În septembrie 1914 izbucneşte ceea ce urma
să devină primul război mondial. Tineretul din Ardeal
(inclusiv, fireşte, tineretul român) urma să fie încorporat în
armata imperiului austro-ungar. „Singura salvare ar fi să te înscrii
la teologie
la Sibiu
”
- îl sfătuieşte Lionel Blaga pe fratele său mai tânăr,
Lucian. La care acesta, privind sfatul şi ca „o chestie de conştiinţă”,
îi răspunde: „Ştii prea bine cât de profund îmi displace
teologia”. Răspuns clar şi categoric, cu acea alergie pentru
teologie ce va rămâne constantă în conştiinţa sa
şi care va fi constant sancţionată de oamenii Bisericii, -
îndeosebi de venerabilul nostru teolog D. Stăniloaie (în cartea sa Poziţia
d-lui Lucian Blaga faţă de creştinism şi ortodoxie., -
Cu toate acestea, se înscrie
la
Institutul
de Teologie din Sibiu, împreună
cu ceilalţi colegi de liceu şi prieteni D. D. Roşca, Andrei
Oţetea, Horia Teculescu.
Profesorii Institutului ştiau prea bine că
o făcuse, asemenea celorlalţi studenţi de mai sus, numai
din oportunism. „Mă agreau însă (îşi va aminti Blaga în
Hronicul şi cântecul vârstelor, p. 158) pentru libertatea
ce-mi îngăduiam, în discuţiile ce le aveam cu ei. Deliciile
vieţii, împărţite între utrenii şi vecernii, se făceau
nod în cugetul meu, gata să mă sufoc”. - Soluţia ce-i rămânea
studentului nostru teolog involuntar era să tragă chiulul cât
mai mult: „Solicitam noi şi noi concedii, pentru motive fictive, de
boală” - atât în anul I cât şi în anul II. „La examene
(citez - n.n.) profesorii manifestau o îngăduinţă jenantă.
Mie cel puţin îmi puseseră întrebări cu totul neobişnuite
între zidurile şcolii, ceea ce echivala cu un omagiu adus,
lecturilor mele /... /. M-am strecurat prin examene cu bravuri ad-hoc, dar
profesorul de „Cântări bisericeşti” mi-a făcut-o. M-a
trântit”. Studentul Blaga a dat corigenţa, „în cursul anului II
am stat iarăşi mai mult acasă”,
la Sebeş
,
„uzând de concedii ilariant sau cel puţin
fantezist motivate”. - Hotărârea studentului nostru teolog este de
acum încolo definitivă şi irevocabilă: „Între mine
şi teologie am pus o tablă de azbest-izolator”.
Cu toate acestea, cursurile
Institutului nu s-ar putea spune că îl lăsau total indiferent,
pasiv, imperturbabil; pentru că, totuşi, îi ofereau informaţii
sau aduceau în discuţie probleme de istorie a religiilor şi de
filosofia religiei. Toate acestea îl interesau în cel mai înalt grad;
dar - cu menţiunea, foarte importantă: „degajate de orice
criterii dogmatice”.
În toamna anului 1916, Institutul
Pedagogic-Teologic din Sibiu se mută (sau se refugiază)
la Oradea. Primele
impresii ale lui Blaga sunt notate cu o deosebită acuitate şi
justeţe: „Un oraş trepidant, mie necunoscut până atunci
şi cu cel puţin o stradă de izbitoare eleganţă.
Se simţea din toate că eram într-un ţinut unde pusta
interferează cu românismul estompate amândouă de enclavele
unei societăţi fine şi decadente”, (într-adevăr:
impresia putea să-i fi fost sugerată lui Blaga - şi,
oricum, certificată - de însuşi stilul arhitectonic dominant al
oraşului şi, în general, de elementele decorative proprii
acelui ,Jugendstil”, „Liberty”, „Art Nouveau”, importat
sau propagat aici din Austria).
Studenţii teologi, Blaga, Roşca,
Oţetea, Teculescu, apreciază şi piaţa oraşului, -
încă destul de abundentă „în comparaţie cu lipsurile de
la
Viena
”. În schimb - „Din cale-afară
apăsătoare era
la
Oradea
atmosfera - subt alt raport - şi anume politic. Intelectualii
români, refugiaţi aici din diferite regiuni ale Transilvaniei,
şi îndeosebi din Sibiu, erau ţinuţi sub observaţie la
fiecare pas”.
În privinţa şcolarităţii,
studentul Lucian Blaga nu se dezminte: nu excelează deloc prin
diligentă. Ca să se înscrie în anul III trebuie să-şi
dea examenele restante din anul II. „De astă dată (va recunoaşte
el) mă prezentam cu totul nepregătit. Răspunsurile mele, când
nu erau ilariante, se menţineau pe linia unor lamentabile generalităţi.
