de brigandaj,
depozitele de proviziuni ale armatei române fiind în pericol de a fi răfuite
de către bandiţii din serviciul bolşevismului, trupele române
fură trimise peste Prut pentru a salva această proprietate a
Statului român. Curând totuşi ele se găsiră în faţa
unei mişcări naţionale, care cerea stabilirea unei
autonomii basarabene destinată să o apere împotriva unor
asemenea invaziuni.
Această mişcare era
datorită ofiţerilor şi soldaţilor masaţi la
Odessa, care, în adunări foarte frecvente, cereau imperios
schimbarea acestei situaţiuni pentru mica lor patrie. Imediat,
după exemplul mişcărilor identice în toate provinciile naţionale
ale Imperiului – şi apărătorii actuali ai cauzei ruse în
Basarabia nu au dreptul să prezinte compunerea adunării care se
formă în acel moment ca neavând un caracter legal –, un „comitet
de soldaţi şi de ţărani” aduse convocarea
adunării destinate să fixeze noile aşezări politice
ale provinciei. Rezultă de aici o Republică Moldovenească,
în fruntea căreia se găseau vechii apărători ai
cauzei române în Basarabia, studenţi sau foşti studenţi,
ca Halipa, şi în acelaşi timp acei dintre Românii basarabeni
care, părăsind provincia, se confundaseră în mediul
intelectual al noii Rusii, Pelivan, Inculeţ, Ciugureanu, şi care
se întorceau acum pentru a elibera ţara lor de origine.
Republica Moldovenească trebui
să se înţeleagă cu Regatul român asupra unei apărări
comune. De spre partea Germanilor, ca şi de spre partea
mişcării revoluţionare ruse, exista acelaşi pericol
pentru aceste două Românii, încă despărţite. Trebuia
să sosească în curând momentul când se va prezinta chestiunea
unirii acestor fragmente ale vechii Moldove. După lungi
discuţiuni, perfect libere, cu toată prezenţa
preşedintelui Consiliului de Miniştri al României, se ajunse la
28 Martie 1918, la hotărârea solemnă de a confunda Republica
Moldovenească cu această Românie liberă, căreia
trebui să se alipească – şi acesta era scopul
războiului naţional –, provinciile aparţinând monarhiei
austro-ungare. Basarabia fu deci prima care, înlăturând dominaţiunea
străină, uni forţele sale cu acelea ale României, luptând
pentru a împărţi cu Regatul, triumful cauzei aliaţilor.
Această unire fu recunoscută în mod solemn de către
Puterile occidentale, şi, cu toate invaziunile bandelor anarhiste,
autorităţile ruseşti înseşi se comportară
faţă de noul regim basarabean în aşa fel încât păreau
că primesc o schimbare de neînlăturat.
*
Acei care caută să confunde
administraţiunea română, la o epocă încă tulbure
pentru toate ţările, cu dreptul naţiunii române în
Basarabia, se înşeală sau caută să înşele.
Drepturile naţiunilor sunt imprescriptibile şi nu depind de
valoarea unei generaţii. Nemulţumirile, naturale pentru fiecare
schimbare de situaţie, fatalităţile care se leagă
epocii de după război, în toate ţările care au
participat la marele conflict, nu pot fi argumentate împotriva unui act
de o legitimitate atât de absolută ca acel al alipirii Basarabiei la
Regatul Român. Dacă ţăranii basarabeni, care formează
enorma majoritate a populaţiei – şi în această
enormă majoritate Românii domină –, pot prezenta plângeri
împotriva cutărui sau cutărui funcţionar, care, foarte
adesea, emană din mediul social basarabean însuşi, ei nu pot
uita că proprietatea de pământ, pe care ei o smulseseră
prin mişcări revoluţionare, în 1917, a fost transformată
de Parlamentul român din 1920 într-o situaţiune de drept, că,
prin acest fapt fiind stăpâni ai pământului, ei devin stăpâni
ai vieţii politice şi că nu administraţiunea din
Bucureşti va acţiona în Basarabia, ci administraţiunea
acestei clase ţărăneşti basarabene înseşi, îşi
va da osteneala pentru a-şi satisface propriile interese, servind în
acelaşi timp interesele superioare ale patriei comune.
