Cum, de-o vreme-ncoace,
la noi, nimeni nu mai moare de drag de ţară, se cuvine să
ne amintim de tânguirea lui Octavian Goga după locurile natale, după
tot ce este tradiţie, obicei şi înrădăcinare în
existenţa românului ardelean. Şi, cum multe voci spun astăzi,
când parcurgem aspra criză care ne taie răsuflarea, că
salvarea noastră este agricultura, poezia lui Goga, cu ardoarea
dorului de întoarcere în leagănul veşniciei, este mai actuală
ca oricând.
Deşi părăseşte
de tânăr satul, plecând să culeagă învăţătură,
aşa cum îl îndemna mama sa, Goga este urmărit de convoiul vieţii
satului care i-a încântat copilăria şi şi-a înfipt rădăcini
atât de adânci în sufletul lui, încât, pe oriunde a umblat şi în
orice mediu de superioară civilizaţie urbană a trăit,
imaginea şi ecoul satului n-au slăbit niciodată chingile în
care era prins cu toată fiinţa sa.
În blândul reproş
adresat părinţilor: ,,De ce m-aţi dus de lângă voi,/
De ce m-aţi dus de-acasă?”, se simte
boarea arăturii: ,,Să fi rămas fecior la plug”,
şi mirosul fânului proaspăt cosit: ,,Să fi rămas la
coasă”. Dragostea filială se concentrează în imaginea părinţilor
trecuti de tinereţe, a căror bătrâneţe s-ar fi
inviorat prin îndeplinirea misiunii de bunici:
,,Câţi ai avea
azi Dumneata
Nepoţi să-ţi
zică: Moşu…
Le-ai spune spuză
de poveşti...
Cu împăratu’ roşu…
Imputându-şi,
parcă, vina îndepărtării de ei, aceleaşi vibraţii
ale celui care i-a părăsit pictează icoana interiorului
casei părinteşti, unde ,,…plânge mama pe ceaslov/Şi-n
barbă plânge tata”, (Bătrâni) cu sufletele pustiite
de singurătate,
În colectivitatea
truditorilor pământului, robi pe domeniile stăpânilor de
stripe neromână, se conturează chipuri distincte ale satului ca
nişte lumini aprinse în întunericul unui mediu de viaţă
chinuită. În sugestii generalizatoare pentru ţinutul rural românesc,
apar în fruntea ierarhiei dascălul şi preotul satului. În Dăscăliţa,
poezie în care se revarsă durerea în urma morţii surorii
sale, se distinge compătimirea pentru neîmplinirea propriei vieţi
a tinerei al cărei suflet se împarte întregii suflări a
satului. Începând cu fetele a căror bucurie o împărtăşeşte
atunci când ,,vin să le-nfloreşti altiţa”, ea devine
izvor de mângâiere pentru mamele care ,,vin să-şi plângă/Feciorii
duşi în slujbă la-mpăratul”, moment în care îşi
încarcă sufletul cu mâhnire când ascunde-,,o lacrimă-ntre
slove” în scrisorile către fiii plecaţi, prin care trimite
oftatul mamelor ,,în alte ţări”. În ipostaza de sursă
de lumină în mijlocul românilor ţinuţi în sclavie şi
obscurantism, spre dăscăliţă se îndreaptă şi
moşnegi, care din graiul ei ,,culeg învăţătură”.
Această ,,frumoasă domnişoară”, care trăieşte
filtrând prin sufletul său trăirile celor din jur, devine
personaj de baladă a cărui poveste o spune vântul ,,crengilor
plecate”.
Asemenea dascălului,
preotul este o altă prezenţă puternic ancorată
în atmosfera satului, în mijlocul
obidiţilor, robi ai muncii pentru bunăstarea celor avuţi.
În jurul preotului se ţes mreje ale sperantei că ,,va străluci
odată…/Norocul nostru-al tuturora”,(Plugarii) pentru că
,,bătrânul preot”, cunoscător al răului mai vechi, apare
ca un apostol la care,,Întreg satul ia aminte,/Ascultă jalnica
poveste”, în care ,,atâtea patimi plâng…/Şi-atâta dor
aprinde-n inimi/De clipa răzbunării sfinte”, astfel că el
este un drept vestitor ,,Al unei vremi ce va
să vie”(Apostolul,) cultivând speranţa în
ajutorul divinităţii care va coborî şi pentru ei izbăvirea.
