Cui, dintre cei avizaţi, nu le este cunoscută acuzaţia
vehementă adusă de generalul Douglas MacArthur administraţiei
Harry S. Truman cum că aceasta ,,a pierdut China”, atunci când a
triumfat revoluţia populară şi
la Beijing
a fost proclamată Republica
Populară Chineză ? De altfel, generalul nu a ezitat, ,,spre a nu
pierde Coreea”, să propună bombardarea Chinei cu arme atomice
atunci când, în timpul războiului din Peninsula Coreea, situaţia
trupelor ONU, cu precădere americane, devenise critică. Preşedintele
american a procedat însă cuminte şi nu a împins lumea într-o
conflagraţie modială distrugătoare.
De ce să fi ,, pierdut ” administraţia americană
China? Să ne amintim că
la
Conferinţa
de
la Yalta
, din februarie
1945, F
.D.
Roosevelt şi I.V.Stalin conveniseră ca după încheierea
victorioasă a războiului, China să facă parte din
sfera de influenţă a Statelor Unite ale Americii, cu gândul ca
S.U.A., beneficiind de sprijinul acesteia, să poată controla
Asia, inclusiv Japonia. Se ştie că I.V.Stalin însuşi a
recomandat comuniştilor chinezi să se acomodeze cu regimul naţionalist
şi să intre în structurile de putere ale preşedindelui
Jiang Jieshi, în sub-ordinea acestuia. De altfel, ambasadorul sovietic,
spre deosebire de cel american, s-a retras împreună cu trupele naţionaliste
până
la Guangzhou
,
făcând demonstraţia rigorii Uniunii Sovietice în respectarea târguielii
Stalin-Roosevelt. Totodată, în ultimele momente ale prăbuşirii
regimului naţionalist, administraţia americană a oferit
comuniştilor chinezi un ajutor de cinci miliarde de dolari spre a menţine
viabil aranjamentul de
la Yalta. Comuniştii
chinezi au hotărât însă ,, să ducă revoluţia până
la capăt”, sfidând aranjamentul puterilor occidentale de
la
Yalta. Rodul
triumfului revoluţiei populare
nu putea fi altul, decât ceea ce simbolizau cuvintele rostite de Mao
Zedong la 1 octombrie 1949: ,,Lucrarea noastră va fi înscrisă
în istoria omenirii. Chinezii, care reprezintă o pătrime din
populaţia lumii, s-au ridicat din acest moment în picioare.” ,,Naţiunea
noastră nu va mai fi o naţiune batjocorită”.
Republica Populară Chineză şi Statele Unite ale
Americii au intrat astfel într-o stare de ostilitate, agravată
şi de războiul din Coreea, stare
integrată firesc în confruntarea proprie ,,războiului rece”.
Din ultimii ani ai deceniului al şaselea al secolului trecut,
conducerea chineză în frunte cu Mao Zedong
s-a angajat într-o amplă operaţiune de ieşire din
alianţa cu U.R.S.S., în care China era aliatul junior, subordonat,
poziţie care nu figura în obiectivele revoluţiei populare.
Operaţiunea, chiar dacă – parafrazând un argument folosit de
Mao Zedong – nu deranja iarba care continua să crească, nu
tulbura peştii care continuau să înoate, nu speria femeile care
continuau să nască, a generat o stare de tensiune primejdioasă
între U.R.S.S. şi R.P.C. În anul 1969, sovieticii masaseră
deja 21 de divizii la frontiera cu China, efectiv pe care ulterior îl vor
spori la 31 de divizii. De-a lungul graniţei se înregistraseră
ciocniri violente, dintre care una se transformase într-un mic război
foarte periculos, împrejurare în care Moscova sondează poziţia
Washington-ului faţă de o eventuală lovitură dată
bazelor nucleare chineze. Patru mareşali, coordonaţi de Zhou
Enlai, primesc atunci misiunea specială de a examina situaţia
internaţională şi de a avansa propuneri corespunzătoare.
În două rapoarte, aceştia fundamentează opţiunea
pentru deblocarea relaţiilor sino-americane şi recomandă
folosirea ,,cărţii” americane în confruntarea cu U.R.S.S. Mao
Zedong aprobă cele două rapoarte şi, în 1970, îi spune
ziaristului Edgar Snow: ,,Dacă Nixon vrea să vină, eu sunt
dispus să discut cu el...de altfel, odată şi odată
China şi America tot trebuie să stabilească relaţii”.