În asemenea vremuri de bejenie profesorii sunt însă destul de
concilianţi”. - Ceea ce, din fericire pentru studentul nostru, s-a
petrecut şi la cele din urmă examene de licenţă, îndeosebi
la „Cântările bisericeşti”; examen la care Blaga s-a
prezentat - cum îşi amintea mai târziu - „fără nici o
pregătire”. „După trei ani de înalte studii teologice
şi de nepăsare, nu eram încă în stare să fac o
deosebire între cele 8 glasuri”. (E vorba de cele 8 moduri fundamentale
după care se execută cântările bisericeşti). Norocul
lui a fost că mitropolitul, preşedintele comisiei care era total
afon, „a apreciat fără nici o rezervă potpuriul liturgic,
pe care l-am improvizat cu o atât de surâzătoare impertinenţă”.
Astfel, „cu licenţa teologală
în buzunare”, în iunie 1917, Lucian Blaga a părăsit Oradea,
după o şedere, în total de 9 luni (cu intermitenţe) în
acest oraş.
În fond, mult mai importantă,
evident, decât aceste avataruri (şi altele încă) adeseori nu
lipsite de umor, ale unui student atât de indiferent şi de indolent
faţă de îndatoririle sale şcolare teologale, este întrebarea:
ce a însemnat perioada orădeană în viaţa spirituală,
în pregătirea intelectuală, în formaţia filosofică a
lui Lucian Blaga?
Într-un studiu remarcabil (şi
pe care l-am consultat cu un viu interes), al distinsei profesoare Lia Pop
de
la Universitatea
din Oradea (publicat în remarcabila revistă locală Aurora,
nr.
5/1995), autoarea afirmă că „Nici o atmosferă culturală
locală nu l-a modelat pe Blaga. Nici Braşovul, nici Sibiul, nici
Viena, nici Clujul (şi, evident, nici Oradea - n. n.). Şi nici
nu l-au stimulat. Stimulentul lui era interior, în cel mai adânc sens al
cuvântului. Blaga s-a modelat singur”, (în primul rând, prin lecturi
directe şi intense, fireşte). „Timp am destul (îi scrie el
Corneliei, viitoarea sa soţie). Prelegeri avem numai 4 ore la săptămână”.
Astfel încât - continuă autoarea articolului: „Oradea l-a lăsat
să fie el însuşi, i-a garantat libertatea materială a
timpului său şi cea a spiritului său. De aceea aici, sau în
spaţiile libertăţii, create aici, s-au plămădit
multe dintre gânduri filosofice ale lui Blaga”.
Pregătirea filosofică (şi
culturală în general) cu care Lucian Blaga venea în octombrie 1916
la Oradea
poate fi reconstituită, cunoscută în mod direct şi
explicit, din opera sa autobiografică Hronicul şi cântecul
vârstelor şi
din Corespondenţa sa (am consultat ireproşabila ediţie
a mult regretatului prof. Mircea Cenuşă). - Cât priveşte
problemele ce-l preocupă acum pe studentul Lucian Blaga şi soluţiile
filosofice pe care şi le-a schiţat în timpul acestei studenţii
orădene (subtil şi competent descifrate şi de prof. Lia
Pop), am putea conclude - parcurgând din nou cele două surse
amintite, Hronicul şi Corespondenţa - prin a
releva următoarele fapte semnificative pentru biografia intelectuală
a lui Lucian Blaga legate de această scurtă, dar fecundă
perioadă trăită în oraşul de pe Crişul Repede. Aşadar:
1. - Este o perioadă în care tânărul
Blaga citeşte (sau reciteşte) operele unor mari filosofi,
„clasici” (Kant, Hegel), - dar şi în care „întrezăresc
în mine (declară el într-o scrisoare adresată Corneliei, din
6.XI.916) o orientare spre Lebensphilosophie”;
un
interes marcat, chiar un entuziasm pentru „filosofia vieţii”, a
devenirii, a mobilităţii; pentru antipozitivismul lui R. Eucken,
pentru relativismul şi vitalismul lui G. Simmel, pentru iraţionalismul
lui W. James, şi îndeosebi pentru intuiţionismul lui Bergson;
filosofi ale căror opere le cere Corneliei din Viena. - Să reţinem
că această Lebensphilosophie este zona filosofică ce
va acţiona eruptiv, vulcanic, în prima perioadă a poeziei
blagiene, în cunoscutele poeme „Pan”, „Daţi-mi un trup, voi
munţilor!”, „Veniţi după mine, tovarăşi!” ş.
a.
2. -
Acum viitorul filosof afirmă pentru prima dată creditul pe care
îl va acorda inconştientului şi subconştientului mai mult
decât raţionalismului şi logicii. Scrie el în 27.I.917:
„Inconştientul este principiul activ, pozitiv,
creator
în noi. Este un demon care afirmă, un demon care făureşte,
inventează şi organizează. Lucrează mai mult pe bază
de instinct, decât cu logica”.