Copilul crescut între popi şi între dascăli duce cu el
imaginea preotului care era destul de nevoiaş, preocupat şi el
de gospodăria proprie:,,Voi să-i daţi lui popa Naie/Liturghii
o lună-ntreagă,/Că-i sărac şi popa Naie/Şi
n-are bucate, dragă”.Tot preotul este cel care încropeşte
mesajul plângerii sătenilor către împărat, căruia îi
face cunoscute fărădelegile domnilor:
,,Patru
juzi din patru sate, de
la Murăş
mai la vale,
Cu
supunere se-nchină astăzi Înălţimii tale.
Luminate
Împărate! – Scriem carte cu-ntristare,
Ni-au
luat păşuna domnii, fără lege şi-ntrebare…
Semne-avem
şi-n miezuine le-au fost pus de mult bătrânii,
De
pe când în ţara asta numai noi eram stăpânii…
Nu
mai sunt acum pe câmpuri, toate le-a sfărmat duşmanul
Şi
pe Ionuţ al Florii ni l-au prăpădit, sărmanul.
Ne
mor vitele-n ogradă şi ni-e jale nouă foarte
Şi-nălţate
Împărate, noi n-am vrea să facem moarte!
Dar
ne vrem moşia noastră, vrem şi pentru mort dreptate!
Ale
înălţimii tale slugi supuse şi plecate,
Am
trimis această carte şi precum ca să se ştie,
Scris-am
eu, popa Istrate, în ziua de
Sfânt-Ilie.
Iar
noi patru juzi cu toţii, nu ştim slova şi scrisoarea,
Punem
degetul pe cruce şi-ntărim şi noi plânsoarea”. (De
demult)
Din tabloul aşezării
rurale părăsită de poet, nu putea lipsi obiceiul
colindelor. Dar şi în adresarea către Moş Crăciun, răzbate
amărăciunea trudei spre huzurul altora, ca o plângere dureroasă
despre suferinţă şi revoltă:
,,Moş Crăciun,
Moş Crăciun!
Slujim slujba satului,
Ţarina bogatului
Pajura-mpăratului,
Moş Crăciun!”(Colindă)
Surprinzând întreaga
gamă de aspecte ale vieţii satului, cu tradiţii şi
obiceiuri corespunzătoare derulării în timp şi spaţiu
a existenţei umane, poezia lui Goga absoarbe atmosfera folclorică
ce culminează cu sentimental fundamental al dorului. Se împletesc în
această încrengătură vraja sărbătorilor,
farmecul vieţii la stână, hora, cârciuma ca loc al întâlnirilor
colective, petrecerile populare, datinile, relaţia cu natura. Sunt
prezente, în acest context, alte portrete ale colectivităţii
satului, statornicite emblematic în tabloul rural şi devenite, parcă,
însoţitori ai poetului în peregrinările sale. Liniştiţi
,,C-a trecut şi postul mare/Şi moşia e arată”, sătenii
se stâng la crâşmă, unde Aniţa-cârciumăriţa
şi crâşmarul Niculaie îi îmbie cu vin în compania lui Laie
Chioru, care ,,Ştie două din lăută:/Una-i dor şi
una-i jele”, de aceea:
,,Când de dor ne zice
Laie,
Tremură cupa pe
masă;
Când de jale cântă
Laie,
Zboară cupa pe
fereastră”. (Cântece)
Tristeţea după
moartea lui Laie Chioru prilejuieşte completarea şirului de
obiceiuri prin prezentarea ceremoniei funerare privind înveşmântarea
sărăcăcioasă a mortului:
,,De-nvelire o vecină
s-a-ndurat cu două straie
Şi drept pernă
o desagă a umplut Mura cu paie.
L-au legat pe sub bărbie
cu năframă de mătasă, -
O scumpete pusă-n
ladă de pe când era mireasă”.
