Slujbele
arhiereşti ale
episcopului Emilian
Una dintre priorităţile şi
preocupările exigente ale păstoririi episcopului Emilian a fost
organizarea şi desfăşurarea vizitelor pastorale, slujbelor arhiereşti şi
principalelor hramuri din cursul anului.
Programul slujbelor
arhiereşti cuprindea participarea în fiecare an, fără excepţie, cu
prilejul anumitor sărbători în locuri precise. Aşa era, spre exemplu, cu
ocazia celor două mari praznice ale Naşterii şi Învierii Domnului, în
ziua praznicului la Catedrala episcopală, a doua zi la Catedrala din
Blaj iar a treia zi sau în cazul Crăciunului, dacă se potrivea duminica
după Crăciun, la Catedrala din Târgu Mureş, alternativ la Catedrala Mare
sau la Catedrala Mică.
Faţă de Blaj, episcopul
Emilian avea un respect deosebit şi era un cinstitor al episcopului
Inochentie Micu, pe care-l numea ”episcopul martir”. N-a fost un
adversar pătimaş şi nici un critic cu orice preţ al
greco-catolicismului, ca dovadă că l-a lăsat preot şi a avut chiar o
oarecare prietenie şi apropiere cu preotul Adrian Teodorescu, fost preot
greco-catolic şi care, în sinea lui, n-a trecut niciodată deplin la
Boseroca Ortodoxă. În plus, a participat deseori la pelerinajul de la
Schitul Cărbunari de lângă Blaj, la 8 septembrie, Naşterea Maicii
Domnului. Sărbătorile fixe şi respectate în fiecare an erau: 14
septembrie (Înălţarea Sf. Cruci) la Lupşa, 21 mai (Sfinţii Împăraţi
Constantin şi Elena) la Schitul Afteia, 29 iunie (Sf. Apostoli Petru şi
Pavel) la Mănăstirea Râmeţ, 20 iulie (Sf. Prooroc Ilie) la Mănăstirea
Sf. Ilie din Topliţa, 6 august (Schimbarea la Faţă) la Schitul de la
Poşaga, 15 august (Adormirea Maicii Domnului) la Sânmartinul de Câmpie.
Vizite pastorale sau
liturghii arhiereşti, în diverse parohii, au fost mai puţine deoarece
agenda era foarte încărcată cu puneri de pietre de temelie,
binecuvântări şi sfinţiri de biserici noi.
Pregătirea unei slujbe
arhiereşti se făcea cu mult timp înainte. Preotul trebuia să vină la
centrul eparhial cu un dosar în care să aibă istoricul bisericii şi o
serie de alte documente în care era prezentată parohia aşa încât să se
cunoască toate aspectele legate de locul pe care episcopul urma să-l
viziteze. Majoritatea preoţilor veneau de mai multe ori la centrul
eparhial înainte ca episcopul să ajungă la el în parohie pentru că
totdeauna mai erau lucruri de pus la punct. Spre exemplu, episcopul
Emilian ţinea ca momentul să fie marcat prin ceva, un obiect din
ceramică sau altceva care să amintească de festivitatea şi vizita
chiriarhului şi care să fie dăruit participanţilor. E regretabil că nu
s-a făcut o colecţie cu aceste obiecte, s-ar fi putut reconstitui, peste
timp, o parte din istoria activităţilor ierarhului.
Episcopul Emilian ţinea
foarte mult ca, la asemenea evenimente, să fie invitate personalităţile
locale dar şi oameni de cultură originari din parohiile respective.
Astfel a reuşit să cunoască şi să lege relaţii cu mulţi intelectuali,
oameni de artă şi, de ce nu, oameni politici cu diferite funcţii la care
să poată apela, pentru o serie de interese ale Bisericii. Nu l-am văzut
niciodată să fi cerut cuiva ceva în interesul personal.
L-am însoţit de multe ori
la aceste momente şi am participat la pregătirea personală a ierarhului,
care începea cu cîteva zile înainte, dar mai ales în seara dinaintea
evenimentului. De obicei, după cină (şi cina din ajun era scurtă şi
uşoară), se retrăgea şi, în îmbrăcăminte de casă, relaxat, pregăteam
cuvântarea de a doua zi. ”Ce ar mai trebui să spun?” Era o întrebare
frecventă şi nu considera o înjosire să asculte, să întrebe, să discute.
Pentru mine au fost cele mei frumoase momente şi care mi-au rămas vii în
minte. Acolo nu mai era episcopul vulcanic şi adesea holeric, era calm,
liniştit, se transpunea într-o stare de trăire autentică şi căuta o pace
sufletească, pregătitoare pentru a doua zi.
