Revoluţia română din 1848
– 1849, prin documentele sale programatice, gândite şi elaborate
la Iaşi
, Cernăuţi, Blaj, Braşov sau Islaz, demonstrează
faptul că societatea românească nu putea să se modernizeze
atâta timp cât suzeranitatea străină (otomană, ţaristă,
habsburgică) şi structurile social-economice de tip feudal nu
erau înlăturate. În consecinţă, obiectivele propuse de
revoluţionari nu puteau fi decât două: unul social şi al
doilea naţional.
În desfăşurarea
evenimentelor revoluţionare în Transilvania, obiectivul naţional
va greva cel mai puternic şi mai durabil relaţiile interetnice.
Dacă pentru maghiari, care formau în 1850, 26,1% din populaţie,
idealul naţional s-a tradus în uniunea cu Ungaria, acelaşi
ideal, românii, care formau 59,4% din populaţia provinciei îl
exprimau în formula menţinerii autonomiei istorice a Marelui
Principat al Transilvaniei, în cadrul Imperiului Habsburgic1 şi, implicit,
recunoaşterea naţiunii şi limbii române. Acest obiectiv naţional
este sintetizat în Petiţiunea naţională de
la
Blaj
, astfel: „Naţiunea română
se declară şi se proclamă de sine stătătoare”.
Refractară unui asemenea ideal, dieta de
la Cluj
, formată din
exponenţi ai naţiunilor privilegiate, votează în 29 mai
1848, anexarea Transilvaniei
la Ungaria.
Această
abordare,
contrară principiului naţionalităţilor, deschide firul
confruntărilor programatice, politice şi militare dintre cele
două naţiuni, aruncând Transilvania într-un război civil
în care „înfruntările militare soldate cu mii de morţi de o
parte şi de cealaltă, au fost însoţite de un întreg
cortegiu de atrocităţi la adresa populaţiei civile:
ucideri, incendieri de sate şi oraşe, jafuri şi pângăriri2".
Evenimentele desfăşurate
în 1848 – 1849 în Ocna Mureş şi împrejurimi se înscriu în
acest tablou istoric sumbru, dramatic prin tragismul său.
Memorialistica vremii şi documentele de arhivă susţin
afirmaţia de mai sus.
Cunoscută încă din
antichitate pentru exploatările de sare, Ocna Mureş se conturează
ca aşezare odată cu redeschiderea minelor de sare în 1791. Cele
dintâi menţiuni scrise ale denumirii localităţii sunt din
prima jumătate a secolului al XIX-lea: 1825 -
Maroşanka, 1839 – Ujvara, 1850 – Maros-Ujvar. În imediata
apropiere, Uioara de Sus este atestată documentar în anii 1202 –
1203 sub numele de villa Uywar 3, iar Războieni Cetate în anul 1291, în toponimul terra
Feuldwar 4 (Cetatea de pământ).
Dezvoltarea localităţii
Ocna Mureş este rapidă şi strâns legată de interesul
Curţii Imperiale de
la Viena
, pentru valorificarea sării, cu atât mai mult cu cât
Salinele erau proprietatea acestei Curţi. Demografic, populaţia
este în continuă creştere şi atinge în anul 1854 un număr
de 1948 locuitori împreună cu Uioara de Sus, iar localităţile
limitrofe înregistrează 752 locuitori Ciunga, 524 locuitori Cisteiu
de Mureş, 556 locuitori Micoşlaca şi 604 locuitori Războieni
Cetate. 5
Tabloul social este dominat de
instituţia iobăgiei, majoritatea locuitorilor având acest
statut medieval, fiind servii nobilimii locale, grofii Mikes, Galffy sau
Zichy. Nici tăietorii de sare din Salinele imperiale nu aveau o stare
economică şi socială mai bună, „sunt la fel de săraci
şi fără gospodărie şi n-ar fi niciodată în
stare să înceapă munca de tăiere a sării, dacă
nu li s-ar da, conform unui vechi obicei, din magazia regală în
avans, până la remunerarea curentă, cerealele necesare,
porumb şi seu, la preţul de producţie cel puţin pentru
propria persoană 6", după cum menţionează un document din 24 mai
1848.