De-a lungul unui deceniu şi mai bine, China a reuşit să-şi
acrediteze imaginea unui stat cu o personalitate distinctă, în măsură
să acţioneze independent pe arena internaţională.
Totodată, în anii ’60 ai secolului trecut, se extinsese
considerabil aprecierea că ,, problemele mari ale lumii nu pot fi
rezolvate fără participarea Republicii Populare Chineze”. În
1967, încă înainte de a accede la putere,
Richard M. Nixon exprimase deja în revista Foreign Affairs,
într-un articol adus la cunoştinţa lui Mao Zedong, ideea că:
,,În perspectivă, noi pur şi simplu nu vom reuşi să
ţinem China în afara comunităţii internaţionale”.
Ceea ce cu vremea avea să fie numită ,,doctrina Nixon” pleda
pentru consolidarea punctului strategic pe care îl reprezenta Europa în
confruntarea cu U.R.S.S., pentru ieşirea din războiul din
Indochina, care uza forţa şi prestigiul S.U.A. şi plasase
administraţia americană în dileme grave, ce-i paralizau iniţiativa
şi o împiedicau să oprească expansiunea sovietică, ca
şi pentru relaţii echilibrate cu Uniunea Sovietică şi
China, deopotrivă. Însă în 1969, când la o recepţie
la Varşovia
ambasadorul american s-a apropiat de însărcinatul chinez cu afaceri
a.i. spre a-i transmite avertismentul că sovieticii intenţionează
să bombardeze instalaţiile nucleare ale Chinei, diplomatul
Beijing-ului a refuzat contactul şi s-a îndepărtat în grabă
, pentru a nu fi suspectat de cochetare cu imperialiştii americani.
Tocmai în acele împrejurări, România – în virtutea unei
politici inspirate, promovate cu inteligenţă şi candoare
– stabileşte relaţii normale cu toate marile puteri şi întreţine
relaţii bune cu toate statele lumii. Potrivit unei vechi şi
verificate concepţii strategice, China nu ia iniţiativa şi
vădeşte o lesne de înţeles reticenţă în ceea ce
priveşte normalizarea relaţiilor cu S.U.A. În schimb,
administraţia americană, mai cu seamă cea a preşedintelui
R. M. Nixon – care s-a evidenţiat ca un preşedinte cu o amplă
viziune despre evoluţia lumii – se adresează direct şi
explicit României cu solicitarea de a intermedia comunicarea în acest
scop între Washington şi Beijing.
Repetatele întrevederi şi convorbiri din anii ’60* ai
secolului trecut, dintre conducătorii români şi conducătorii
chinezi – la care a participat şi semnatarul acestor rânduri –
sunt tot atâtea prilejuri în care se intermediau comunicări între
Republica Populară Chineză şi Statele Unite ale Americii:
liderii americani erau preocupaţi de normalizarea raporturilor cu
China. Convorbirile preşedintelui României, Nicolae Ceauşescu,
din toamna anului 1970 cu liderii americani, mai cu seamă cu preşedintele
Richard M. Nixon, convorbiri prilejuite de participarea demnitarului român
la sesiunea Adunării Generale a O.N.U. şi de vizita sa în
S.U.A., conduc la hotărârea României de a face o informare cuprinzătoare
conducătorilor chinezi despre dorinţa liderilor americani,
informare căreia să i se confere autoritatea preşedintelui
României. În 20-26 noiembrie 1970, o delegaţie română condusă
de Gheorghe Rădulescu, vice-preşedinte al Consiliului de Miniştri
se deplasează
la Beijing
şi face conducătorilor
chinezi această informare prin intermediul premierului Consiliului de
Stat, Zhou Enlai. În raportul întocmit de delegaţie, spre a fi
prezentat conducerii României, se consemnează: ,, referitor la
faptul că Partea americană este preocupată de normalizarea
relaţiilor cu Partea chineză, tovarăşul Zhou Enlai a
spus că: , Dacă Nixon are într-adevăr dorinţa şi
soluţia pentru rezolvarea acestei probleme cheie, atunci Guvernul
Chinez ar saluta venirea
la Beijing
a unui trimis special american’.