Dimineaţa, un aspect demn
de remarcat, episcopul Emilian trebuia să fie cu 5-10 minute înainte, la
intrarea în localitatea respectivă, oprea maşina, cobora şi îşi punea
camilafca, pentru ca la ora stabilită să fie în faţa bisericii, era
foarte punctual.
L-am văzut de multe ori la
Sf. Liturghie, cu lacrimi în ochi, emoţionat şi cuprins de fiorul
profund al momentului sacru. Era parcă, un alt episcop, în acele
momente.
De obicei, omilia zilei, o
încredinţa unui preot, iar, pentru sine, păstra o cuvântare la sfârşit,
după otpust. Numea acest cuvânt ”un cuvânt de încununare” şi era aproape
întotdeauna presărat cu elemente de ordin istoric. Sublinia vechimea
creştinismului în spaţiul naţional dar mai ales în Transilvania. Erau
nelipsite mărturiile arheologice: Donariul de la Biertan, Gema de la
Potaissa, Opaiţul creştin de la Alba Iulia. Însista asupra rolului
mitropoliei bălgrădene, Noul Testament de la 1648, Sfinţii Iorest şi
Sava, cuvioşii mărturisitori Visarion şi Sofronie şi mucenicul Oprea,
paginile memorabile din istoria cetăţii bimilenare a Alba Iuliei: Unirea
lui Mihai Viteazul, Martiriul lui Horea, Cloşca şi Crişan, Marea unire
de la 1918, Reîntregirea Bisericii Ortodoxe de la 1948 etc.
A fost marcat definitiv de
marea realizare a reînfiinţării Episcopiei Alba Iuliei şi nu uita
niciodată să rostească o frază pe care am învăţat-o cu toţii pe de rost:
”După 275 de ani, smerenia noastră a fost învrednicită de Bunul
Dumne-zeu să reînnoade şirul episcopilor care au păstorit în cetatea
Bălgradului”, cu un accent pregnant pe ultimele silabe. În timpul Sf.
Liturghii, era foarte pretenţios la respectarea rânduielii, la mişcările
pe care le făceau cei din sobor, iar când ceva nu corespundea propriilor
exigenţe, nu ezita să sancţioneze şi să apostrofeze vocal, ceea ce a
creat una din marile nemulţumiri ale preoţilor.
De remarcat că nu era
foarte darnic cu distincţiile preoţeşti, era mai degrabă cumpătat şi îmi
amintesc un caz, în care s-a propus distincţia de iconom stavrofor
pentru un preot, la care episcopul Emilian a răspuns: ”lăsaţă-l, măi, să
mai facă ceva, că mai are multe de făcut acolo, acum îl facem doar
iconom”.
Slujbele arhiereşti,
hramurile şi, în general, orice prezenţă a episcopului Emilian, erau un
tot unitar cu agapa care urma. Contrar ideii că masa festivă de după era
un accesoriu neimportant, episcopul Emilian acorda o mare atenţie şi
acestui moment. Ţinea mult la regulire protocolare, pe care le stăpânea
cu mare precizie. Masa de după era, pentru episcopul Emilian, cel mai
potrivit prilej de a-şi apropia personalităţi, autorităţi şi, în
general, crea o atmosferă destinsă şi foarte plăcută. Pentru ocaziile
mai importante, atât pentru Sf. Liturghie cât şi pentru agapa de după,
pretindea să fie prezenţi preoţi capabili să vorbească, să cânte sau să
recite. La agape se rosteau scurte cuvântări, în special din partea
laicilor prezenţi, autorităţi dar şi personalităţi culturale pe care
episcopul Emilian le provoca, în sensul cel mai bun, să ia cuvântul.
Erau impresionante şi momentele cu pricesnele, doinele sau cântecele de
suflet pe care le interpretau preoţi cu voci deoasebite cum erau: Doru
Gheaja, Iacob Ormenişan, Teodor Beldean sau alţii.
Cam aşa se desfăşurau
hramurile, sfinţirile de biserici şi slujbele arhiereşti la care
participa episcopul Emilian, iar, dacă ar fi să subliniez un moment care
m-a marcat în mod deosebit, aş aminti unul din hramurile de la
Mănăstirea Sf. Ilie din Topliţa, unde episcopul invitase pe regretatul
poet Ioan Alexandru, ale cărui cuvinte rostite seara târziu, după
vecernia din ajun, au răsunat atât de pătrunzătore, răspândind fiorii
credinţei şi genialităţii marelui poet.
Pr. Ştefan URDA
|
|