Din punct de vedere administrativ,
Ocna Mureş şi satele din jur se aflau în comitatul Albei de
Jos, cu reşedinţa
la Aiud
, excepţie făcând satul Războieni Cetate, încadrat
în scaunul secuiesc al Arieşului. Hotarul dintre comitatul Albei de
Jos şi scaunul Arieşului era râul Mureş. Această
apropiere de amintitul scaun secuiesc va avea consecinţe nefaste
pentru locuitorii români din zonă, în anii 1848 – 1849, datorită
prezenţei unităţilor militare de infanterie şi
cavalerie puse sub comanda baronului Jozsika Janos. Aceste forţe
armate, împreună cu aşa – zisele gărzi cetăţeneşti,
se pun în slujba nobilimii maghiare susţinătoare a uniunii
Transilvaniei cu Ungaria.
Edificator în acest sens este un
document din 18 mai 1848, redactat de către conducătorii gărzii
cetăţeneşti din Lunca Mureş. Înainte de a se vota
anexarea Transilvaniei în dieta de
la Cluj
, aceştia consideră uniunea „singura salvare a
intereselor proprii şi a supravieţuirii
7.”
Pentru înarmarea gărzilor din
scaunul Arieş, formate încă din 12 aprilie 1848, judele regesc
al scaunului Dindar Antal cere guvernatorului Transilvaniei, contele
Teleki Jozsef, „acordarea a 2000 de puşti de infanterie, 100 de
carabine, 100 de pistoale şi 100 de săbii pentru cavalerie,
precum şi praful de puşcă şi gloanţele necesare gărzii
din arsenalele interne.8" La o distanţă de doar 6 zile, în 18 aprilie 1848,
acelaşi jude cere confiscarea tuturor armelor care se găsesc la
românii din satele scaunului Arieşului, hotărârea fiind luată
într-un consiliu al juzilor nobiliari, desfăşurat
la Vinţu
de Sus
(Unirea) „considerându-se neindicat ca în condiţiile actuale să
se permită românilor a păstra arme9.”
Din punct de vedere strategic,
evenimentele anilor 1848 -1849
găsesc Ocna Mureş aproape de drumul dintre Turda şi Aiud,
dar şi între aria de acţiune a legiunilor româneşti
conduse de tribunii Axente Sever şi Nicolae Vlăduţiu.
Prezenţa lui Axente Sever în zonă este relatată de el însuşi,
astfel, „în octombrie 1848, împreună cu poporul meu înarmat am
pacificat Uioara şi am adunat armele de la maghiarii din toată
regiunea Mureşului
10.”
A doua prezenţă este pusă în legătură cu
lupta din 9 ianuarie 1849 „când avu loc o ciocnire de o oră şi
jumătate cu o companie de insurgenţi venită de
la
Turda. Aici
noi am pierdut
13 oameni, iar insurgenţii au ocupat Uioara. Ei însă nu au
ţinut-o mult pentru că eu, a doua zi, în 10 ianuarie, am plecat
din Ciumbrud şi am mers pe malul stâng al Mureşului cu 1200 de
lăncieri
la Uioara
, dar pe
când înaintam, maghiarii apucară de timpuriu a fugi, totuşi
noi le-am luat 3 cară cu bagaje şi le-am ucis 12 oameni.11“
Până la 9 ianuarie 1849 aflăm
din relatarea lui Axente Sever că „secuii din Scaunul Arieşului
au prădat satele româneşti de primprejur şi satele
Feldioara (Războieni Cetate), Vereşmort (Unirea II) şi Hidişu
(Podeni) le-au ars.12"
În acelaşi sens stă
şi mărturia protopopului de Mediaş, care în 21 decembrie
1848, în drumul său spre Câmpia Turzii, descrie cele văzute
la
Uioara
şi împrejurimi
astfel:
„De
la Vama Seacă
până
la
Noşlac
, casele de pe
lângă cale mai toate erau arse şi ici colea câte un mormânt,
iar
la Noşlac
şi în satul vecin, Căptălan toate casele românilor
erau dearse; dar şi cele ale ungurilor era deprădate de către
rebelii consăngenii lor.