şi privegherea lui
în tristeţe:
,,De-o zi întreagă
plâng alături biata Mura cu fecioru’,
În bordei, pe
masa-ntinsă, doarme astăzi Laie Chioru”.(A murit...)
Toată această
configuraţie a satului şi-a pus pecetea prea pronunţat în
sufletul poetului, încât nicio înălţare, nicio mărire,
nicio demnitate dobândite în drumul străbătut nu i-au putut
smulge din amintire imaginea câmpurilor ,,de mătasă”, nu i-au
putut rupe legătura cu ,,…cei mai buni copii ai firii/Urziţi
din lacrimi şi sudoare”, pe care i-a întărit să reziste
prezicând ,,…înfricoşatul vifor/Al vremilor răzbunătoare”.(Plugarii)
În chemarea pămăntului,
Goga distinge glasul codrilor de brad, tărăgănarea doinei,
căntece de jale duse de Mureş şi de tustrele Crişurile,
precum şi melodia lină potrivit căreia ,,e mai domoală
hora/Căci cântecele noastre plâng/În ochii tuturora”.(Noi)
Chemarea pământului
este dureroasă şi tulbură mersul vieţii celui îndepărtat:,,...ostenit
odat’ privind/La zarea cerului albastră,/Am plans şi gândul
m-a bătut,/Să mă întorc la casa noastră!...”(Reîntors)
Şi toamna , cu simbolurile ei de tristeţe, îmbătrânire,
îngrijorare, determină dorinţa de întoarcere:
,,Şi parc-aud un cântec
Cum tremură
departe,
Aievea simt în suflet
Cum jalea lui m-apasă,
Aş vrea să
fiu acuma,
În sat la noi acasă”,(Departe)
şi de revenire la vremea copilăriei, - ,,raiul meu pierdut pe
veci” (Copiilor)
Rătăcirile
sale îi apasă atât de mult cugetul, încât simte cum:
,,Vin neguri, cu
noaptea pe umeri,
Şi bezna mă-nghite
nătângă
Şi viforul vine, păgânul,
A viselor aripi să-mi
frângă”, şi se întreabă într-o totală deznădejde:,,Mai
străluci-va vreodată/Altaru-nchinărilor mele?”(Părăsit)
Mândrele metropole, cu
strălucirea lor, îl fascinează, însă el nu devine
captivul lor:
,,Dar nopţile, când
umbre moi se lasă
Şi-n jur de mine
urlă Babilonul,
Eu mă visez în
sat la noi acasă…”(Paris)
Mai grav este că,
pătrunzând în lumea fariseilor, este scârbit de strâmbătatea
ei şi i se clatină credinţa că va veni şi pentru
noi o orânduire dreaptă,:,, Eu nu mai cred în primăvară!...”(Copiilor)
Noaptea îl învăluie în mantia ei şi sufletul poetului se
retrage într-o totală izolare:
,,Când glasul tinereţii
moarte
Şi-al viselor înfrigurate,
Rătăcitor, fără
repaus,
La poarta sufletului
bate,
Eu, învălit în
întunerec,
Să-nchid zăvorul
de la poartă
Şi nici o stea să
nu mai vadă
Singurătatea mea
deşartă”.(Noapte)
Aceste gânduri de
retragere în întuneric se datorează faptului că, probabil,
poetul a simţit damful de otravă pe care, ca şi lui
Eminescu, nemernicii vremii i-o pregătiseră, din ordinul lui
Carol al II-lea, căruia Goga ar fi putut ,,să-i devină un
extrem de incomod oponent” (Dan Brudaşcu, Naţiunea,l8-24
ian., 2006) şi care
şi-a acoperit vina trecând
sub tăcere crima şi aprobând organizarea de funeralii naţionale,
deşi multă lume ştia adevărul.
În anii de învăţătură,
eu nu l-am studiat pe Octavian Goga, dar predând la clasă, am
parcurs mult din ce a scris şi din ce s-a scris despre poet.Poezia
lui Goga rămâne cuvânt de alinare a durerii românului ardelean, de
speranţă tonică în bine a celor oropsiţi, îndemn de
contopire mioritică cu meleagul natal.
Prof.
Georgeta Ciobotă
|
|