La întrebarea dacă tovarăşul Ceauşescu poate să-i
transmită lui Nixon acest răspuns, tovarăşul Zhou
Enlai a arătat că poate să-i transmită următoarele:
‚Taiwan-ul este parte integrantă a Chinei. Eliberarea lui este o
problemă internă a Chinei, în care nu se admite nici un amestec
din afară. Problema de bază a relaţiilor încordate
chino-americane constă în aceea că S.U.A. au ocupat militar
Taiwan-ul şi Strâmtoarea Taiwan-ului. Guvernul R.P.Chineze s-a
pronunţat, întotdeauna, pentru rezolvarea acestei probleme pe calea
tratativelor. Problema a fost discutată timp de 15 ani, însă fără
nici un rezultat. Acum, aflând prin tovarăşul Nicolae Ceauşescu
că Nixon doreşte să poarte tratative cu China oricând
şi în orice loc, răspunsul nostru este acela că dacă
Nixon are într-adevăr dorinţa şi soluţia pentru
rezolvarea acestei probleme, atunci Guvernul Chinez ar saluta venirea
la
Beijing
a unui trimis special american.’ În continuare, tovarăşul
Zhou Enlai a spus că: ,Poate veni
la
Beijing
chiar şi Nixon, nu numai un trimis special. El a putut merge
la Bucureşti
şi Belgrad, de ce nu ar putea veni şi
la
Beijing
?” Spunând acestea, Zhou Enlai a ţinut să precizeze că
aceasta este poziţia oficială a conducerii chineze, deoarece
problema fusese discutată în Comitetul Central al Partidului
Comunist Chinez. Era evident că problema cheie în normalizarea relaţiilor
era cea a Taiwan-ului, parte integrantă a Republicii Populare
Chineze, şi că de-a lungul celor 15 ani de convorbiri
sino-americane, administraţiile americane nu înţeleseseră
şi nu acceptaseră că ,,există o singură Chină,
iar Taiwan-ul este parte integrantă din ea”.
Liderii chinezi au exprimat mulţumiri conducerii României,
preşedintelui Nicolae Ceauşescu personal.
***
La aceeaşi cumpănă între anul 1970 şi 1971, am
primit din ţară
la Consulatul General
din Sydney o comunicare ce ne-a surprins. Ni se aducea la cunoştinţă
că
la Congresul Mondial
al Orientaliştilor, ce va avea loc
la
Canberra
, va participa şi o delegaţie
română, respectiv tovarăşul Ion Dumitru, venit din ţară,
care va prezenta o comunicare despre preocupările şi studiile
poetului George Coşbuc privind civilizaţia Orientului, şi
tovarăşa Anna Eva Budura, istoric specializat în Extremul
Orient, soţia consulului general.
În memoriile sale, doamna Anna Eva Budura relatează: ,,
Nimeni nu se aştepta la comunicări-bombă şi, totuşi,
apele liniştite ale dezbaterilor academice au fost învolburate de o
intervenţie în afara programului: comunicarea domnului Michael
Lindsay, de
la Departamentul
de Stat al S.U.A., intitulată Statele Unite şi comuniştii
chinezi, 1937-1945. Presa australiană sesiza la scurt timp:
,,Statele Unite şi-au trimis un reprezentant ca să-şi facă
autocritica pentru pierderea Chinei”.
Imediat după expunere, i-am cerut domnului Lindsay un
exemplar. Mi-a arătat – vizibil jenat – notele scrise de mână
în mare grabă şi mi-a promis că se va strădui să
le bată la maşină în cursul nopţii şi mi le va
aduce a doua zi. I-am mulţumit pentru bunăvoinţă, îndoindu-mă
că va reuşi să-şi ţină făgăduiala.
Dar, a doua zi, dimineaţa, l-am văzut apropiindu-se bucuros
şi, cu scuze repetate pentru greşelile de dactilografiere, întinzându-mi
comunicarea de … 48 de pagini. Cu greu am găsit cuvintele pentru
a-i mulţumi.