La Uioara
am trecut prin sat printre ruinele caselor dearse, acum acoperite
cu neauă. Oamenii dearşi erau aşezaţi în curtea
Mikesiană (a grofului Mikes, n.a.) unde se luptă cu lipsa şi
amarul vieţii.13"
Documentele de arhivă confirmă
tragicele evenimente desfăşurate în 9 – 10 ianuarie
la Ocna Mureş
, pe câmpul Salinelor, dar şi o a doua năvălire a
secuilor în februarie 1849 cu consecinţe nefaste pentru locuitorii
din Uioara de Sus, Ciunga, Cistei şi Micoşlaca. Menţionăm
că în legiunea condusă de Axente Sever s-au aflat şi
locuitori din Ocna Mureş şi satele amintite. Unii dintre aceştia
au murit în luptele de
la Ciumbrud
,
Blaj şi Cetatea Bălgradului, după cum atestă
documentele vremii.
Aceleaşi documente confirmă
existenţa
la Ocna Mureş
a unui „tribunal de judecată” în care în 1849 prin
oficialii Comitatului Albei de Jos, s-au condamnat la moarte sute de
locuitori din satele vecine. Printre cei judecaţi şi condamnaţi
s-au aflat şi preotul din Alecuş, Molnar Alexe, împuşcat
în aprilie 1849, tribunul Alexandru Popovici şi fiul
preotului Ghiţă Onucu din Iernut 14.
În 22 septembrie 1849, Consistoriu
ortodox din Sibiu anunţă pe protopopii din Eparhie încheierea războiului
civil şi sfârşitul puterii anarhiei.15 În
13 octombrie, acelaşi an, protopopilor şi preoţilor li se
aduce la cunoştinţă circulara guvernatorului Transilvaniei,
privind luarea în evidenţă a celor căzuţi, mutilaţi
şi păgubiţi în timpul revoluţiei, cerându-se îndeplinirea
acesteia în spiritul adevărului istoric cel mai clar, „cel care va
arăta ce nu s-a întâmplat sau nu va arăta precum s-a întâmplat,
se va lipsi de epatrafir, pe toată viaţa.16 “
De
la Blaj
, aceeaşi
circulară s-a transmis în protopopiatele de confesiune greco -
catolică. În această situaţie se afla protopopiatul Mureş
– Uioarei, al cărui protopop, Leontin Leontineanu, având ca suport
listele cu cei ucişi, mutilaţi, văduve şi orfani, din
fiecare parohie, întocmeşte un tabel sinteză pentru întreg
protopopiatul Mureş – Uioarei, dar şi pentru cel al Arieşului,
consemnând numele, locul vieţuirei şi cel în care s-au întâmplat
nenorocirile, când şi cum s-au întâmplat acestea.
Am identificat din acest document,
redactat în 21 noiembrie 1849, numele a cincizeci şi trei de
persoane din Ocna Mureş, Ciunga, Cisteiu de Mureş, Uioara de Sus
şi Micoşlaca, ucise sau mutilate, în perioada octombrie 1848
– august 1849.
OCNA MUREŞ
1.
Morariu Ioan
mort
în 10 ianuarie 1849, în Salinele Mureşului, în lupta cu
maghiarii din scaunul Arieşului, năvălitori spre a deprăda
Salinele Imperiale
2.
Rusand Teodor
mort în aceleaşi condiţii
3.
Chiorean Mihail
împuşcat în 10 ianuarie 1849, când a încercat să
fugă văzând pe năvălitorii arieşeni ucigând
şi împuşcând. Era surdo – mut din naştere.
4.
Demian Ioan mort în lupta din 10 ianuarie 1849.
5.
Noşlăcan Ioan
mort în aceeaşi zi, în aceeaşi luptă
6.
Chiş Gligor
Fiind om vechi şi bolnav a vrut să se depărteze
dinaintea năvălitorilor arieşeni, dar ajungându-l,
l-au împuşcat în 10 ianuarie 1849
7.
Mureşan Salomia
Fiind oarbă de ambii ochi şi bolnavă, năvălitorii
arieşeni au străpuns-o în coliba sa cu baionetele, apoi au împuşcat-o,
în 10 ianuarie 1849
8.
