Coranul
este, în realitate, şi un îndreptar de viaţă pentru omul
obişnuit, o predică bazată pe cumpătare şi pe
bun-simţ. Dispreţuirea bogăţiei, umilitatea,
generozitatea, sunt mereu recomandate, - dar cu condiţia să nu
fie exagerate. Nu îndeamnă spre ascetism, ci doar spre moderaţie:
„Mâncaţi, beţi, însă nu fiţi îmbuibaţi” (
VII
,29). În locul
ascetismului, Coranul recomandă activităţi folositoare
oamenilor, ca ajutorarea săracilor, a văduvelor şi a
orfanilor.
Coranul,
care, alături de Biblie, este cartea cel mai larg citită din câte
s-au scris vreodată, este şi textul de bază la care s-au făcut
cele mai frecvente referiri, în toate domeniile, căci teologia,
jurisprudeaţa, educaţia, morala, ştiinţa, sunt
considerate de musulmani ca fiind tot atâtea aspecte ale unuia şi
aceluiaşi „adevăr”.
Îndatoririle
inderogabile ale oricărui musulman sunt cuprinse la celebra învăţătură
a „celor cinci stâlpi” (arkan), - stâlpii care susţin edificiul
islamismului.
Prima
regulă a cultului musulman este mărturisirea de credinţă
(şahada). Constă în rostirea zilnică - psalmodiată de
cinci ori pe zi şi de muezin din înălţimea minaretului
moscheii - a formulei: „Allah este singurul Dumnezeu, iar Mohamed este
profetul său””. Prin rostirea acestei formule credinciosul devine
un om care „se dăruieşte lui Dumnezeu” (în arabă
muslim; în limba turcă musulman), - căci ea implică
declaraţia de “supunere” (islam), de adeziune la cele 6 dogme:
credinţa în Allah, în îngeri, în cărţile sfinte, în
Profet, în Judecata de Apoi şi în predestinare.
A
doua regulă este rugăciunea canonică (salat), rostită
de 5 ori pe zi, şi numai în limba arabă, oricare ar fi limba
maternă a credinciosului. Este scurta rugăciune cu care se
deschide Coranul, cu care începe slujba religioasă, şi care conţine
elementele fundamentale ale doctrinei islamice. Ea trebuie rostită cu
faţa îndreptată spre oraşul sfânt Mecca. - Înainte de
rugăciune, musulmanul trebuie „să se purifice”, să facă
o ablaţiune rituală; dacă nu îmbăindu-se total
(„abluţiunea mare” - gusl), măcar „mica ablaţiune”
(halat) - spălându-şi faţa, braţele până la
coate, picioarele, şi trecându-şi mâinile umede pe creştet.
Al
treilea act ritual obligator - elementul esenţial al credinţei
islamice - este opera de binefacere, ajutorarea aproapelui; act de
solidaritate umană şi socială, asigurând celui ce „dăruieşte”
mântuirea, în timp ce „Zgârcitul care caută averi” -
previne Coranul – „va fi aruncat în focul iadului” (XCII.5-11).
Acest
act filantropic constă fie într-un impozit obligator - dania rituală,
zakat - fie într-o contribuţie voluntară (sadaqa). De fapt,
zakat-ul nu este propriu-zis
o „milostenie”, ci are un sens mai profund: este un gest care face ca
solidaritatea credincioşilor să devină efectivă a
„credincioşilor” - adică a celor care ştiu să-şi
învingă egoismul şi avariţia” şi un gest care să
le reamintească în permanenţă că orice lucru, deci
şi orice bogăţie, îi aparţine lui Dumnezeu şi că,
deci, individul au poate dispune de bogăţii după bunul său
plac, pentru că fiecare om este un membru al comunităţii”
(R.Gsraudy). Chiar şi cei săraci erau sfătuiţi să
plătească un oricât de mic zakat, iar soldaţii - o parte
din solda lor. Este un act de devoţiune care le asigură ajutorul
lui Allah.
Cât
priveşte contribuţia voluntară (sadaqa) - contribuţie
care consta în alimente şi se împărţea nevoiaşilor
la sfârşitul sărbătorilor Ramdanului - şi aceasta a
fost considerată de unele şcoli juridice musulmane ca
obligatorie pentru cei bogaţi.
A
patra îndatorire, absolut obligatorie, era (şi este) postul
Ramadanului (siyam). Timp de 3o de zile, de la răsăritul până
la apusul soarelui, toţi adulţii musulmani, bărbaţi,
femei, de la vârsta de 14 ani, erau (şi sunt) obligaţi să
se abţină de a lua ceva în gură, sau de a avea raporturi
sexuale. (În ultimul timp - cf. A. Mazahery - s-a adăugat şi
interdicţia de a inhala fumul de tutun, şi de a administra injecţii
(în afara situaţiilor foarte grave). Se recomandă chiar şi
abţinerea de a mirosi vreun parfum (inclusiv o floare!). Dacă
prin nerespectarea acestor cerinţe fuseseră obligaţi să
întrerupă postul, musulmanii erau datori să recupereze zilele
nepostite, imediat după terminarea Ramadanului.