Cât despre celelalte naţionalităţi,
Statul Român unit le-a asigurat şcoli aparţinându-le în
propriu; reprezentate în Parlamentul român, ele au avut mijlocul de a-şi
prezenta plângerile şi aspiraţiile. Pe când în Alsacia ocupanţii
germani au fost constrânşi să părăsească
ţara, afară de cei care se căsătoriseră acolo,
capitala Basarabiei era plină, nu numai de Ruşii emigraţi,
pe care actul din 1917 i-a găsit în ţară, dar de o
imensă mulţime de străini alungaţi din provinciile
ruseşti de către tulburările revoluţiei şi care
datoresc salvarea propriei lor existenţe adăpostului oferit de
România. Ziare ruseşti apăreau liber la Chişinău
şi numărul lor, dimensiunile lor întrec pe ale jurnalelor
româneşti; literatura rusă găsise în Basarabia un debuşeu
ca şi înainte; nu se înţelegeau să fie forţată
conştiinţa nimănui şi se spera că va veni timpul
când fiecare naţiune îşi va recâştiga patria.
Atunci Românii,
vechii locuitori ai Basarabiei, ar fi fost singuri să dispună de
soarta patriei lor.
Iată ce a găsit în Basarabia
invazia sovietică: pentru Români un teritoriu de istorie naţională
şi de drept naţional, care va fi reluat la cel dintâi prilej
favorabil.
Oaspeţilor
care au intenţiunea să rămână într-o ţară
pe care o consideră ca a lor, nici opinia publică, nici clasa
politică nu au să le ceară altceva decât respectul datorat
legilor unei ţări ospitaliere şi pe cât posibil
sentimentelor naturale faţă de cei care, după ce au suferit
sub jugul străin, nu înţeleg, din partea lor, să
impună un altul foştilor stăpâni despuiaţi de o
putere uzurpată33
Consideraţii finale
Aşa
după cum am argumentat deja4, N. Iorga s-a impus,
netăgăduit, drept Apostolul cauzei Marii Uniri din 1918.
După numai 22 de ani, în 1940, prăbuşirea României Mari
– care avea să coincidă în chip tragic dar simbolic cu sfârşitul
însuşi al celebrului istoric – nu putea să-l lase indiferent
pe acesta. Nu insistăm asupra împrejurărilor, dat fiind, mai
ales, că numeroşii biografi ai lui N. Iorga au examinat deja
faptele survenite. După cum este cunoscut, prăbuşirea României
Mari a debutat practic cu ocuparea Basarabiei şi Bucovinei de Nord de
către URSS în contextul prezentării notelor ultimative ale lui
V. M. Molotov, la 26-27 iunie 1940. Istoricul a reacţionat imediat
şi plenar, în articolele politice tipărite în presa zilnică,
la Parlament sau în conciliabulele oficiale şi, nu mai puţin,
în lucrările sale ştiinţifice. Sub acest ultim aspect, se
impune a reţine că una dintre micro-sintezele sale bine
cunoscute, în speţă Adevărul asupra trecutului şi
prezentului Basarabiei, care se bucurase deja de două ediţii
în limba franceză (1922, 1931) a fost imediat reeditată
şi, mai mult, tradusă şi difuzată în limbile română
şi rusă5. Semnificaţia deosebită a apariţiei
simultane a Adevărului ..., în condiţiile date, în mai
multe limbi şi sub semnătura prestigioasă a unui mare
istoric, s-a impus de la sine, iar ulterior, o dată cu impunerea
cenzurii comuniste, prin 1944-1947, cartea avea să fie
interzisă6, pentru ca abia în ultima vreme, după 1989-1990,
să revină în atenţie7, iar, în paginile următoare
s-o încredinţăm din nou tiparului.
Fapt cu
totul semnificativ, în anul 1940, la prima ediţie românească a
Adevărului ..., autorul – în raport cu evenimentele
survenite, ocuparea Basarabiei şi Bucovinei de Nord de către
URSS – a considerat necesar să facă, finalmente,
modificările ce se impuneau; în fond, el a adăugat două
paragrafe simbolice, asupra cărora s-a pronunţat deja prof.
Victor Crăciun8. Apreciem că, în acest fel, în mod concret, N.