Aşa am intrat în posesia unui material-document ce anunţa
normalizarea relaţiilor dintre Republica Populară Chineză
şi Statele Unite ale Americii…”
Autorităţile australiene şi o bună parte din
colegii – membri ai Corpului Consular de
la
Sydney
cunoşteau sejurul
nostru, ca şi activitatea noastră, în Republica Populară
Chineză.**Participarea doamnei Anna Eva Budura
la
Congresul Mondial
al Orientaliştilor a apărut
la Sydney
ca ceva normal. Pentru noi însă,
era un semnal pe care nu l-am înţeles pe deplin decât mai târziu.
Se stabilise o punte de comunicare.
***
În ianuarie 1971, revenisem
la Sydney
– unde funcţionam în
calitate de consul general al României – de la consfătuirea şefilor
misiunilor diplomatice şi şefilor oficiilor consulare privind
promovarea schimburilor comerciale şi cooperării economice cu
străinătatea, stăpânit de o stare de indispoziţie.
Comisia însărcinată cu colectarea şi sintetizarea
propunerilor venite de la participanţi nu acordase atenţia
cuvenită iniţiativei documentate a Consulatului General ca România
să se asocieze S.U.A. şi Japoniei, luând locul Australiei, într-o
societate ce deţinea un important zăcământ de fier de cea
mai bună calitate.
Printre primele informaţii pe care mi le-a dat soţia,
figura şi aceea că James O’Sullivan, consulul general al
S.U.A., m-a căutat în două rânduri şi m-a rugat să-l
sun la întoarcere. După doi ani petrecuţi în Australia, îl
cunoşteam destul de bine pe diplomatul american, cu care întreţineam
relaţii mai mult decât de curtoazie convenţională.
Intrigat de insistenţa lui, i-am telefonat. Mi-a urat bun venit
şi mi-a spus că ar fi fericit dacă i-aş face o vizită
peste două zile. Am acceptat.
M-a primit într-una din sălile vaste ale Consulatului General
al S.U.A., o clădire impunătoare, specifică stilului celor
ce adăposteau primele instituţii publice ale administraţiei
coloniale britanice. ,,Vreau să-ţi prezint un bun prieten de-al
meu, sosit de
la Canberra
”,
mi-a spus el, conducându-mă către o persoană jovială.
,,Herman Horton, s-a prezentat, întinzându-mi mâna. Îmi face plăcere
să vă cunosc personal.”. Instructajul făcut acasă de
ofiţerii serviciilor speciale m-a ajutat în acea împrejurare – ca
de altfel de-a lungul întregii mele cariere – să-mi dau seama
imediat cu cine am de-a face şi că persoana este interesată
să abordeze cu mine un subiect important. De ambele părţi
conversaţia a fost una de cunoaştere, de evaluare. Impresiile
erau bune, şi de o parte, şi de alta. Am convenit să ne mai
vedem, fie când venea el
la
Sydney
,
fie când mă deplasam eu
la
Canberra. Observasem
deja un interes pronunţat
pentru China şi pentru relaţiile cu această ţară.
O deplasare oficială
la
Canberra
, pentru convorbiri la
departamentele Afacerilor Străine şi al Comerţului şi
Industriei, mi-a oferit prilejul de a avea o întrevedere cu Herman Horton.
M-a invitat la dejun, la restaurantul frecventat de funcţionarii
publici, deoarece era plasat între Parlament House şi departamentele
guvernului. Deşi nu era aglomerată, vasta sală de mese trăda
prezenţa agenţilor australieni, care
— era evident – nu-l deranjau pe amfitrionul meu. Următoarea
întrevedere a fost prilejuită de o vizită, împreună cu soţia,
acasă la familia Horton, care ne-a reţinut la cină.
Ascendenţa germană a soţilor Horton era evidentă în
întreaga ambianţă, în decoraţia interioară, în
meniu, în comportament şi vocabular, astfel că în scurtă
vreme ne-am simţit ca în locuinţa unor saşi înstăriţi
de la noi de acasă, pe care îi cunoşteam de mult.
Am apreciat cum şi-a clarificat premisele abordării
subiectului ce-l preocupa. I-am spus că aveam legătură
cifrată cu Centrala, că primeam informări şi
transmiteam comunicări; i-am precizat că acele comunicări
care tratează subiecte importante ajung la conducerea superioară
a ţării. Şi atunci m-a anunţat: ,,America vrea să-şi
normalizeze relaţiile cu China. Ce părere ai?”