Bărsan Palaghia
În 10 ianuarie, în casă, năvălitorii arieşeni
au străpuns-o cu baionetele pentru a le da bani, până a murit
9.
Chiorean Teodor
A murit în 10 ianuarie 1849, împuşcat de năvălitorii
arieşeni, fiind cam bolnav
10.
Laszlo Moisa
În 10 ianuarie a fost omorât în piaţa publică
11.
Moisa Nechita
Fiind om bătrân, năvălitorii l-au ucis în 10
ianuarie 1849, în casa sa
12.
Crişan Dumitru
A murit în aceleaşi condiţii, în 10 ianuarie 1849
13.
Pirosca Sarafim
Fiind om bătrân şi zdrobit de lucrul în Salina Împăratului
său, a fost împuşcat în casa sa în 10 ianuarie 1849
14.
Popa Mihail
În 10 ianuarie 1849, fiind om bătrân şi zdrobit de
lucrul în Saline, năvălitorii l-au împuşcat fiind paşnicu
în casa sa
15.
Petrovan Vasile
A murit în aceleaşi condiţii, în aceeaşi zi
16.
Gatea Luca
A murit în 10 ianuarie 1849, în lupta cu năvălitorii
din Scaunul Arieşului
17.
Suciu Ioan
A murit în lupta cu ungurii asupra cetăţii
Belgradului,
la Alba Iulia
, în 1849, după Sfintele Paşti
18.
Milăşan George
A căzut mort
la Blaj
, în lupta avută
cu maghiarii în februarie 1849
19.
Marian Niţu
A murit
la Blaj
, în aceleaşi
condiţii
20.
Arieşan Andron
A murit în februarie 1849, pe Câmpul Salinei, în lupta cu năvălitorii
arieşeni care au prădat pentru a doua oară Salinele
Imperiale
21.
Păşcuţ Lazăr
A fost prins în februarie 1849 de ungurii din Saline şi dus
la Turda
şi, suferind
crâncene bătăi, a fost împuşcat
22. Someşan
George
A fost împuşcat în februarie 1849, în Câmpul Salinele, când
au năvălit arieşenii secui a doua oară asupra
Salinelor
23.
Moldovan Iacob
A fost rănit
prin împuşcare în piciorul drept, în
1848, a
doua zi de Rusalii,
când, „îmbătându-se secuii militari ce staţionau la garda
Camerei imperiale, au puşcat după oameni, pe uliţe. 17"
În
urma celor morţi din Ocna Mureş au rămas optsprezece văduve
şi treizeci şi şase de orfani, după cum rezultă
din conscrierea făcută de parohul Leontin Leontineanu.
CIUNGA
1.
Onac Iosif
A murit în octombrie 1848, în hotarul Ciumbrudului, în lupta
cu maghiarii aiudeni.
2. Onac Nicolae
A fost împuşcat în 17 ianuarie 1849,
la Mănărade
, când au năvălit
maghiarii asupra Blajului.
3. Nicoară
Nicolae
A fost judecat de Oficialii Comitatului Albei de Jos, în hotarul
Uioarei, în iunie 1849, loc în care a fost împuşcat.18
La Ciunga
preotul Ioan Ciungan
a înregistrat o văduvă, patru orfani şi doi părinţi
bătrâni, Dumitru şi Ana ai lui Nicoară Nicolae.
CISTEI
1.
Chira Simion Lupu A
murit în 12 octombrie 1848, în hotarul Cisteiului, când au năvălit
ungurii din Vinţ asupra Cisteiului şi l-au împuşcat.
2.
Aron Vasile
A
fost împuşcat în 15 octombrie, în Casa Parohială, acesta
fiind cantor.
3.
Marian Iacob
În
18 octombrie 1848, chemat fiind de contele Mikes
la Ocnele Uioarei
, a fost prins
şi trecut dincolo de Mureş, în hotarul Vereşmortului,
unde a fost împuşcat.
4.
Mureşan Simion
A
murit în aceleaşi condiţii.
5.
Chira Simion a lui Niculuţ A fost judele satului, fiind omorât de Oficialii
Comitatului în 15 mai 1949, în hotarul Uioarei de Sus.