Iorga şi I. Antonescu s-au „reîntâlnit” în privinţa unei
probleme fundamentale a României Mari: prăbuşirea
construcţiei din 1918 şi necesitatea absolută a refacerii
ei grabnice. Antonescu a ales calea războiului, purtat alături
de Germania după 22 iunie 1941 şi care, până la
capăt, la 23 august 1944, a rămas unul drept9. Istoricul,
asasinat în noiembrie 1940, nu avea cum să se pronunţe în
devans asupra deciziei lui Antonescu. Avem însă convingerea că
N. Iorga, ţinând seama de scopul acţiunii în Est din
1941-1944, nu avea cum să respingă drumul urmat, mai ales
că, de îndată după notele ultimative ale lui V. M. Molotov
din 26-27 iunie 1940, el a observat – în adagiul menţionat al
micro-sintezei Adevărul asupra trecutului şi prezentului
Basarabiei – că partea de ţară ocupată de URSS
reprezenta „„un teritoriu de istorie naţională şi de
drept naţional” şi care, netăgăduit, „va fi reluat
la cel dintâi prilej favorabil”!10
Note
1 Traducătoarea
a inserat, la începutul textului, această precizare: „Dintr-o mai
veche lucrare cu acest titlu a d-lui profesor N. Iorga, apărută
în 1922 în limba franceză, dăm aceste largi extrase de mare
interes şi de acută actualitate”.
2 Revista
„Şcoala Basarabiei”, 1920; „Reviste Istorică”, IV, p.
52-53. Am dat o formă modernizată, mai uşor de înţeles,
acestei plângeri.
3 Aceste
ultime două paragrafe au fost adăugate de N. Iorga la
ediţia în limba română a Adevărului ... (vezi infra),
după ocuparea Basarabiei şi Bucovinei de Nord în urma notelor
ultimative ale lui V. M. Molotov din 26-27 iunie 1940. Istoricul a
procedat întocmai şi în cazul ediţiei în limba rusă
(vezi Pravda o proşlom i nastoiaşcem Bessarabii, p. 55).
4 Vezi Gh.
Buzatu, Horia Dumitrescu, N. Iorga şi Unirea Românilor, în
volumul Marea Unire a tuturor Românilor din 1918, coordonatori Gh.
Buzatu, Horia Dumitrescu, Focşani, Editura Pallas, 2008, p. 484-552.
5 N. Iorga,
Adevărul asupra trecutului şi prezentului Basarabiei, Bucureşti,
Tipografia ziarului „Universul", 1940, 78 p.; idem, Pravda o
proşlom i nastoiaşcem Bessarabii, Bucureşti, Tipografia
„Litera”, 1940, 62 p. De altfel, în anii care au precedat la 1912
centenarul răpirii teritoriului dintre Prut şi Nistru de
către Rusia ţaristă N. Iorga s-a pronunţat identic de
pe poziţiile iridentei române asupra Basarabiei, care – mai
devreme ori mai târziu – trebuia să revină
Patriei-Mamă, cum s-a şi petrecut în 1918! Reţinem câteva
dintre formulările istoricului: „Ruşii vor serba ca o zi de
bucurie centenariul anexării [Basarabiei]. Noi va trebui
să o comemorăm ca o zi de durere şi ca o zi de trezire a
speranţelor pe care le dă totdeauna dreptul veşnic, care
nu poate fi învins, nici cucerit (subl. ns.)" (1909); „Suntem
noi oare prea slabi pentru a lua asupra noastră sarcina de a ne
restitui în drepturile noastre (subl. ns.)?" (1912); „Ne-am
simţit un popor, un singur popor. Şi furia urgiei
din urmă ne mână pe toţi iute către limanul
dreptului îndeplinit, al dreptăţii săvârşite ... Nu
vom cruţa nici o silinţă ca să ajungem acolo ...(subl.
ns.)" (apud N. Iorga, Pagini despre Basarabia de astăzi,
în Basarabia Română. Antologie, ediţie Florin Rotaru,
Bucureşti, Editura Semne, 1996, pp. 44, 52-53).
6 Cf. Paul
Caravia, Gândirea interzisă. Scrieri cenzurate: România
1945-1989, Bucureşti, Editura Enciclopedică, 2000, p. 261.
7 Vezi N.
Iorga, Adevărul asupra trecutului şi prezentului Basarabiei,
ediţie Pavel Balmuş, Bucureşti, Editura ICR, 2008, 279 p.
(Pentru textul tradus din 1940, vezi p. 212 şi urm.).
8 Cf.
Victor Crăciun, Nicolae Iorga despre Basarabia şi Bucovina.
Proiect pentru o viitoare carte, Bucureşti, Liga Culturală
pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni, 2006, p. 10-12.
9 Cf. Gh.
Buzatu, în Istoria Românilor, IX, coordonator Dinu C. Giurescu,
Bucureşti, Editura Enciclopedică, 2008, p. XXVII şi urm.
10 N.
Iorga, Adevărul asupra trecutului şi prezentului Basarabiei, ediţia
1940, p. 78.
|
|