Am reacţionat imediat spunând că este foarte bine şi
că acest pas trebuia făcut chiar mai demult. M-a întrebat dacă
România ar fi dispusă să concure la acest proces, cerând să-i
explic, apoi, care sunt motivele pentru care Guvernul român s-ar angaja
într-o asemenea întreprindere. I-am explicat că România înţelege
să întreţină relaţii bune cu toate marile puteri,
care au – trebuie să recunoaştem – o influenţă
particulară asupra evoluţiei lumii. Or, litigiile, disputele
şi confruntările dintre marile puteri pun ţările mici
şi mijlocii, între care şi România, într-o situaţie
delicată: nu am mai putea fi riguroşi în înfăptuirea
politicii noastre externe, fiind nevoiţi să facem faţă,
desigur cu mare greutate, solicitărilor uneia sau alteia dintre
puteri de a adopta o atitudine partizană; în plus, conflictele
dintre ele pot conduce cu uşurinţă la război, la
periclitarea şanselor păcii şi dezvoltării, ceea ce nu
convine României.
Edificat asupra acestui punct, diplomatul american a precizat că
recenta declaraţie a peşedintelui Richard Nixon privind
retragerea trupelor americane din Vietnam – lăsând la o parte
ambiguităţile diplomatice inerente în aceste împrejurări
– este una serioasă. Administraţia americană este hotărâtă
să-şi dezangajeze trupele din conflict şi să le aducă
acasă. Dar guvernul de
la Washington
nu doreşte ca această operaţiune să apară ca o înfrângere
a S.U.A., ci ca rezultatul unei înţelegeri echitabile între părţi.
La insistenţele lui, am repetat că am înţeles acest
punct de vedere. El dorea ca eu să înţeleg că trupele
americane trebuie lăsate să părăsească onorabil
teritoriul Indochinei. Mai târziu, într-o directivă trimisă
cadrelor superioare de partid,
conducerea P.C.C. atrăgea atenţia ca diplomaţia chineză
să nu declare cu ostentaţie că retragerea americanilor din
Vietnam şi normalizarea relaţiilor sino-americane sunt victorii
asupra imperialiştilor americani. Se mai ştie că trupele
Frontului Naţional de Eliberare, ajunse în capetele străzii pe
care era situată ambasada americană, au aşteptat cuminţi
până când ultimul elicopter american şi-a luat zborul de pe
platforma-helioport de deasupra reprezentanţei diplomatice a S.U.A.
la Saigon
(1975).
Acest obstacol fiind trecut, ce alt obstacol ar mai fi în calea
normalizării relaţiilor sino-americane? a întrebat
interlocutorul. În formularea întrebării se simţea o pronunţată
diminuare a însemnătăţii problemei provinciei Taiwan. Ca
urmare, am început prin a aprecia că încetarea războiului din
Vietnam ar însemna, într-adevăr, înlăturarea unui obstacol
din calea normalizării relaţiilor bilaterale. Dezvoltând
aprecierea, am subliniat că Republica Populară Chineză are
relaţii strânse şi interese comune cu Vietnamul: am amintit de
faptul că Vietnamul s-a aflat secole de-a rândul sub suzeranitatea
Chinei şi şi-a desăvârşit civilizaţia în spaţiul
spiritual chinez, că vietnamezii şi chinezii au luptat împreună
împotriva cotropitorilor japonezi, că în victoriile repurtate
asupra colonialiştilor francezi îşi au merite de frunte şi
comandanţi, şi ostaşi chinezi; China se simte încă
datoare să protejeze teritoriile indochineze şi, totodată,
să preîntâmpine apropierea primejdiilor de propriul său
teritoriu.
Dar – am continuat eu – vietnamezii sunt un popor mândru, iar
înlăturarea obstacolului depinde şi de ei. Imi aduc aminte –
i-am atras atenţia interlocutorului – că am fost şocat să
constat în 1956 că printre primele imagini din Muzeul de Istorie din
Hanoi figurau cele ce reprezentau victoriile vietnamezilor asupra trupelor
manciuriene invadatoare; or, atunci, dinastia manciuriană guverna
China şi se identifica cu aceasta.