6.
Crişan Nicolae
A
fost omorât în aceleaşi condiţii şi în acelaşi
loc ca şi Chira Simion a lui Niculuţ.
7. Şolea Petru
A
murit în mai 1848,
la Alba Iulia
, în lupta cu năvălitorii maghiari asupra Cetăţii
Belgradului.
8. Petruţ
Ioan
A
murit în 16 ianuarie în lupta cu năvălitorii unguri asupra
Cisteiului. 19
La Cistei
, preotul Aron Ioan a
consemnat şapte văduve şi doisprezece orfani, aflaţi
într-o stare materială jalnică, cu casele prădate şi
arse.
MICOŞLACA
1.
Şolea Precup
A
fost prins în octombrie 1848 de năvălitorii vinţeni
asupra Cisteiului, dus
la Vinţ
şi împuşcat.
2. Verdeş Tănase
A
fost rănit în luptele cu ungurii
la Cetatea
Belgradului
în iunie 1849,
fiind străpuns prin spate.
3. Toth Simion
În
martie 1849, năvălind ungurii asupra satului Cistei, l-au rănit
în luptă la ceafă, foarte greu. 20
La Micoşlaca
, preotul Rus Grigore
înscrie în tabel o văduvă şi doi orfani ai lui Şoloc
Precup şi familiile celor doi răniţi foarte sărace.
UIOARA DE SUS
1.
Baciu Pavel
Fiind
bolnav, ungurii arieşeni l-au împuşcat în casa sa, în 1849,
după Bobotează, când au fost deprădate casele românilor.
2.
Lazăr Ilie senior
A
fost omorât în februarie 1849, în Silivaşu, unde a fugit.
3.
Morariu Ioan
A
fost omorât în februarie 1849, în hotarul satului.
4.
Adam Dumitru
A
murit în aceleaşi condiţii.
5.
Suciu Ioan
A
fost împuşcat tot în hotarul Uioarei, în februarie 1849.
6.
Selejan Maxinic
Fiind
om bătrân, a fost împuşcat în casa sa, în octombrie 1848,
iar casa arsă.
7.
Şerb George
A
fost judecat de Oficialii Comitatului în postul Paştilor, 1849
şi spânzurat în hotarul satului.
8.
Moldovan Ioan
Parohul
satului, a fost împuşcat în iulie
1849, a
treia zi după
ce s-a întors din Bucerdea, de către un oficial militar, şi
prin trădarea naşului său, Feher Janos, un român
renegat, bucătarul contelui Mikes. Despre moartea preotului
Moldovan Ioan, fratele tribunului Vasile Moldovan, există mărturii
din partea unui alt frate, Isaia Moldovan. Sfârşitul i-a fost
astfel: „după ce a stat la masă cu ofiţerul în casa
lui Feher Janos (Albu Ioan), a vrut să-şi taie tabac, dar ofiţerul
i-a spus : Nu mai tăia tabac, că nu mai ai lipsă de el,
vino cu mine. Şi luându-l doi soldaţi, l-au dus în marginea
Mureşului şi l-au puşcat. Feher Janos n-a intervenit, n-a
protestat, copila Susana a plâns, s-a bocit, însă toate în
zadar, aşa i-a fost sfârşitul.21" În
acest caz, documentele de arhivă sunt identice cu relatarea lui
Isaia Moldovan, Susana a rămas orfană.
9.
Cucerzan Ioan
A
fost împuşcat în octombrie 1848, când Uioara a fost prădată
şi aprinsă.
10.
Lazăr Ilie junior
A fost împuşcat în februarie 1849, când Salinele au
fost prădate a doua oară.
11.
Moraru Todor
Era
morar şi a fost împuşcat în moară, în februarie 1849.
12.
Lazăr Nicolae
A
fost spânzurat din ordinul Oficialilor Comitatului Albei de Jos, în
hotarul satului, în postul Paştilor, 1849.
13.
Selejan Obreja
A
murit în octombrie 1848, în luptele de
la Cacova Ierii
14.
Crişan Toader
A
murit în februarie 1849,
la Uioara
, fiind om bătrân şi bolnav, a
fost împuns cu baionetele, chinuit şi legat.