Credinciosului
i se recomanda ca, în acest timp, să evite certurile, calomniile, bârfelile
şi conversaţiile indecente; să aibă o atitudine
conciliantă în raporturile cu ceilalţi, să facă acţiuni
caritabile, şi să citească mereu Coranul. Nu erau obligaţi
să ţină acest post: muribunzii, soldaţii în timpul
unei campanii militare, bătrânii, femeile gravide sau cele care alăptează.
În schimb, toţi aceştia vor da pomeni pentru zilele nepostite,
ei sau o rudă în locul lor. - De asemenea, erau scutiţi de
acest post bolnavii obligaţi de medic să bea sau să mănânce;
cei care efectuau munci grele şi cei care se aflau într-o călătorie
de cel puţin două zile, dar toţi aceştia trebuiau să
recupereze zilele nepostite.
În
timpul lunii Ramadanului moscheile erau pline (în marile oraşe,
unele erau deschise toată noaptea) iar în localurile publice şi
în familii, aveau loc petreceri şi ospeţe, bine înţeles -
după apusul soarelui.
În
fine, un pelerinaj (hadji), cel puţin o dată în viaţă,
la Mecca şi la locurile sacre din împrejurimi era a cincea obligaţie
pe care musulmanii de ambele sexe, care aveau posibilitatea materială
să o facă şi dacă starea sănătăţii
o permitea.
Pelerinajul
ere un obicei practicat şi de arabii epocii preislamice, dar Mahomed
l-a islamizat, centrându-1 pe sanctuarul Kasba şi pe muntele Arafat
(în realitate, o colină înaltă de doar 30 m.). În centrul oraşului
Mecca se află “Moscheea sacră” - un spaţiu întins de
aproximativ 165 m. pe 110 m., înconjurat de o colonadă acoperită,
datând - în forma sa originară - din secolul al VIII-lea. În
această curte interioară se afla: o fântână pentru ablaţiunile
rituale, o construcţie mică numită „casa lui Abraham”,
patriarhul biblic considerat strămoşul comun şi al arabilor
şi al evreilor, iar la mijloc templul Kaaba (în traducere:
„cub”, „zar”).
Templul
este o construcţie simplă din piatră vulcanică, înaltă
de 15 m. şi cu laturile de 12 m. şi de 10 m. Într-un colţ
exterior al clădirii este încastrată faimoasa „piatră
neagră” (un aerolit), spartă de secole în trei bucăţi
mari, recompusă şi prinsă într-o montură de argint.
În interior, nimic altceva decât o scară şi câteva lampadare.
Încă din timpul lui Mahomed, Kaaba era acoperită cu o uriaşă
învelitoare, prelată, a cărei culoare varia da la domnia unui
calif la altul. Azi, învelitoarea este din brocat negru, având brodate
cu fir de aur versete din Coran. În fiecare an învelitoarea este înlocuită
cu alta nouă, cea veche este tăiată în bucăţi
mici, vândute ca relicve pelerinilor, al căror număr depăşeşte
cu mult cifra de un milion în fiecare an.
Ritualurile
„marelui pelerinaj” erau (şi sunt) multe şi complicate, dar
stabilite cu precizie şi minuţiozitate, până la cele mei
mici amănunte. Constau - în linii generale - în următoare:
pelerinii vin îmbrăcaţi în veşmânt alb, fără
cusătură; fac înconjurul Kaabei de şapte ori, după
prealabila abluţiune rituală; de fiecare dată sărutau
„piatra neagră”, beau din apa sărată şi amară
a fântânii din incinta moscheii; apoi se rugau la alte două locuri
sfinte, situate pe două coline din imediata apropiere.
În
zilele următoare pelerinii mergeau în satul Mina, la 8 km. de Mecca.
Seara porneau spre „muntele” Arafat, la 20 km. de Mecca, la poalele căruia
petreceau noaptea, în corturi sau sub cerul liber rugându-se. La întoarcere
adunau de aici mai multe pietre, pe care, ajunşi la Mina, le aruncau
în „demonii”, figuraţi şi întrupaţi în trei stâlpi
de piatră. Apoi pelerinii se rădeau pe cap (sau doar se
tundeau), în timp ce femeile îşi tăiau, simbolic, o şuviţa
de păr. La urmă, sacrificau animalele pe care le aduseseră
cu ei - oi, capre, cămile - şi se ospătau timp de trei
zile, petrecând liniştiţi cu prietenii, ospăţ pe care
musulmanii turci îl numeau „marele bairam”. - În ultima zi, se reîntorceau
la Mecca, pentru a mai face încă o dată înconjurul Kaabei.
Prof. dr.Ovidiu DRIMBA
|
|