3.
- În această perioadă orădeană Blaga scrie
intens poezii (din care multe vor intra în volumul de debut Poemele
luminii, 1919); trimite Corneliei peste 40 de scrisori
inundate nu numai de un nereţinut sentimentalism şi de
declaraţii patetice, ci şi de foarte semnificative confidenţe
şi preocupări intelectuale, spirituale, filosofice; scrie
aforisme - şi însuşi titlul viitorului volum Pietre pentru
templul meu defineşte simbolul templului: „Simbolic: templul
este sufletul tău, al meu, al lui, al nostru”; un templu enorm în
care „sunetul produs într-un colţ se reproduce prin ecouri, se înmulţeşte
şi-n cele din urmă te trezeşti că auzi un cor întreg”
(Scrisoarea din 15. I. 917).
4.
- Este epoca marcată de o puternică, lucidă, conştientă
consolidare a sentimentului personalităţii, - considerată
de Blaga suprema fericire a omului: „Religia îţi adânceşte,
arta îţi ridică, ştiinţa îţi lărgeşte
personalitatea”, în acest sens, citează bine-cunoscutele versuri
ale lui Goethe: Das köchste Glück der Erdenkinder / Ist nur die Persönlichkeit.
După care, tânărul filosof încheie: „Aşa te vreau,
aşa mă vreau: adânc, larg, ridicat” (Scrisoarea din 2. VIII
917).
5. -
Este
perioada în care în corespondenţa sa (13.IV.917) apare pentru prima
dată ideea, mărturisirea, convingerea că el va trebui să
creeze, că el va crea un sistem, o metafizică proprie: „Nu pot
exista fără să-mi modelez lumea mea aparte /.../. Vreau să
îmbrăţişez realitatea în întregime”.
6. - Este
epoca în care Blaga visează să realizeze o „vastă sinteză
culturală” - cum se exprimă el; ceea ce se va materializa într-un
original şi bine-articulat sistem filosofic, preponderent un sistem
de filosofia culturii, într-o scrisoare (din 3. III. 917) în care îi
cere Corneliei o bine-cunoscută Istorie a picturii (de Muther),
Blaga i se destăinuie: „Acum citesc Cugetările lui
Pascal şi Familia Polaniecki de Sienkiewicz. Cu chimia stau
relativ destul de bine. Bineînţeles - nu mă interesează
caosul de formule, ci resortul teoretic al ei. Cum vezi - fac filosofie ca
şi artă, religie ca şi ştiinţă - de dragul
unei largi sinteze culturale”.
7.
- Tot în lunile petrecute
la Oradea
, Blaga
îi vorbeşte Corneliei despre „un gând ce mi-a venit pe tren,
despre ipoteză”
(31.
X. 916). - Momentul - important pentru biografia intelectuală a
filosofului nostru - trebuie reţinut. Remarcând că, în
filosofie, de-a lungul timpului, ipoteza a avut, succesiv, o funcţie
estetică, una logică şi una psihologică, până la
urmă constatarea la care ajunge Blaga este că ipoteza nu are
„un rol invariabil”, ci o funcţie, un rol „schimbăcios
şi relativ” (Scrisoarea din 6. XI. 916). - În legătură
cu acest important moment de biografie intelectuală, cum spuneam,
legat de perioada orădeană a lui Blaga, prof. Mircea Cenuşă
observă cu pertinentă sagacitate: ,,Aceasta este întâia menţionare
a problemei filosofice care va constitui subiectul tezei de doctorat (a
lui L. Blaga - n. n.), intitulată iniţial Cultură
şi ipoteză”.
8.
- În sfârşit: pentru că din aceeaşi perioadă
orădeană datează şi o scrisoare a lui Blaga către
Cornelia (din 31. X. 916), în care se percepe clar (cum spuneam în
articolul publicat în ultimul număr din Paşii Profetului) un
ecou al filosofiei lui Bergson. Pentru semnificaţia şi frumuseţea
textului scrisorii, nu pot să închei această evocare a
perioadei orădene din biografia intelectuală a lui Lucian Blaga
altfel decât repetând aceste cuvinte din acel semnificativ, admirabil
fragment, - citat cu altă ocazie - dintr-o scrisoare trimisă
Corneliei de studentul teolog orădean:
„În oamenii mei voi provoca anumite atitudini
vii în faţa realităţii... - Eu nu voi „dovedi”,
ci voi „infecta” mediul cu arta cea mare... - căci viaţa
e forţa creatoare - şi tot ce e creaţiune se impune de la
sine. Eu trăiesc şi voi face şi pe alţii să
trăiască”.
prof.
univ. dr. Ovidiu DRIMBA
Academicianul Ovidiu DRIMBA reculegere la mormantul
marelui filosof Lucian Blaga din Lancram, jud. Alba. |

|
|
|