15. Popovici Vasiu
A
fost rănit prin împuşcare în ochiul stâng, pierzându-şi
vederea, în februarie 1849, în sat.
16. George Ţiganu
În
ianuarie
1848, a
fost împuşcat
în mână, după care i-a fost smulsă de tot.22
Din familiile celor morţi
la Uioara
de Sus, au rămas zece văduve, nouăsprezece orfani,
aşa cum se poate deduce din conscrierea preotului Constantin Costan.
Celebrul citat, aparţinând
istoricului latin Tacitus, „Sine ira et studio”, presupune
respectarea adevărului istoric. Studiul publicat este pus sub semnul
obiectivităţii susţinută de mărturii şi
documente care vin dintr-un timp tulburător, prin cruzimile şi
excesele sale, prin spaima generală amplificată de ambele
tabere.
„Se născu bătaie, între
domnul de o mie de ani şi şerbul lor, de atâţia ani, între
popor armat şi nearmat, ambele naţiuni fuseră cumplite
şi varvare, în faptele sale, însă românul e dejudecat, mai păcătos”
- afirmă memorialistul Alexandru Roman, „calomniatorii naţiunii
române - susţine acelaşi
memorialist - uitară din
calculul lor, cum că în Ardeal, toată ziua se împuşcau 20
– 30 români, în sat sau la câmp, nefăcând distincţie între
bărbaţi, femei şi copii.23"
Evenimentele istorice din Ocna Mureş
şi împrejurimi desfăşurate în agitaţii ani 1848 –
1849, confirmă, în mare parte, opinia memorialistului şi conţin
în sine, un puternic mesaj didactic, despre modul cum nu trebuie să
se desfăşoare istoria într-un spaţiu multietnic şi
multiconfesional, oricât de apăsător ar fi timpul sub care trăim.
Profesor Pantilimon POPOVICI
Note
1 Retegan
Simion, Impactul revoluţiei de la 1848 – 1849 asupra
raporturilor româno – maghiare în
Transilvania, la mijlocul secolului al XIX-lea, în volumul Biserică,
Societate, Identitate, in Honorem Nicolae Bocşan, Cluj-Napoca,
2007, pag. 272.
2 Idem,
pag. 271.
3 Suciu
Coriolan, Dicţionar istoric al localităţilor din
Transilvania, vol. II, Bucureşti, 1968, pag. 215
4 Idem,
pag. 72
5 Hanciu
Ioan Ştefan, Populaţia, aşezările şi economia
Comitatului Alba de Jos, în preajma Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, Alba
Iulia, 2005, pag. 160.
6 Documente
privind Revoluţia de la 1848 în Ţările Române.
C.Transilvania, Bucureşti, 1988, vol. IV, pag. 496.
7 Idem,
pag. 194.
8 Idem,
vol. II, Bucureşti, 1979, pag. 188.
9 Idem,
pag. 115.
10 Raportul lui Axente
Sever, în Observatorul, nr. 60, Sibiu, 1884.
11 Idem, nr.61.
12 Idem, nr.60.
13 Bocşan Nicolae,
Leu Valentin, Revoluţia de la 1848 din Transilvania, în
memorialistică, Cluj-Napoca,
2000, pag. 342.
14 Bocşan Nicolae,
Leu Valentin, Memorialistica Revoluţiei de la 1848, în
Transilvania, Cluj-Napoca, 1988, pag. 265.
15 Mişcarea naţională
a românilor din Transilvania, între 1849 – 1918, Documente, vol.
I, Cluj-Napoca, 1996, pag. 81.
16 Idem, pag. 100.
17 Arhivele Alba Iulia,
Fond Mitropolia Unită Română Blaj, Consistoriu, dosar
105 - 110/1849.
18 Idem, dosar 105 -
110/1849.
19 Idem, dosar 105 -
110/1849.
20 Idem, dosar 105 -
110/1849.
21 Bocşan Nicolae,
Leu Valentin, op. cit. pag. 284 -285.
22 Arhivele Statului
Alba Iulia, fond citat dosar 105 - 110/1849.
23 Bocşan
Nicolae, Leu Valentin, op. cit., pag. 194.
|
|