Apoi, deşi public s-ar putea afirma că principalul
obstacol ar fi războiul din Vietnam – am dezvoltat eu raţionamentul
în continuare – totuşi, în sinea lor, chinezii socot drept
obstacol fundamental raporturile americanilor cu Taiwan-ul. Consider că
a plasa acum problema Taiwan-ului înaintea războiului cu Indochina
ar dovedi lipsă de simţ diplomatic şi chiar absenţa
unui elementar bun simţ. Chinezii – am opinat eu – vor persevera
în a cere reglementarea raporturilor americanilor cu Taiwan-ul: ruperea
relaţiilor diplomatice, retragerea bazelor şi trupelor, încetarea
furnizării de echipament militar, ca şi abolirea acordurilor cu
autorităţile de
la Taibei.
Convorbirea, care s-a mai oprit şi asupra relaţiilor
Chinei cu U.R.S.S., a completat probabil informaţiile de care avea
nevoie gazda, care – de altfel – s-a declarat recunoscătoare.
Ne-am despărţit ca prieteni. Am informat Centrala în două
reprize despre aceste contacte. Faptul că mi s-a cerut suplimentarea
informaţiilor atestă că ceea ce comunicasem fusese recepţionat.
Momentul ,,diplomaţiei ping-pong-ului”, care intervine cam
în aceeaşi vreme,*** reprezintă o cotitură notabilă
în contactele sino-americane ce se desfăşurau la nivel de
ambasadori de 15 ani.
La 3 iunie 1971, cu prilejul întrevederii de
la Beijing
dintre Nicolae Ceauşescu
şi Mao Zedong, are loc un schimb semnificativ de propoziţii.
MZD: Dumneavoastră aţi fost în Statele Unite ale
Americii, iar noi toţi cei de faţă nu am fost niciodată
acolo. Noi am trimis o minge de ping-pong până acolo.
N.C.: Se pare că a fost bine plasată.
MZD: Sunteţi de acord cu această minge?
N.C.: Suntem de acord.
MZD:...Ce este extraordinar în jocul de ping-pong!...
N.C.: Da, ping-pongul este un joc interesant, mai cu seamă că
aveţi şi jucători foarte buni.
Ulterior, Nicolae Ceauşescu s-a arătat dezamăgit de
acest schimb sumar de propoziţii, cu atât mai mult cu cât el se
implicase personal în angajarea dialogului sino-american. Eu însumi
socot că embargoul strict instituit asupra informaţiilor cu
privire la dialogul sino-american nu este singura explicaţie a
ermetismului acestui schimb de propoziţii.
La scurtă vreme, în iulie
1971 a
avut loc vizita surprinzătoare a consilierului prezidenţial
Henry Kissinger
la Beijing. Rezultatele
acesteia sunt astăzi bine cunosute.
Peste câteva săptămâni am primit de
la Herman Horton
o scrisoare prin care mă anunţa că îşi încheie
misiunea, îmi mulţumeşte pentru colaborare şi, în
contextul unei aprecieri generale, făcea o menţiune la ceea ce
realizasem împreună. Scrisoarea am păstrat-o până la încheierea
misiunii mele de consul general
la
Sydney
,
când am distrus-o.
Nu după multă vreme l-am cunoscut pe înlocuitorul
amicului meu american. Deoarece nu se prevedea vreun prilej oficial pentru
deplasarea mea
la Canberra
,
întrevederea a avut loc
la
Sydney
,
într-o clădire din City. Ea a avut menirea să ne cunoaştem
personal şi s-a desfăşurat în termenii proprii unei astfel
de întâlniri. Am hotărât să menţinem legătura.
În octombrie 1971, Henry Kissinger a întreprins cea de a doua
vizită confidenţială în China. S-a discutat, odată cu
unele aranjamente ce ţineau de programata vizită a preşedintelui
Richard Nixon în China, şi redactarea viitorului comunicat comun:
ambele părţi vădesc deopotrivă şi fermitate
principială, şi elasticitate diplomatică.
La a doua întrevedere, desfăşurată la un restaurant
italian din Sydney, noul meu interlocutor, Guy da Silva – o persoană
înaltă şi atletică, cu o înfăţişare severă,
mărturisind că ia totul în serios – a învederat din prima
clipă că este uşor tensionat, încărcat de răspunderea
pentru reuşita evenimentului ce urma să fie subiectul
convorbirii noastre: vizita preşedintelui american în China. Împletirea
fermităţii principiale şi elasticităţii
diplomatice, chiar şi în aranjamentele formale, de protocol, de pildă,
şi nu numai de fond, era o operaţiune foarte delicată.
Mesajul ce am fost rugat să-l transmit mai departe era următorul:
tot ceea ce s-a convenit şi perfectat să fie respectat cu
rigoare; orice abatere de la – şi cu atât mai mult – orice încălcare
a aranjamentelor stabilite va pune în discuţie întregul edificiu al
normalizării şi va conduce la năruirea lui; partea americană
va respecta cu scrupulozitate angajamentele asumate; partea chineză
este rugată să procedeze la fel.
Am promis că voi transmite exact mesajul mai departe.
Răspunzând unei întrebări, am opinat că administraţia
americană ar putea aborda, pentru amplificarea dialogului, pe
ambasadorii chinezi Huang Zhen şi Huang Hua, care funcţionau în
ţări occidentale. Peste ani voi afla că americanii au luat
în considerare această opinie, pe care au fructificat-o ulterior,
după desfăşurarea cu succes, în februarie
1972, a
vizitei istorice a preşedintelui Richard M. Nixon în Republica
Populară Chineză.
Prin Comunicatul comun de
la Shanghai
,
vizita a deschis poarta normalizării relaţiilor dintre cele două
mari puteri.
Am aflat de la colegi de-ai mei că fostul consilier prezidenţial
Henry Kissinger, în memoriile sale care au făcut vâlvă,
minimalizează, dacă nu chiar bagatelizează aportul României
la normalizarea relaţiilor dintre R.P.C. şi S.U.A. Nu ştiu
exact care va fi fost motivul unei asemenea înclinaţii, mai cu seamă
că lui îi erau bine cunoscute demersurile făcute de conducerea
României, dar sunt tentat să cred că a plătit tribut unui
regretabil oportunism politico-diplomatic.
În decembrie 1973, în toastul rostit
la Washington
,
cu prilejul vizitei şefului statului român, Nicolae Ceauşescu
în S.U.A., preşedintele Richard Nixon a declarat: ,,Distinsul nostru
oaspete a dat dovadă de înţelepciune şi înţelegere
şi a contribuit enorm la deschiderea unor dialoguri care, altfel, ar
fi rămas, poate, închise pentru totdeauna.”
La 16 decembrie 1978, după ani în care relaţiile
bilaterale au fost gestionate de Birouri, în ambele ţări a fost
dat concomitent publicităţii Comunicatul comun al Republicii
Populare Chineze şi Statelor Unite ale Americii cu privire la
stabilirea relaţiilor diplomatice. Astfel, la 1 ianuarie 1979, se
deschide un nou capitol al istoriei secolului XX.
*Deja
în septembrie 1956, în cursul convorbirii cu Mao Zedong, Gheorghe
Gheorghiu Dej a oferit Părţii chineze sprijinul Părţii
române în stabilirea de contacte şi schimburi cu Partea americană.
**De altfel, primul ambasador al
Australiei
la Beijing
, Robert Fitzgerald – cunoscut sinolog – a ţinut să-mi
facă o vizită de curtoazie înainte de a pleca la post, interesându-se
de particularităţile misiunii în capitala Republicii Populare
Chineze şi cerându-mi sfaturi.
***Echipa de tenis de masă a
SUA, ce participase la o competiţie internaţională în
Japonia, a fost invitată, în mod neobişnuit, de colegii lor
chinezi să se deplaseze în Republica Populară Chineză, în
vederea unor competiţii cu echipele de pe Continent. Pentru prima oară,
după 1949, o formaţiune reprezentativă a SUA, deci o
entitate oficială, era invitată să se deplaseze în
Republica Populară Chineză şi, totodată, pentru prima
oară autorităţile americane au acceptat invitaţia.
Turneul echipei americane a prilejuit, după mulţi ani, o primă
demonstraţie de prietenie, de anvergură naţională,
cu poporul american.
prof.
univ. dr. Romulus Ioan BUDURA

|
Dl. Romulus Ioan Budura impreuna cu sotia,
doamna prof. univ. dr. Anna Eva Budura |
|
|